[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سمفونی توسعه در قلب شهرراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از توسعه چشمگیر زیرساخت‌های شهری بر اساس نیاز شهروندان خبر داد. محمدعلی چوبینی ظهر سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ولادت نبی اکرم(ص) و فرارسیدن هفته وحدت، اظهار داشت: کلان‌شهر شیراز نیازهای متفاوتی دارد و سازمان فرهنگی، احتماعی و ورزشی شهرداری چنان‌که از نامش پیداست، مسئولیت‌های خطیری در حوزه‌های مختلف را بر دوش می‌کشد. بر همین اساس یکی از رسالت‌های اصلی ما تبیین مأموریت‌های سازمان فرهنگی شهرداری است که باید با اولویت‌بندی نسبت به انجام وظایف محوله اقدام کرد.
 ارزیابی امکانات شهری با طرح آمایش
او با اشاره به آماده‌سازی طرح آمایش برای ارزیابی امکانات در مناطق مختلف شهری گفت: کلان‌شهر شیراز نیاز مبرمی به رشد زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی دارد و این در حالی است که از مسیر توسعه متوازن بازمانده است. این مقام مسئول از احداث یازده سالن ورزشی غیرتوپی برای بانوان و خانواده‌ها در سطح کلان‌شهر شیراز خبر داد و افزود: عملیات کلنگ‌زنی هشت سالن در آبان‌ماه سال جاری انجام می‌شود و متراژ هر سالن در حدود 1600 مترمربع است. معاون شهردار شیراز همچنین از تعیین پیمانکار برای 20 زمین چمن ورزشی در سطح شهر شیراز خبر داد و پیرامون عقد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش استان افزود: تعدادی از این زمین‌ها در مدارس به بهره‌برداری می‌رسند و شهروندان می‌توانند در ایام تعطیل و در شیفت‌هایی که دانش‌آموزان در مدارس حضور ندارند، از آنها استفاده کنند. او با اشاره به این موضوع که در پایان شورای ششم شهر شیراز شاهد جهش قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه زیرساخت‌های ورزشی خواهیم بود، اظهار داشت: به‌واسطه توسعه و فراگیری ورزش می‌توانیم گام‌های مهمی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم.
 نشاط‌افزایی بانوان در باغ‌های مهربانو
چوبینی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون سرمایه‌گذاری برای گسترش زیرساخت‌های فضای سبز ویژه بانوان گفت: بر اساس تکلیف شورای اسلامی شهر در تمامی مناطق یازده‌گانه شورای اسلامی شهر شیراز، باغ‌های مهربانو با امکانات ورزشی، تفریحی، خدماتی و اشتغال‌زایی احداث می‌شود. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به این موضوع که باغ بانوان مهربانو در منطقه 6 شهرداری شیراز ظرف دو ماه آینده توسط بهره‌بردار بازگشایی خواهد شد، اظهار داشت: با تدبیر شهردار شیراز چالش‌هایی که در زمینه همکاری با بهره‌برداران وجود داشت، تا حدود زیادی مرتفع گردید. وی از تغییر نام پردیس سینمای جوان به نام زنده‌یاد امین تارخ خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این مجموعه بیش از یک‌هزار صندلی به سالن‌های نمایش شیراز اضافه خواهد شد. وی ایجاد دو فرهنگ‌سرا را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: در شهرک سامان و محله شهدای کشن کلنگ ساخت دو فرهنگ‌سرا در اوایل زمستان بر زمین خواهد خورد؛ همچنین طرح توسعه دو فرهنگ‌سرای نجوم در میدان معلم و فرهنگ‌سرای کتاب در مرحله تدوین است.
 کمبودهای شیراز در عرصه فرهنگ و هنر
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه شیراز به لحاظ نگارخانه حرفه‌ای و فضای نمایش آثار هنرمندان دچار کمبود است، گفت: شهر راز به سه نگارخانه نیاز دارد که در مرحله جانمایی و برنامه‌ریزی هستیم. چوبینی با بیان اینکه لایحه سمفونی شیراز به شورای شهر ارائه شده و مورد تصویب قرار گفت، تأکید کرد: این اثر فاخر تا اوایل سال آینده منجر به قرارداد خواهد شد؛ همچنین با توجه به نبود اثر مکتوب برای معرفی شهر شیراز، «دانش‌نامه شیراز» در حال تدوین است. وی ادامه داد: کار پژوهشی دایرة‌المعارف شیراز شروع شده و در مرحله قرارداد است؛ از این رو امیدواریم با مذاکرات انجام شده تا پایان دوره مدیریت کنونی، دانش‌نامه شیراز را به نگارش برسانیم و ترجمه این کتاب به سه زبان زنده دنیا پس از تألیف و چاپ در دستور کار قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه امروز کتاب‌های پراکنده زیادی در خصوص فرهنگ، جغرافیا و تاریخ شهر شیراز وجود دارد، افزود: دفتر مطالعات و کتابخانه تخصصی شیراز ایجاد خواهد شد تا کار پژوهشی و مطالعاتی روی آثار مکتوب و مقالات علمی مرتبط با فرهنگ شهر شیراز انجام شود.
 اهمیت پرداختن به فضاسازی‌های شهری
چوبینی، شهر شیراز را دچار فقر در میدانگاه‌های شهری دانست و افزود: به دلیل نبود میدانگاه‌های مناسب برای برگزاری رویدادها دچار مشکل هستیم و امروز یکی از نقدهای جدی به فضاهای شهری شیراز در مناسبت‌هاست. وی با بیان اینکه توان و امکانات کافی برای فضاسازی تمامی شهر را نداریم، گفت: فراهم‌سازی نمادها در فضاسازی شهری به‌جای شیوه‌های قدیمی در دستور کار است. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه در مناسبت‌ها و راهپیمایی‌های شهر شیراز دچار مشکل سیستم صوتی هستیم، از طراحی طرح جامع بهبود سیستم صوتی شهر خبر داد و گفت: مجوز ترک تشریفات پس از برگزاری چند دور مناقصه و عدم استقبال پیمانکارها، اخذ شده، بنابراین طرح جامع بلندگوی شهری یکپارچه شهر شیراز در چند فاز اجرایی خواهد شد که فاز اول در محور اصلی راهپیمایی‌ها تا عید نوروز اجرا خواهد شد. چوبینی همچنین در خصوص احداث باغ کودکان گفت: از شورای پنجم طرح احداث باغ کودکان تصویب شد، اما مورد بی‌مهری قرار گرفت که اکنون این باغ مابین بلوار کسایی و رمضانی محله فرهنگ‌شهر احداث می‌شود. همچنین با انتخاب پیمانکار امیدواریم این پروژه تا پایان آذرماه به بهره‌برداری برسد.
 ارج‌نهادن به نیازهای توان‌خواهان
این مقام مسئول با بیان اینکه بخشی از باغ خانواده محله شهدای کشن با فضایی بالغ بر ۷هزار متر در اختیار کودکان اوتیسم قرار می‌گیرد، در خصوص تبلیغات شهری گفت: سازه‌های تجاری در شهر شیراز توسط سازمان سیما و منظر برای تبلیغات برون‌سپاری شده و برخی از سازه‌ها که در اختیار سازمان فرهنگی قرار گرفته، فاقد مکان مناسب یا نور کافی است. وی با تصریح اینکه ۱۰۰ نقطه شیراز برای ایجاد سازه‌های ۳متری به دور از ایجاد آلودگی و ترافیک جانمایی شده است، افزود: برنامه‌های زیرساختی فرهنگی و ورزشی شهر شیراز گام به گام در حال برنامه‌ریزی است و با پشتوانه کار علمی و پژوهشی اجرا خواهد شد.
 سمفونی‌های موزون برای لسان‌الغیب
در ادامه این نشست خبری، معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه هفته بزرگداشت حافظ از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه جاری برگزار می‌شود، به تشریح برنامه‌های این ایام پرداخت. روح‌الله مظفری گفت: هفته بزرگداشت حافظ با برنامه‌های متنوع از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه جاری برگزار می‌شود که تمامی ارگان‌های حوزه فرهنگ و هنر شهر شیراز در کنار یکدیگر در این زمینه همکاری دارند. معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: اجرای «ارکستر سمفونیک حافظ» که بخشی از اپرای چندساعته است، با همکاری گروه ارکستر سمفونی فارس از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است که ۱۷ و ۱۸ مهرماه در تالار حافظ برگزار خواهد شد. وی همچنین از تهیه قطعه ارکستر سمفونی شهر شیراز خبر داد و اظهار کرد: دیدگاه بین‌المللی در تهیه قطعه ارکستر سمفونی شیراز وجود دارد؛ همچنین مراحل تهیه این قطعه موسیقی فاخر در دست اقدام است. مظفری ادامه داد: جشنواره ملی «خاطره‌سازی و بازسازی خاطرات با حافظ» در قالب دو برنامه عکس و خاطره با حافظیه و اشعار این شاعر بزرگ ایرانی برگزار می‌شود. معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه برنامه میدانی مشاعره و خوانش غزل حافظ یکی دیگر از برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ در شهر راز است، گفت: این برنامه مشاعره در گذر حافظ مقابل آرامگاه حافظیه با حضور اسماعیل آذر، روزهای ۱۸ و ۱۹ مهرماه میزبان عاشقان شعر و ادب خواهد 
بود.
 آذین‌بندی شیراز در مناسبت‌های فرهنگی
وی، آذین‌بندی گذر حافظ و دیگر نقاط شهر شیراز را از دیگر برنامه‌های این مراسم عنوان کرد و ادامه داد: با همکاری مرکز حافظ‌شناسی، نشست علمی حافظ با پیام شهردار شیراز برگزار می‌شود. همچنین در چندین شهر فارسی‌زبان خارج از کشور که کرسی تدریس زبان فارسی دارند، نشست علمی با حضور اندیشمندان و صاحبان فکر به‌صورت برخط در ۲۰ مهر با هدف دیپلماسی شهری و گسترش اندیشه‌های حافظ در جهان برپا خواهد شد. مظفری از توجه شهرداری شیراز به محتوای دیجیتال خبر داد و اضافه کرد: سلسله پادکست‌های تک‌بیت حافظ به همراه توضیح در ۳۰ ثانیه برای انتشار در فضای مجازی تهیه شده که ۳۰ قطعه تاکنون تدوین شده و آماده انتشار است. وی با اشاره به اینکه برنامه‌های بزرگداشت هفته حافظ در ۵ بخش با هزینه حدود یک‌میلیارد تومان اجرا می‌شود، گفت: این برنامه‌ها و دیگر اقدامات فرهنگی در شهر شیراز در راستای تحقق عنوان «شهر خلاق ادبی» به شهر سومین حرم اهل بیت(ع) خواهد بود؛ چراکه این شهر دارای ظرفیت‌های بالقوه و همچنین تاریخ، تمدن و فرهنگ بسیار غنی است.وی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی و هنری در شهر شیراز به صورت قوی دنبال خواهد شد، گفت: برنامه حافظ‌خوانی و سعدی‌خوانی هر هفته دو روز دوشنبه و چهارشنبه با حضور اساتید مطرح در آرامگاه‌های سعدی و حافظ برگزار می‌شود. معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: ۲۵۶ غزل از حافظ توسط کودکان و نوجوانان در استودیوی تخصصی خوانش خواهد شد تا در نهایت منجر به تولید دیوان صوتی شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی