[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

گردشگری و افزایش درآمدهای پایدار ، روزنامه شیراز نوین

یکی از الزامات کسب درآمدهای پایدار در سایه دیپلماسی اقتصادی و کاهش تنش‌های سیاسی که در دولت سیزدهم به آن دست یافته‌ایم و یا در شرف دستیابی است، توسعه امور مربوط به صنعت گردشگری در راستای فرهنگی، تاریخی و مذهبی است. این روزها سرمایه‌گذاری بر اقتصاد کلان‌شهری مانند شیراز بر دوش شهرداری و شورای این شهر سنگینی می‌کند و شهرداری باید توان این مهم را داشته باشد تا در کنار سایر درآمدهای اندک و نه‌چندان پایدار خود در قبال دریافت عوارض، از قِبل صنعت گردشگری به آن دست یابد.
به طور حتم تاریخ شیراز، تاریخی جهانی است و می‌توان به سادگی در این حوزه وارد عمل شد و زیرساخت‌های بیشتری برای توسعه سفر و فراخوان مسافران مهیا نمود. اما تمام این مباحث تکرار شده نیازمند همان دیپلماسی قوی اقتصادی سیاسی است تا اقتصاد ایران را از تنش‌های اقتصادی محفوظ دارد.
یکی از ابزار‌های استعمارگران، استفاده از اهرم فشار اقتصادی در قالب تحریم‌های شدید است که با دست گذاشتن بر حوزه نفت، باعث می‌شود اقتصاد کشورهای تک‌محصولی نظیر ایران زیر ضربات شدیدی قرار گیرد. با تحریم نفت از سوی اروپا وآمریکا، نرخ ریال سقوط کرده و ارزش دلار افزایش می‌یابد و ملت به‌شدت در تنگناهای مالی و مواجهه با تورم قرار می‌گیرند. 
حالا اما با کاهش تنش‌های سیاسی، خصوصاً تعامل گسترده دولت سیزدهم با کشورهای منطقه می‌توان امید داشت که هم روند برجام تسهیل شود و هم این ارتباط به گسترش تبادلات گردشگران بینجامد. با ورود گردشگران و تفسیر این واقعیت که ایران کشوری امن و دارای امنیت برای سرمایه‌گذاری است، هر گردشگر یک سفیر اقتصادی برای ایران خواهد شد و با ذکر جاذبه‌های گردشگری ناب این خطه می‌توان انتظار داشت که شمار قابل‌توجهی از گردشگران وارد ایران وخصوصاً سرزمین پارسه شوند.
وجود بناهای تاریخی‌فرهنگی و نیز تاریخی‌مذهبی می‌تواند در دو بخش پذیرای سلیقه‌های مختلف برای گردشگران خارجی و داخلی باشد. در کنار آن باید پذیرفت که برای اقامت گردشگران که به واحد شب مورد شمارش قرار می‌گیرد، باید باعث شویم که مدت اقامت شبانه‌روز آنان در هتل‌ها و سایر واحدهای اقامتی را افزایش دهیم. هرچند مسئله آموزش نیروهای خدماتی و افزایش توان ناوگان ریلی، هوایی و زمینی باید در اولویت دولتمردان باشد. 
به طور حتم، زیرساخت‌های بسیاری در استان فارس وجود دارد که البته به طور طبیعی نیازی به سرمایه‌گذاری چندانی ندارد؛ چراکه فضای بکر این مناطق به طور طبیعی باید مورد توجه گردشگران قرار گیرد و آنان برای بازدید از همین فضا‌های بکر و دست‌نخورده به فارس یا سایر مناطق اقدام به سفر می‌کنند. در این شرایط باید از زیست‌بوم مناطق حفاظت شود و نیز در معرفی تخصصی این مناطق با همکاری جمعیت محلی نهایت استفاده را نمود؛ چراکه بسیاری از گردشگران خارجی تمایل دارند این مناطق بکر را آن‌طور که در خیال خود پرورش داده‌اند، مورد بازدید قرار دهند. 
در سال‌های گذشته نیز اقدامات بسیار گسترده‌ای در حاشیه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اتفاق افتاده است که می‌توان در پیشبرد گردشگری مذهبی مورد توجه قرار داد؛ هرچند موضوع ترافیک سنگین در این محور عمده‌ترین چالش موجود در برابر خواسته‌های گردشگران داخلی و خارجی است که ان‌شاءالله با گشایش معابر جدید بر این موضوع فائق آییم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی