[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

تشخیص بیماری قلبی در مراحل اولیه، روزنامه شیراز نوین

یافته ‌های جدید محققان دانشگاه مونت رویال، نشان داده، سطوح بالای گلبول‌های سفید خون در بزاق، با یک نشانگر بیماری قلبی عروقی در مراحل اولیه مرتبط است.
به گزارش بهداشت نیوز، پریودنتیت، شکل شدیدی از عفونت لثه است که منجر به التهاب بافت‌های اطراف لثه می‌شود؛ مطالعات پیشین نشان داده بودند که این بیماری با اختلالات قلبی عروقی مرتبط است. اخیراً دانشمندان دریافتند که التهاب شدید لثه که با سطوح بالای گلبول‌‌های سفید خون در بزاق مشخص می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
در این مطالعه، محققان داده‌های ۲۸ فرد غیرسیگاری بین ۱۸ تا ۳۰ سال که سابقه بیماری لثه نداشتند را تجزیه و تحلیل کردند؛ تیم تحقیقاتی از یک دهان‌شویه برای تشخیص ارتباط بین سطح گلبول‌های سفید خون در بزاق و علائم خطر بیماری قلبی عروقی استفاده کردند و دریافتند که سطوح بالای این سلول‌ها با گشاد شدن شریان‌ها و سلامت عروق خونی ضعیف‌تر، مرتبط است.
پژوهشگران توضیح دادند، پریودنتیت یک عفونت شایع لثه است؛ ما تصور می‌کنیم که عوامل التهابی ممکن است از طریق لثه وارد جریان خون شده و به سیستم عروقی آسیب برسانند. گشاد شدن شریان‌‌ها یکی از عوامل کلیدی خطر قلبی عروقی محسوب می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در بیماران افزایش می‌دهد.
محققان اظهار داشتند: این یافته‌ها بر اهمیت مراجعه منظم به دندان‌پزشک و نقش رعایت بهداشت دهان و دندان در سلامت قلب تأکید می‌کنند.
یافته‌های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Frontiers in Oral Health منتشر شده‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی