[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۶
  • دوره جدید

خودروهای فرسوده و نا ایمن باید بازنشسته شوند ، روزنامه شیراز نوین

در وقوع تصادف سه عامل اصلی خطای انسانی، خودرو، و جاده و محیط اطراف آن نقش دارد که در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون نقش راه پر رنگ‌تر و برجسته‌تر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در جهت اصلاح‌، بهسازی و ایمن‌سازی راه‌ها گام‌های مؤثری برداشته شده است. در این خصوص بحثی با عنوان بخشنده کردن راه مطرح گردید، بدان معنا که خطا و اشتباه از سوی راننده حتی‌الامكان نباید به مرگ وی منجر شود، سهم راهداری و راهسازی در این زمینه تا حد زیادی تحقق یافته و غالب نقاط دارای استعداد تصادف و یا پرتصادف با تعریض، شانه‌سازی، آشکارسازی و فعالیت‌های مشابه خطاهای انسانی را تا حدودی مهار کند. اما نقش انسان به عنوان اصلی‌ترین نقش در تصادفات بسیار مهم است تا جایی که با ارتقاء فرهنگ ترافیکی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تصادفات و تلفات بصورت چشمگیری کاهش می‌یابد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در این راستا و با رویکرد به ارتقاء فرهنگی رانندگان و کاربران جاده‌ای، نشست کمیته فنی كمیسیون ایمنی راه‌های فارس با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، رییس اداره ایمنی ترافیک اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی و نمایندگان ادارات و سازمان‌های مرتبط در حوزه ایمنی و خدمات رسانی جاده‌ای برگزار شد.  مهندس محمد صباحی رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس پس از تشریح نقش سه عامل انسان، خودرو و جاده در تصادفات گفت: بر علل حادثه ساز راه و محیط پیرامون آنها تحقیقات متعدد انجام و در این زمینه اصول و دستورالعمل‌های متعددی وجود دارد و در نتیجه راه حل‌ها در این زمینه مشخص هستند و علیرغم كمبود اعتبارات، در این زمینه اقدامات متعدد و مؤثری در دست انجام و پیگیری است. وی ادامه داد: برای دستیابی به اهداف در زمینه ایمنی تمركز بر دیگر عوامل حادثه ساز در تصادفات كه نقش موثرتری نیز در تصادف دارند نیز باید مد نظر قرار گیرد كه از آن جمله می‌توان بر تمرکز بر كاهش خطای انسانی از طریق رانندگی تدافعی، ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه نظیر«استفاده از كلاه ایمنی راكبان موتورسیكلت، استفاده از صندلی ایمنی كودكان در خودرو»، اطلاع رسانی از قوانین، مقررات و آموزش‌های لازم برای جوامع هدف استفاده‌كنندگان از راه و نهادینه كردن آن از طریق مدارس، دانشگاه‌ها، خانه‌های بهداشت، صدا و سیما و رسانه‌ها و سایر ارگان‌های دولتی و غیر دولتی نام برد.
 صباحی همچنین تأثیر استفاده از خودروهای با ضریب ایمنی بالاتر، لزوم خارج کردن قاطعانه خودروهای فرسوده و به ویژه خودروهای سنگین فاقد استاندارد از طریق روش های قانونی، نصب حفاظ های ایمنی در وسایل نقلیه سنگین از طریق تعامل و حضور تمامی دستگاه ها و اداراتی که توان کمک در این زمینه را دارند را از الزامات اولیه در ارتقاء ایمنی ترافیکی دانست.
رییس اداره ایمنی ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس عنوان کرد: در بحث فرهنگ سازی و تولیدات تلویزیونی جهت ارتقاء فرهنگ ترافیک و رانندگی مباحث، تجهیزات ایمنی موتورسواران و موتوسیكلت، نحوه عبور افراد پیاده، ایمنی در وسایل حمل و نقل عمومی، خطرات بار اضافی (اضافه تناژ) و بارهای خطرناک و و لزوم صیانت از راه، رانندگی تدافعی، مدیریت صحنه تصادف (کارهایی که در صورت مواجه شدن با صحنه تصادف باید انجام داد) ایمن سازی آموزشی و فیزیكی مدارس حاشیه راه‌ها، ایمنی تردد وانت بارها، آشنایی با  سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف، عدم رانندگی در حین خستگی و خواب آلودگی و امكانات مجتمع های خدماتی رفاهی، خطرات رانندگی پس ‌از  مصرف داروهای خواب‌آور، مواد مخدر و مشروبات الکلی از جمله مواردی هستند که تأثیر بسزایی در افزایش ایمنی دارند.
وی همچنین در خصوص نحوه اجرای تبلیغات نیز اشاره کرد: مخاطب امروز راه های متنوع و مختلفی را برای تأثیرپذیری نیاز دارد و ساخت برنامه هایی با رویکرد میزگرد و نشست یا ساخت تیزرهایی خالی از آمار و ارقام مستند، تأثیرات لازم بر بیننده یا مخاطب نخواهد داشت.
صباحی در پایان تأکید کرد: با توجه به نقش بالای 75 درصدی انسان در سوانح رانندگی برای کاهش تلفات آحاد جامعه باید مواظب خود و دیگران باشند و روحیه گذشت، مسئوولیت پذیری و رعایت قوانین جهت ایمن ماندن را در خود تقویت کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی