[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۲
  • دوره جدید

آیا پرهیز از سویا راز لاغری و سلامت است؟، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- احسان فرازمند

farazmand68@yahoo.com

همه ما می دانیم که قند و موادقندی یکی از بزرگ ترین دشمنان سلامت ماست که باید از بدن ها، فروشگاه ها و سیاره زمین محو شوند. متخصصان بر این باورند که اخیراً دشمن جدیدی برای بدن پیدا شده است که احتمالاً از شنیدن نام آن شگفت زده خواهید شد.
سویا نام دسته از حبوبات است که در محصولات مختلف غذایی از جمله شیر سویا وجود دارد. علاوه بر این بسیاری از خوراکی های فرآوری شده نظیر همبرگر، سوسیس و لازانیا به وسیله ی سویا حجیم‌سازی شده و به عنوان محصولات سرشار از پروتئین، توسط تولیدکنندگان فرآورده های غذایی ارائه می شود. چنین به نظر می رسد که 60 تا ۷۰ درصد محصولات ارائه شده در سوپرمارکت ها و همچنین فست فود فروشی ها حاوی سویا است.
سویا منبع خوبی برای تامین فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن است. با این حال چرا تعداد افرادی که مصرف آن را کنار میگذارند رو به افزایش گذاشته است؟
یکی از هنرپیشه های دنیای سینما، به نام بلیک لایولی سال گذشته عنوان اصلی اخبار را به خود اختصاص داد، زمانی که اعلام کرد برای رسیدن به تناسب اندام، سویا را به کلی از رژیم غذایی خود حذف کرده است.
او در مصاحبه ای رادیوی میگوید: «زمانی که سویا را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، متوجه خواهید شد که هیچ غذایی فرآوری شده ای را نمی خورید. بنابراین اساساً این همان کاریست که من انجام دادم. هیچ غذایی فرآوری شده ای نخوردم و سپس به فعالیت های جسمانی پرداختم. به نظر می رسد که حذف سویا از رژیم غذایی کار آسانی باشد، اما با انجام این کار متوجه خواهید شد که تقریبا همه چیز حاوی سویا است. سویا در بسیاری از وعده های غذایی شما وجود دارد، غذاهای کامل، خوراکی های ارگانیک و غذاهای فرآوری شده حاوی سویا هستند.» 
کسانی که برای سلامتی خود آگاهانه تصمیم می گیرند، عادت دارند برچسب مواد مغزی موجود روی بسته بندی خوراکی ها را بررسی کرده و از میزان پروتئین، چربی، کربوهیدرات و قند آن آگاه شوند. اما سویا یکی از موادی است که در این لیست حضور دارد ولی غالباً افراد نسبت به آن بی توجه هستند.
سویا می تواند عملکردی نظیر استروژن داشته باشد، هورمونی که کاهش وزن را دشوار می سازد. سطح بالای استروژن در بروز نفخ و تجمع آب در بدن موثر است.
حقیقتی که وجود دارد این است که با حذف سویا اکثر خوراکی های فرآوری شده به صورت خودکار از رژیم غذایی شما حذف می شوند که در نتیجه آن مواد قندی کمتری نیز دریافت خواهید کرد.
بسیاری از میان وعده های سالم و ناسالم که حاوی سویا هستند از رژیم غذایی شما حذف شده و در نتیجه شما میان وعده های کمتری مصرف می کنید.
یکی دیگر از مزایای اجتناب از سویا این است که نتایج آن خیلی زود هویدا میشود و طی چند هفته وزن شما کاهش می یابد.
با این وجود ریانون لمبرت که کارشناس تغذیه است توضیح میدهد که سویا در واقع برای بدن ما مفید است. « مصرف سویا بسیار بحث برانگیز است و بسته به این که چه کسی در مورد مصرف یا عدم مصرف آن سوال کند پاسخ متفاوتی ارائه خواهد شد. دانه های کامل سویا حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که باید به صورت پخته مصرف شود، اما این موضوع در مورد اِدامامه [به سویای نارس پخته شده در داخل غلاف گفته می‌شود] صادق نیست.»
«جنبه منفی مصرف سویا این است که این دانه ها حاوی فیتیک اسید هستند ماده ای که مانع از جذب برخی مواد مغذی می شود، اما از سویی دیگر این ماده خود سبب کاهش کلسترول بد خون می شود.»
نکته کلیدی رعایت اصل تعادل است با توجه به این اصل، به نظر می رسد مصرف چند بار سویا در طوی هفته می تواند مزایای استفاده از آن را برای ما به ارمغان آورده و از جنبه های منفی مصرف آن پیشگیری کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی