[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

علل بروز تنگی نفس و راه‌های پیشگیری از آن از منظر طب سنتی، روزنامه شیراز نوین

علل بروز تنگی نفس و راه‌های پیشگیری
از آن از منظر طب سنتی

یک متخصص طب سنتی علل بروز تنگی نفس و راه‌های پیشگیری از آن از منظر طب سنتی را تشریح کرد.
به گزارش بهداشت نیوز، مریم مقیمی درباره تنگی نفس اظهار داشت: تنگی نفس حالتی را می‌گویند که تنفس فرد از حالت عادی خارج شده و تند و سریع می‌شود، مانند کسی که تازه از دویدن باز ایستاده است.
به‌گفته وی در طب سنتی این نوع تنفس را به‌نام «ربو» و «انتصاب النفس» می‌شناسند؛ در طب جدید انواعی از بیماری‌های ریوی از جمله بیماری‌های تحدیدی و انسدادی ریه(COPD) و در رأس آنها بیماری آسم باعث بروز تنگی نفس می‌شوند.
علل بروز تنگی نفس
این متخصص طب سنتی افزود: بر اثر تنگی قفسه سینه به‌صورت مادرزادی، بلغم غلیظ در ریه تجمع می‌یابد، از جمله علائم آن خرخر سینه، سرفه(که ممکن است خلط‌دار باشد) و تنگی نفس به‌خصوص از نوع فعالیتی که فرد از شدت تنگی نفس زبان را از دهان بیرون می‌آورد.
مقیمی تأکید کرد: بخارات در قلب و ریه تجمع می‌یابد و به این دلیل فرد دچار تنگی نفس شود و یکی از علائم آن تشنگی است که با آب سرد فرو می‌نشیند. ضعف حرارت غریزی و شل شدن و کاهش قوت عضلات قفسه سینه, غلبه یبوست و خشکی بر ریه می‌تواند از علل تنگی نفس باشد.
وی همچنین گفت: به ‌دنبال استنشاق هوای سرد یا نوشیدن آب سرد، غلبه سردی بر ریه بروز پیدا کند که این نوع بیشتر در افراد مسن در پاییز و زمستان دیده می‌شود، همچنین به ‌دنبال خوردن مواد غذایی نفاخ، باد غلیظ در مجاری هوایی تجمع می‌یابد و مانع تنفس عادی می‌شود.
این متخصص طب سنتی تصریح کرد: ایجاد ورم در ریه یا اعضای مجاور آن مثل دیافراگم، کبد ، طحال و ... که به ‌دلیل آن ریه فشرده شده و انبساط آن در هنگام تنفس با مشکل مواجه شود، همچنین پُر بودن معده، باعث می‌شود که انبساط ریه برای تنفس به ‌خوبی انجام نشود و فرد دچار تنگی نفس شود، همچنین بیماری‌های ریه مثل ذات‌الریه هم می‌تواند موجب تنگی نفس شود.
راه‌های پیشگیری از تنگی نفس
مقیمی خاطرنشان کرد: پوشاندن سینه و ریه به‌خصوص در هوای سرد, ورزش ریه از جمله با صدای بلند آواز خواندن یا قرآن خواندن، نفس عمیق کشیدن و دمیدن(فوت کردن با شدت) و حفظ لینت طبع(رفع یبوست و پیشگیری از آن) از راه‌های پیشگیری از تنگی نفس است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی