[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حقایق مهم و جالبی درباره باران که نمی‌دانید، روزنامه شیراز نوین

شاید برای شما هم عجایبی راجع‌ به بارش باران وجود داشته باشد برای مثال باران هایی که زمین را خیس نمی کنند، تمامی سئوالات شما پاسخی علمی و ساده دارد.
به گزارش نمناک، شاید خیلی از شما به این قضیه فکر کرده باشید که چرا همه قطرات باران زمین را خیس نمی کند، البته به غیر از این حقایق دیگری هم هستند که در مورد باران وجود دارد و خیلی‌ها در مورد آن اطلاعاتی ندارند که در این قسمت جالب‌ترین‌ها را برایتان خواهیم گفت.
کمترین میزان بارندگی در بیابان‌ها نیست
از آنجایی که قطب همیشه یخ زده است، پس باورها بر این است که میزان بارندگی و برف در این منطقه می‌تواند بیشترین حد ممکن باشد اما جالب است بدانید که کمترین میزان بارندگی در کل دنیا مربوط به قطب جنوب است.
باران همیشه زمین را خیس نمی‌کند
در مناطق خیلی خشک و گرم، باران گاهی اوقات قبل از اینکه به زمین برسد تبخیر می‌شود؛ مثلاً خیلی‌ها ممکن است احساس کنند که هوا بارانی شده اما اثراتی از خیسی آب روی زمین نبینند که به خاطر گرمای شدید هواست.
همه قطرات باران از آب نیستند
در زهره یا سیارات دیگر باران از سولفوریک اسید یا متان تشکیل شده است، حتی در سیارات ناشناخته‌تر هم که 5 هزار سال نوری از ما فاصله دارند، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که قطرات باران می‌تواند به جای آب از آهن هم باشد.
شکل و رنگ ابرها می‌تواند در پیش‌بینی باران کمک کند
اگر در آسمان متوجه ابر کومولونیمبوس شدید که حالت پف کرده دارد و در قسمت بالا صاف به نظر می‌رسد یا ابر های نیمبوستراتوس را در آسمان دیدید که کمی خاکستری هستند، احتمال این که در 24 ساعت آینده بارندگی داشته باشید، زیاد است.
علاقه‌مندی به بوی باران علت دارد
آب طبیعی هیچ بویی ندارد، اما علتِ اینکه بارش باران بوی مطبوع ایجاد می کند، وجود مولکولی به نام ژئوسمین است که توسط یک نوع باکتری در خاک ایجاد می‌شود. وقتی که باران می‌بارد، این مولکول وارد هوا شده و بوی آن که بویی لذت بخش را ایجاد می‌کند.
باران شبیه یک قطره نیست
نام «قطره باران» در واقع اشتباه است، زیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که باران به شکل قطره اشک نیست. وقتی مولکول‌‌های آب در جو متراکم شده و به یکدیگر متصل می‌‌شوند، شکل کروی پیدا می‌کنند و در نزدیکیِ زمین، با فشار هوا مواجه می‌شوند و کف قطره‌ها را صاف می‌کنند؛ به طوری که در نهایت شکلی شبیه نان همبرگر به خود می‌گیرند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی