[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۷۸
  • دوره جدید

به وقـت نوشــدارو، روزنامه شیراز نوین

در گفتگویی تخصصی با رييس انجمن تئاتر فارس مطرح شد:
به وقـت نوشــدارو
انتخابات تاتر کاملا آزاد برگزار می شود
 

 اسماعیل سلیمانیان
امروزه «انسجام‌بخشی» هریك از سازمان‌های فرهنگی مستلزم برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تعیین خط‌مشی‌های اصولی و منطقی است كه نیازمند توجه بیشتر به علم مدیریت و شاخص‌های مربوط به آن است. مدیریت نوعی انجام دادن کارها در پرتو واقعیت‌هایی است که از درون موقعیت پدید می‌آیند. بنابراین یک مدیر باید به مسائلی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، کارگزینی، هدایت یا رهبری، کنترل و نظارت، تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی، آگاهی و دانش کافی داشته باشد و این اصول را به خوبی بشناسد تا بتواند به برنامه جامع، کارا و مؤثر دست یابد. صندلی كه این روزها بیشتر اسباب تفاخر است تا خدمتگذاری، خوشبختانه در این ایام با انتخاب دقیق و بزنگاه جامعه تئاتری استان فارس، مسند انسانی دغدغه‌مند، كاربلد، دوراندیش، متفكر و البته عاشق تئاتر است. فردی كه از جایگاه و پوزهای مدیریت و ریاست بیشتر متوجه مسئولیتی است كه با اعتماد خانواده تئاتر عهده‌دار شده است. به بهانه مهم‌ترین و اثرگذارترین رویداد تئاتری استان فارس، جشنواره تئاتر فجر استانی، نگارنده در گفتگویی با رییس انجمن نمایش استان، به آسیب‌ها، اهداف و راهكارهای انجمن نمایش استان و البته رویكردهای سیستم هیئت مدیره جدید به ریاست حمید وامق نسبت به جشنواره پیشرو پرداخته است.
در ابتدا توضیحاتی درباره نحوه تشكیل، سازوكار و اهداف انجمن هنرهای نمایشی  ارائه کنید.
تشكیل انجمن‌ها در سطح كشور به منظور تحقق این مهم است كه هنر توسط هنرمندان اداره شود و ایشان بتوانند اهداف و آمالشان را پیگیری كنند. براساس اساس‌نامه مركز هنرهای نمایشی كشور رؤسای انجمن‌ها در ابتدا انتصابی بودند و بعد از مدتی تصمیم بر این شد كه این شیوه به صورت انتخابی تغییر كند. در استان فارس از زمان مدیریت مریدی، مدیركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تصمیم بر تشكیل شورای سیاستگذاری متشكل از ٢٩نفر از شهرستان‌های استان و ٦نفر از شیراز گرفته شد. از دل این شورا انجمنی به نام انجمن هنرهای نمایشی استان فارس بیرون آمد، در ادامه با توجه به شرایط و تعداد گروه‌های مصوب تئاتری در استان فارس و این مهم كه حقوق تمام اعضای این جامعه رعایت شود تصمیم بر این شد كه هر شهرستان با انتخاباتی كاملاً آزاد در بین اعضای تئاتری فردی را به عنوان نماینده شهرستان خود انتخاب كنند تا این اعضا در نهایت با انتخاب ٥نفر از میان خود هیئت مدیره انجمن را تشكیل داده و فرد رییس انجمن را نیز انتخاب كنند. اما در خصوص اهداف هنرهای نمایشی از منظر من به عنوان مسئول این انجمن، پیگیری مطالبات هنرمندان جامعه تئاتر است. این مطالبات متشكل از دغدغه ایشان برای تهیه سالن اجرا و مهم‌تر از آن مسائل زیرساختی مثل اهداف آموزشی و ارتقای دانش هنرمندان با تشكیل كارگروه‌های آموزشی و پژوهشی است. بخش دیگری كه معتقد هستم كه باید جز اهداف انجمن قرار بگیرد و جدی‌تر پیگیری شود تلاش برای ایجاد یك راهكار اصولی به منظور ارتقای اقتصاد تئاتر است. همانطور كه شما مستحضر هستید یكی از معضلات اساسی تئاتر كشور بحث اقتصاد هنرمندان شهرستانی است. اصولاً نمی‌توانیم هنرمندان تئاتری كه در شهرستان كار می‌كنند و رتق و فتق امور معیشت ایشان از راهی غیر از تئاتر می‌گذرد را هنرمندان حرفه‌ای به معنای افرادی كه كسب درآمد اصلی ایشان از راه تئاتر است بدانیم. باید با اندیشیدن به راهكارها و عمل كردن آنها تلاش كنیم تا بتوانیم حتی‌المقدور وضعیت را از وضع موجود بسیار بهتركنیم. البته باید عرض كنم در مدت این شش ماه كه از دوره استقرار تیم جدید می‌گذرد به دلیل وجود موانعی هنوز نتوانستیم راهكارهای شناخته شده را عملی سازیم.
با توجه به نحوه انتخابات هیئت مدیره و رییس انجمن نمایش استان و نقش بارز همه اعضای جامعه تئاتری باید شاهد باشیم كه این انتخابات ماحصلی جز نزدیكی و همسوسازی اهداف و مطالبات جامعه تئاتری نداشته باشد. زیرا فرد انتخاب شده از دل این جامعه بیرون می‌آید و به طور حتم بیشتر و بهتر از هر شخص دیگری كه به روش انتصابی برگزیده شده، اشراف دقیقی به مسائل و مشكلات دارد.
شما به عنوان دومین رییس انجمن نمایش پس از امیر صادقی كه در دوره اول این سیستم انتخاب شد با چه اهداف و برنامه‌ها و شناخت چه فرصت‌ها و تهدیدهایی تصمیم به ورود به این عرصه گرفتید؟
در حقیقت من اطلاعی از انتخابات و قصدی برای ورود به این عرصه نداشتم تا اینكه چندی قبل از انجام انتخابات دوستان تئاتری با شناخت روحیات و دغدغه‌هایی كه دارم اصرار كردند به این عرصه ورود كنم. ضمن احترام و ایمان به تلاش‌های صادقانه مدیران پیشین، من به عنوان عضوی از خانواده تئاتر فارس و یک معلم مدت زیادی است که حقی از جانب تئاتر را بر گردن خود احساس می‌کنم و با اطلاع از وضعیت آشفته و نابسامان این بیمار که در حال احتضار است بر خود واجب دیدم كه آستین همت را بالا زده و به همراهی و كمك دوستان هم‌فكر و اندیشمندم در این خانواده تمام سعی و تلاش خودمان را به كار ببندیم تا ان‌شاءالله شاید با حضور تیم جدید اتفاقات بهتری برای تئاتر استان رقم بخورد. گروه ما بر این باور است كه تمام معضلات و مشكلات تئاتری ریشه در بی‌نظمی و فقدان برنامه‌ریزی دارد. تئاتری كه به اشتباه به صورت بداهه و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و با این تصور «كه هرچه پیش آید خوشاید» و «چو فردا شود فكر فردا بكن» به پیش رود به طور حتم نه مقصد و هدفی را در اندیشه دارد و نه به مقصدی خواهد رسید و ماحصلش جز جسم بی‌رمق و روح سرخورده نخواهد بود. تیم جدید انجمن با شروع كار حتی در ایام تعطیلات نوروز با تشكیل جلسات مستمر در ابتدا به سراغ ارزیابی تئاتر استان و آسیب‌شناسی و یافتن راه‌های حل و برون رفت از آنها شدند. انجمن نمایش استان فارس امروزه با تلاش علمی و كارشناسی خود دارای سند مدونی از شناسایی آسیب‌ها، مشكلات و معضلات تئاتر است و هم راهكارها و راه‌حل‌هایی برای حل كردن با برنامه‌ریزی و قدم به قدم آنها برخوردار است. انگیزه و هدف بنده و تیم همراهم جز خدمت و كمك برای ارتقای سطح كیفی و كمی تئاتر به این خانواده‌ای كه خود نیز عضوی ازآن هستم، نبوده و نیست.
با شناخت و اطلاع از سابقه حرفه‌ای، مطالعه رزومه تئاتری و نقشی كه در بدنه این خانواده داشته‌اید و با توجه به مشكلاتی كه با آنها آشنایی دارید، نگرانی كه منجر به احساس تكلیف برای حضوری قوی‌تر و جدی‌تر شده است، كاملاً صادقانه و به دور از هرگونه شعار به نظر می‌رسد. از این رو بفرمایید كه اهم آسیب‌های شناخته شده توسط تیم شما چه بوده و در این مدت اندك چه موفقیت‌هایی در حل و فصل آنها داشتید.
جناب سلیمانیان، مهم‌ترین مشكل و آسیب جدی تئاتر بعد از فقدان برنامه‌ریزی، فقر دانش و ندانستن علم روز تئاتر دنیا است. مسئله‌ای كه سطح تئاتر استان فارس را نه فقط نسبت به پایتخت بلكه حتی در مقایسه با استان‌های همجوار بسیار نازل كرده است. بدین منظور اولین اقدام ما تشكیل كمیته آموزش و پژوهش به مدیریت یوسف آفرینی بوده است. در این كمیته بسته به نیازهای موجود در عرصه‌های مختلف تئاتر دوره‌های كوتاه، میان و بلندمدت در سطوح مقدماتی و پیشرفته طراحی شد و خوشبختانه این مهم در خصوص آموزش كوتاه مدت اساتید و مربیان و كارگردان‌های باتجربه تئاتر استان با حضور آرش دادگر از كارگردانان بنام تئاتر كشور در تیرماه با هدف دانش افزایی برگزار شد تا ان‌شاءالله با ارتقای سطح دانش مربیان و اساتید بومی بتوانیم از ایشان جهت برگزاری كارگاه‌های بلندمدت و مستمر در سطح استان بهره مند شویم.
این خبر خیلی خوبی‌ست كه حاكی از نگاه افق‌مند نسبت به معضلات پیش‌روست كه با استفاده از نیروها و اساتید بومی آموزش دیده توسط هنرمندان دانشمند، زمینه آموزش مستمر را در اقصی‌نقاط استان داشته باشیم و صرفاً به برگزاری كارگاه‌های یكی دو روزه كه بیشتر دورهمی و نقل تجربیات است تا انتقال دانش اكتفا نكنیم. جناب وامق بفرمایید شما به عنوان مدیر تیم جدید در این مدت كوتاه از حضور و استقرار آیا توانسته‌اید با مسئولان بالادستی زبان مشترك و ارتباطی هدفمند برقراركنید و آسیب‌‌ها و معضلات تئاتر استان را برای ایشان به عنوان یكی از مهم‌ترین و قدرتمندترین اهرم‌های سازوكار تئاتر مطرح و تبیین بفرمایید؟
باید قبل از پاسخ به این سوال، نقدی داشته باشم بر سیستم و كاركرد انجمن نمایش و آن هم این است كه اگر قرار بر این باشد كه مجموعه هیئت مدیره و رییس آن غرق امور اجرایی و غیرتخصصی شوند كه می‌تواند توسط یك كارمند ساده مدیریت شود، دیگر وقت و انرژی برای بررسی آسیب‌ها و حل آنها و ارتقای نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تئاتر استان و برنامه‌ریزی‌های مدون نمی‌ماند. همچنین فرصتی برای برقراری ارتباط با ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر كه از اسباب مهم و الزام‌آور بقا و رشد تئاتر استان است، نخواهد رسید. متأسفانه امروزه بسیاری توقع عملکردی مشابه یک كارمند ساده دارند. یعنی فرصتی كه باید برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور صرف شود به كارپردازی مطالبات معمول ارباب رجوع همانند مباحث تأیید متون، زمان‌بندی و اختصاص مكان اجرا صرف می‌شود و این مسئله از آسیب‌های جدی سیستم انجمن است. راهكاری كه تیم ما برای این مهم متصور هستیم، تفكیك كارها با تشكیل بخش اجرایی از برنامه ریزی و سیاستگذاری خلاصه می شود.
پس با این روش هیئت مدیره جدید و مدیریت نمی‌تواند مدت زمان طولانی را صرف اموری كه قابلیت برون‌سپاری و محول شدن به اشخاصی غیر از اعضای هیئت مدیره دارد بگذارند و همزمان پیگیر هدف و انگیزه مهم و اصلی كه بدان منظور وارد عرصه شده‌اید، باشد. بدین صورت در آینده نه چندان دور انرژی اولیه شما روز به روز بیشتر تحلیل خواهد رفت. فكر می‌كنید تا چه مدت توان و انرژی برای هر دوی این امور خواهید داشت؟
این فرمایش شما كاملاً صحیح است. من از روزی كه قبول مسئولیت كردم و آسیب‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و راهكارها را بررسی كردیم تصمیم داشتم به سراغ رایزنی با ارگان‌هایی مثل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، شهرداری و حوزه هنری، شركت نفت و حتی وزارت امور خارجه در سطح كلان بروم و با توجه به جایگاه فرهنگی هنری استان فارس بتوانیم كمیته بین‌الملل تئاتر استان را تشكیل دهیم. اما متأسفانه از روز اول انرژی ما صرف برنامه‌هایی از قبیل آماده‌سازی فراخوان جشنواره فجر، روز جهانی تئاتر، بازخوانی متون ارسالی و برنامه‌ریزی تأیید و بازبینی آثار تأیید شده برای جشنواره شده و تا امروز كه در تدارك اجرای جشنواره هستیم، آنقدر درگیر این قبیل امور شده‌ایم كه دیگر وقت و انرژی برای رسیدن به اهداف مهم‌تر و چالش‌برانگیزتر تئاتر نمی ماند.
بدین منظور با تأمل و همفكری تصمیم بر این شده پس از برگزاری جشنواره فجر استانی با تغییر سازوكار، در اختتامیه اعلام فراخوان آثار برای جشنواره سال آتی داده شود تا دیگر نیاز به بازخوانی متون و صرف وقت و هزینه و انرژی فراوان نباشد. زیرا تمام آثار متقاضی برای حضور در رقابت باید حتماً به اجرای عموم رسیده باشند تا به بازخورد كار و ویرایش‌های احتمالی آگاه شوند و سطح كیفی آثار بالاتر رود و كمكی برای تیم اجرایی جشنواره باشند و آنها بتوانند حداقل ٤ماه در برنامه‌ریزی و اجرای امور صرفه‌جویی وقت و هزینه و انرژی كنند و با تمركز بر برنامه‌های ابلاغی از جانب تیم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی انجمن نمایش در پی تحقق آنها باشند. در كوران این شش ماه نخست سال فقط توانسته‌ایم جلسه‌ای با حوزه هنری، شورای شهر، آموزش و پرورش و سازمان نظام مهندسی داشته باشیم و خوشبختانه با رایزنی با سازمان نظام مهندسی استان و همچنین با بخش فرهنگی هنری آموزش و پرورش تعاملی را به نتیجه رسانده و قدم‌های مثبت و نویدبخشی در خصوص انعقاد تفاهمنامه‌هایی با این دو ارگان داشته باشیم كه ان‌شاءالله پس از كسب نتایج به اطلاع جامعه تئاتری و افكار عمومی خواهیم رساند.با این حال از صمیم قلب با شما هم عقیده هستم كه این سبك و شیوه مدیریت هیئت‌گونه چیزی جز هدررفت انرژی ها و اوقات و هزینه ها نخواهد داشت.
درخصوص همپوشانی فعالیت‌ها و ادغام حوزه‌های عملكرد بخش‌های مدیریتی و سیاستگذاری با واحدهای اجرایی باید این مهم را مدنظر داشته باشید كه این امر بسیار مخاطره‌آفرین و حتی در ادامه باعث برباددادن محصول عملكرد شما خواهد بود. زیرا نه شما می‌توانید با عمیق‌شدن و درگیرشدن در امور اجرایی به راحتی به افراد دیگر اعتماد كنید و نه آنها فرصت كافی برای انجام و تسلط این امور را خواهند داشت. از طرفی، مسئولان بالادستی نیز فقط شاهد نتایج كارهایی هستند كه با صرف انرژی بسیار به ثمر نشسته است، در حالی كه شما ضمن ایجاد توقع در ایشان با رزومه قابل دفاعتان، با ابزار و امكانات سخت‌افزاری اندك در حوزه نیروهای انسانی این شائبه را متصور می‌شوید كه امكاناتتان كافی است. این مسئله بسیار مهم به منزله نقطه عطفی است كه هم با توجه نسبت به آن و اتخاذ تصمیمات مدیریتی در خصوص تفكیك حوزه‌ها می‌توان نقطه اوج انجمن نمایش باشد و هم با بی‌توجهی اسباب گرفتاری و شكست برنامه‌ها و اهداف شما و هیئت مدیره انجمن نمایش استان را فراهم كند. نظر شما در این رابطه چیست؟
ضمن اینكه همچنان بر نقد خودم استوار هستم و با قوت بر مطلب شما صحه می‌گذارم، باید این موضوع را اضافه كنم كه انجمن نمایش بیكار ننشسته و ضمن پایش دائمی فعالیت‌های خود با تمام مشغله‌هایی كه صحبت شد فقط به برگزاری دوره كارگردانی آرش دادگر اكتفا نكرده و در ادامه دوره‌های آموزشی تحلیل نمایشنامه و گریم و تشكیل كمیته تئاتر خیابانی و عكاسان تئاتر را هم داشته است. همچنین باید اذعان كنم دیگر وقت و انرژی برای اداره اموری كه خارج از حوزه و وظیفه اساسی ما هستند را نداریم و قدم به قدم در پی اجرای تغییرات در راستای تفكیك حوزه های عملكرد هستیم.
یكی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین این اقدامات ایجاد خانه تئاتر به منظور پیگیری‌ مطالبات و حقوق صنفی جامعه تئاتری استان است، حتی  با تشكیل كمیته حقوقی و با مشاوره‌های ایشان در حال تدوین اهداف و برنامه‌های این خانه هستیم كه خوشبختانه در این خصوص دكتر مریدی نیز بسیار با بنده و هیئت مدیره در خصوص تشكیل و راه‌اندازی این خانه همفكر و همدل و همراه هستند. من به عنوان رییس انجمن وظیفه خود می‌دانم اعلام كنم مریدی در مدت تصدی‌گری تیم جدید انجمن بسیار مشفقانه و دلسوزانه با توجه به بضاعت اداره كل و منابع مالی‌شان سعی در همكاری با ما داشته اند.
اما واقعیت این است كه  سخت‌افزار موجود در استان تا حد مطلوب هنوز فاصله دارد و كسانی كه همچنان تئاتر كار می‌كنند فقط از سر عشق است. از طرفی روزبه‌روز به تعداد فارغ‌التحصیلان تئاتر اضافه می‌شود اما متأسفانه اختصاص منابع مالی جوابگوی خیل عظیم مشتاقان نیست.
با توجه به امكانات سخت‌افزاری محدود انجمن نمایش، بهترین راه جهت تقویت سخت‌افزاری تئاتر و ادامه جان بخشیدن به اقتصاد مرده تئاتر رفتن به سمت منابع غنی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی است كه اتفاقاً در اهداف آنان فعالیت‌های فرهنگی هنری دیده شده است. در قدم اول انجمن نمایش می‌تواند با تعامل سازنده با آنها از امكانات سخت‌افزاری و سالن‌های مجهز آنها استفاده كند و به روند اجرای تئاتر در صف طولانی انتظار گروه‌ها سرعت بخشد و در میان نیروهای این سازمان‌ها مخاطبان جدیدی بیابد كه با اثرگذاری روی آنها از طریق كارهای حرفه‌ای، سبب افزودن تعداد مخاطبان تئاتر حرفه‌ای استان شوند. در غیر این‌صورت هرچند هم منابع مالی اندك به بدنه تئاتر استان تزریق شود، نه تغییر محسوسی در سخت‌افزار رخ خواهد داد و نه بر تعداد مخاطبان و تماشاگران تئاتر افزوده خواهد شد. این مسئله باعث ریزش مخاطبان حاضر به دلیل ضعف امكانات سخت‌افزاری و دلسردی جمعی از هنرمندان برای ادامه كار شده و در آخر چیزی كه باقی خواهد ماند تعدادی سالن قدیمی با امكانات فرسوده و مخاطبان اندك خواهد بود. امیدوارم با توجه به اشراف شما بر آسیب‌ها و مخاطرات پیش‌رو و تلاش برای برقراری تعامل با دیگر ارگان‌ها بتوانید هم مانع سیر نزولی این روند شده و هم موجبات تقویت سخت‌افزاری و اقتصادی و در نهایت روند حركت به سمت تئاتر حرفه ای را محقق سازید.
خداراشكر با تعامل شكل گرفته بین انجمن نمایش و اداره كل در گام نخست توانستیم مدیریت تماشاخانه‌ها را به عهده بگیریم و با تغییرات در سیستم مدیریت آنها با استفاده از نیروهای كاربلد و باتجربه تئاتر نظمی خوب به اوضاع نابسامان سالن‌ها و اجرا بدهیم. همچنین با دسته‌بندی كارها توسط هیئت بازبینی و تعامل با كارگردان‌ها كارها در شش بخش از الف مثبت تا ج قرار می‌گیرند و سپس با توجه به میزان امتیازاتشان از هیئت بازبین محل اجرا، تعداد اجرا و مبلغ بلیط برای آنها مشخص می‌شود. با این كار سعی می‌شود هم عدالت و هم تفاوت در میان كارهای باكیفیت و بی‌كیفیت رعایت شود و هم انگیزه‌ای برای گروه‌هاست تا سطح كیفی خودشان را برای كسب بیشترین امتیاز و در ادامه تعداد اجرا و قیمت بلیط بیشتر به دست آورند. در نظر داشته باشید این قانون‌مندی و برقراری انضباط برای بنده و همكارانم به قیمت بسیار گزافی به دست آمده و با تشكیل شورای تولید و مشاوره خوشبختانه توانستیم حتی‌المقدور قانون و انضباط را برقرار كنیم.
مخاطب با دسته‌بندی و سطح‌بندی نوع كارها می‌تواند با توجه به هزینه‌ای كه می‌كند متوجه سطح کیفی كار شود و توقعی بجا از اثری كه به تماشایش نشسته داشته باشد. ان‌شاءالله با مدیریت جدید تماشاخانه‌ها و استفاده از ابزار اطلاع‌رسانی امروزی بتوانند هم تبلیغات مناسبی داشته و هم تلاش بیشتری در راستای جذب مخاطب و معرفی كارها داشته باشند تا بعد از مدتی، مدیران تماشاخانه‌ها منفعل نشده و سطح اختیاراتشان را به یك سالن‌دار نازل نكنند. آیا این شیوه فقط در شیراز اجرا می‌شود؟
این شیوه‌نامه و سطح‌بندی كارهای متقاضی اجرای عموم در شیراز الزام شده است و همچنین به شهرستان‌ها بسته به امكانات سخت افزاری‌شان پیشنهاد شده است تا در صورت صلاح‌دید و امكان اجرایی شود.
با توجه به اینكه شما دبیر جشنواره تئاتر فجر استانی هم هستید و این مهم كه جشنواره تئاتر امسال به عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتری استان، ماحصل دوره مدیریت شما به حساب می‌آید؛ لطفاً توضیح دهید رویكرد انجمن نمایشی به جشنواره تئاتر فجر استانی چه بوده است؟
در ابتدا رویكرد انجمن برقراری و استقرار نظم همراه با گسترش تئاتر در تمام استان با توجه به موضوعات بومی، انسانی و اجتماعی با رویكرد نفی خشونت بوده است.
اهم هدف انجمن به عنوان بانی جشنواره چه بوده است؟
امیدوارم بتوانیم جشنواره را به صورت منظم و با برنامه و حفظ عدالت برگزار كنیم و در واقع بچه‌های تئاتر محیطی را فراهم ببینند كه بتوانند ضمن ارزیابی كارهای یكدیگر، رقابتی سالم داشته و تلاش كنند به جشنواره بین‌المللی فجر راه یابند. این جشنواره می‌توانست چه با حضور بنده و همه حساسیت‌هایم و چه با دبیری شخص دیگری هم برگزار شود. اما صحبت از چگونگی و كیفیت برگزاری آن است. ما از ابتدا مبنا را بر نظم و عدالت برای جلوگیری از تضییع حقوق تمام گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی داشته و داریم و بر این باوریم كه هیچ تفاوتی میان كارهای شیراز به عنوان مركز استان و دیگر شهرستان‌های حاضر در جشنواره نبوده و نباید باشد. این مهم از زمان ارسال متون و دقت برای انتخاب بازخوان‌ها و در ادامه تحقیق و مشورت و تجسس بسیار برای انتخاب هیئت بازبین كارها صورت پذیرفت و ان‌شاءالله در ادامه نیز با معرفی هیئت داوران همچنان ادامه خواهد داشت. در این دوره با ١٠٩متن ارسالی مواجه بودیم كه ٧٠متن توانستند به صورت مستقیم و مشروط تأیید شوند و ٥٣اثر توسط هیئت بازبین كه همگی از فعالان و نامداران تئاتر كشور هستند دیده شد كه در نهایت ١٥كار برای رقابت نهایی معرفی شدند.
با دیدن تركیب آثار راه یافته به مرحله نهایی و تعداد معنادار آثار شهرستانی كه ٨اثر از ١٥كار را تشكیل می‌دهند دیگر نمی‌توان تئاتر شهرستان‌ها را كه چندسالی‌ست با سرعت از شیراز سبقت گرفته است اما همچنان مهجور واقع شده‌اند نادیده گرفت. برنامه شما با توجه به ظرفیت تئاتر شهرستان‌ها و این حضور چشمگیر در جشنواره امسال و همچنین راهكارهاتان برای داغ نگه داشتن تب‌وتاب بازار تئاتر بعد از جشنواره كه بسیاریش را مرهون گروه های شهرستانی است چیست؟
تئاتر شهرستان و اصولاً گروه‌های شهرستان برای بنده بسیار مهم هستند. به اندازه‌ای که احساس می‌كنم با تمام مشغله‌های این ایام، نتوانستم آنقدر كه باید و شاید به ایشان سر بزنم و كارهایشان را جدی‌تر رصد كنم. به همین دلیل است كه مجدانه پیگیر تشكیل كمیته امور تئاتر شهرستان‌ها به منظور ارتباط بیشتر با آنها و همچنین برگزاری دوره‌های مستمر آموزشی و رفع مشكلات اجراهایشان بوده و هستم. در خصوص تئاتر شهرستان‌ها باز هم باید عرض كنم شهرستان‌هایی كه نمایش‌هایی باكیفیت دارند، قدمشان بر چشم است و اینها باید به شیراز بیایند و برای مخاطبان شیرازی اجرا داشته باشند. بحث اسكان و پذیرایی ایشان را هم تا جایی كه بتوانیم حل می‌كنیم. البته بچه‌های شهرستانی آنقدر قانع و خاضعانه و عاشقانه تئاتر كار می‌كنند و مشتاق دیده شدن هستند كه بارها گفتند فقط اگر سالنی مناسب در اختیارشان قرار بگیرد مسئله مربوط به اسكان راخودشان حل می‌كنند. با این حال بنده مصرانه پیگیر رفع موانع و آماده سازی اجرای گروه‌های شهرستانی در شیراز و حتی دیگر شهرستان‌های استان و همچنین با رایزنی با انجمن های استان های همجوار اجرا در آن استان ها هستم.
در خصوص ایجاد پل اراتباطی بین شهرستان‌های استان فارس و استان‌های همجوار آیا انجمن نمایش وظیفه و برنامه ای برای این مسئله متصور هست؟
بله، حتماً یكی از اهداف انجمن تبادل تئاتری داخلی بدین معناست كه كارهای موفق بتوانند در تمام شهرستان‌ها و شیراز اجرا برود و دیده شود و تبادل خارجی نیز یعنی اینكه تئاترهای برتر استان به استان‌های همجوار و نزدیك مثل بوشهر، هرمزگان، خوزستان و كهكیلویه و بویراحمد رفته و همچنین تئاترهای موفق آنها نیز با اجرا در سطح استان فارس كارشان را به نمایش بگذارند.
ان‌شاءالله اگر این اتفاق و تبادل چه در سطح داخل استان و چه خارج استان رخ دهد دیگر گروه‌های تئاتری فقط منتظر جشنواره‌های كم‌تعداد برای دیده شدن كارشان آن هم در حد یك و دو اجرا نخواهند بود و به حضور در جشنواره‌ها بسنده نکرده و همچنین اسباب گفتگو و گفتمان و همكاری‌های مشترك در زمینه‌ها و عوامل مختلف تئاتر بین گروه‌هایی از شهرهای مختلف برای ارتقای این هنر گشوده خواهد شد كه مطمئناً ماحصل شیرین و شگفت‌انگیزی خواهد داشت. امیدوارم تا سال آینده قبل از شروع جشنواره فجر استانی توانسته باشیم برای شروع و فتح باب این مهم حداقل كارهای شهرستان‌ها را كه در جشنواره امسال حضور دارند در شیراز دیده باشیم.
تمام تلاشمان را خواهیم كرد تا سال آتی  با پیگیری‌های انجمن و همكاری و مساعدت اداره كل بتوانیم به این مهم دست یافته باشیم.
امیدوارم با درایت شما و برنامه‌ریزی و نتایجی كه در این شش ماه دیده می‌شود ابتدا معضلات و مشكلات و كمبودهای زیرساختی تئاتر شیراز و شهرستان‌های استان حل شده و بتوانیم در ادامه روند رو به رشد شما در انجمن نمایش شاهد صادرات تئاتر استان فارس به عنوان غنی‌ترین خواستگاه فرهنگی هنری تاریخی كشور در سطح كلان باشیم. در خصوص جشنواره، بفرمایید تعداد اجراهای هر گروه چگونه و چطور خواهد بود؟
هر گروه در هر روز سه نوبت اجرا، یكی در صبح و دو دیگر در بعدازظهر و شب خواهند داشت. بدین گونه كه هر گروه می‌تواند با بلیط‌فروشی یك سانس هم عواید مالی داشته باشد و هم از هرج و مرج صف‌های جلوی تماشاخانه‌ها كاسته شود. دو اجرای دیگر گروه‌ها را نیز مخاطبانی از خود گروه‌های دیگر شركت كننده در جشنواره، مهمان‌های ویژه و همچنین تیم داوری تشكیل خواهند داد كه درصدد طراحی و تهیه كارت‌هایی برای مدعوین و شركت كنندگان در جشنواره هستیم تا در راستای یكی از اهداف جشنواره كه برقراری و استقرار نظم است حركت كنیم. ضمناً باید یادآور شوم كه در ایام جشنواره میز نقد و گفتگو برپا خواهد بود تا گروه‌های تئاتری شركت كننده فارغ از نتایج داوری نهایی نیز با حضور كارشناسان و اهالی تئاتر بیشتر به نقاط قوت و ضعف كارهای خویش مطلع شده و تعاملی پویا در راستای گفتمان و ادبیات نقد و بررسی ایجاد شود. در ادامه باید اضافه كنم اتفاق جدیدی كه امسال طراحی شد و الآن در حال اجراست این است كه تمام كارهای حاضر در رقابت باید در صورتی كه اجرای عموم نداشته‌اند حتماً حداقل پنج اجرا تا قبل از شروع جشنواره در شیراز و شهرهای خود داشته باشند، با این كار هم خود ایشان با ارتباط مستقیم با مخاطبان می‌توانند سنگ محكی جدی را احساس كنند و كارها قوام بیشتری بیابند و هم با بلیط‌فروشی بخشی از هزینه‌هایشان جبران شود و اینكه باعث می‌شود در ایام جشنواره با توجه به اجراهای طراحی شده از بی‌نظمی و نابسامانی احتمالی در صف های اجراهای جشنواره كاسته شود.
جناب وامق با مشاهده اینهمه انرژی و استقبال، هم در مرحله ارسال متن و هم بازبینی آثار، داشتن فقط یك جشنواره باكیفیت فجر استانی و جشنواره‌هایی مثل پسامهر و لار، اینهمه انرژی و شور و شوق در جامعه تئاتری را جوابگو نخواهد بود. زیرا محل و فرصتی برای عرضه نمایش و ایجاد رقابت وجود ندارد. با توجه به رویدادهای تقویمی و بهانه‌های هنری می‌توان جشنواره‌های بسیاری در سطح استان و در بیشتر شهرستان‌ها طراحی و برنامه‌ریزی كرد تا هم این شور و شوق و استقبال و انرژی بسیار همسو و هم جهت شوند و هم اسباب دانش‌افزایی گروه‌ها در رقابت با دیگر گروه‌ها فراهم شود. آیا انجمن نمایش به ریاست شما برای این تعداد جشنواره‌های تئاتری با دانستن تمام مشكلات ناشی از كمبود منابع مالی تمهیدی اندیشه است؟
كاملاً درست می‌فرمایید و موشكافانه و تخصصی زنگ خطر و هشداری را اعلام می‌دارید كه بنده هم به آن واقف هستم. بدین منظور برای حفظ و كاربردی كردن همین تعداد اندك جشنواره موجود، از بدو تشكیل انجمن هم به اعضای برگزار كننده و هم دبیر جشنواره پسامهر اعلام كردم كه با هدفمند كردن رویكرد این جشنواره مثل كشف استعدادهای تئاتری استان با اتخاذ محدودیت سنی برای اعضای شركت كننده در مواردی مثل كارگردانی و نمایشنامه‌نویسی، می‌تواند نقش جشنواره‌ای مولد و هنرمندپرور را در تئاتر استان ایفا كند. برای مثال می‌خواهم یادآوری كنم از جشنواره‌ای به نام جوان كه در اوایل دهه هفتاد در شیراز برگزار شد كه متأسفانه عمر آن بیش از دو سال نبود. اما با همین عمر كوتاه استعدادهایی را به تئاتر استان معرفی كرد كه هم اكنون از اعضای فعال جامعه تئاتری هستند. ان‌شاءالله برای سال آتی حتماً تمام تلاش انجمن را به كار خواهم گرفت تا بتوانیم جشنواره‌های اندك اما باسابقه استان را هدفمند كنیم و همچنین نوید این را می‌دهم كه تا پایان امسال و یا نیمه سال آتی با توجه به نگاه ویژه انجمن به تئاتر كودك جشنواره تئاتر كودك و عروسكی را خواهیم داشت. در خصوص تشكیل كمیته تئاتر كودك و عروسكی هم باید عرض كنم كه من همچنان منتظر همگرایی و اتفاق نظر و آرای هنرمندان این عرصه با یكدیگر هستم. حتی انجمن نمایش سالن استاد بخشی‌زاده را نیز برای كاهش دغدغه‌های گروه‌هایی كه تئاتر كودك و عروسكی و دانش‌آموزی كار می‌كنند را ان‌شاءالله از مهرماه به ایشان اختصاص داده خواهد شد و بنده در صورت تولید كار كودك، قول داده‌ام تمام انرژی و مساعدت انجمن نمایش استان را خواهند داشت.
در انتها دوست دارم نگاه انجمن تئاتر استان را به پیشكسوتان تئاتر استان كه پدران و بزرگان تمامی اهالی این جامعه هستند بفرمایید.
درخصوص پیشكسوتان كه ولی‌نعمتان جامعه هنری هستند انجمن نمایش در تدارك برنامه‌ای‌ست تا با حفظ جایگاه و تكریم این بزرگواران، هنرمندان تئاتری بتوانند از تجربیات و دانش ذی‌قیمت این عزیزان كمال استفاده را ببرند. انجمن تئاتر وظیفه خود می‌داند با تلاش درخصوص شكافی كه سال‌هاست میان هنرمندان نسل اول و نسل‌های بعد افتاده، ابتدا با تنظیم احكامی به عنوان مشاور خدمت پیشكسوتان و در ادامه با راه‌اندازی سامانه‌ای در فضای مجازی به عنوان مشاوران انجمن نمایش حتی‌المقدور كاهش داده  تا از نظرات، پیشنهادات و انتقادات این عزیزان كمال استفاده را برده و نیز اسباب همگرایی خود ایشان را با یكدیگر فراهم سازد. در همین راستا دكتر مریدی پنج تن از پیشكسوتان تئاتر استان را به عنوان اعضای هیئت مؤسسین خانه تئاتر استان معرفی كرد.
بنده با شناخت از شخصیت و شیوه و نگاه مدیریتی اتخاذ شده از جانب شما در مجموعه انجمن تئاتر استان كه در این مدت شش ماه توانسته‌اید تن خاك‌آلود و خسته و خمود تئاتر استان را تكان داده و با بررسی‌های كارشناسانه و آسیب‌شناسی فرصت‌ها و تهدیدهای تئاتر فارس، سامان را به كالبد نیمه جانش دوباره بازگردانید، اطمینان دارم در صورت توفیق همراهی و همدلی بیش از پیش دوستان و همكاران جامعه تئاتر استان و البته اعتماد و عنایت بیشتر و مساعدت مضاعفی از جانب مدیران اداره كل ارشاد بتوانیم شاهد رشد و شكوفایی این هنر والا و انسان‌ساز كه از مترها و مقیاس‌های سنجش میزان فرهنگ و تمدن هر جامعه‌ای‌ست باشیم. به عنوان سخن آخر اگر مطلبی دارید بفرمایید.
ضمن تشكر از شما آقای سلیمانیان، از تمام اصحاب رسانه به منظور پوشش اخبار و رویدادهای جشنواره تئاتر فجر استانی كه از تاریخ ٢٠ تا ٢٣ برگزار می‌شود و ارتباط تنگاتنگ با مجموعه انجمن نمایشی استان دعوت می‌کنم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی