[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

محافظت از قلب با پله‌نوردی، روزنامه شیراز نوین

طبق یک مطالعه جدید، بالا رفتن از 50 پله روزانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته، لخته شدن خون و حملات قلبی را تا 20 درصد کاهش دهد.
به گزارش بهداشت نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بالا رفتن منظم از پله‌ها ممکن است به طور قابل‌توجهی خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک و به طور کلی بیماری قلبی عروقی(CVD) را کاهش دهد.
در حالی که این مطالعه عمدتاً بر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک(ASCVD) - که شامل سکته مغزی، حملات قلبی و لخته‌های خون است - متمرکز بود، نتایج آن به طور کلی در مورد CVD  اعمال می‌شود.
پژوهشگران در این مطالعه فواید بالارفتن از 50 پله در روز را بررسی کرده و با افرادی که روزانه از هیچ پله‌ای بالا نمی‌رفتند مقایسه کردند.
افرادی که در طول یک روز از ۵۰ پله بالا می‌روند، در مقایسه با افرادی که روزانه از هیچ پله‌ای بالا نمی‌روند، ۲۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.
بالا رفتن از پله‌ها نوع تقویت شده‌ای از ورزش هوازی است که در آن بدن برای حرکت به سمت بالا با جاذبه مبارزه می‌کند؛ بنابراین عضلات بیشتری درگیر و انرژی بیشتری صرف می‌شود.
این یافته‌ها در مجله آترواسکلروز منتشر شده است.
بالا رفتن از پله می‌تواند از قلب محافظت کند
نویسندگان این مطالعه داده‌های 458 هزار و 860 شرکت‌کننده بزرگسال در UKBiobank(یک پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی در مقیاس بزرگ برای انجام مطالعات علمی جدید در راستای بهبود سلامت عمومی) را تجزیه و تحلیل کردند. آنها اطلاعات مربوط به پله‌نوردی، سبک زندگی و عوامل جمعیت‌شناختی افراد را به‌عنوان داده‌های پایه و سپس پنج سال بعد جمع‌آوری کردند؛ آنها شرکت‌کنندگان را به مدت 12سال و نیم دنبال کردند.
همچنین ارتباط عادات پله‌نوردی شرکت‌کنندگان با بیماری عروق کرونر، سکته مغزی ایسکمیک(شایع‌ترین نوع سکته مغزی) یا عوارض حاد را به‌عنوان نشانگر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک بررسی کردند.
محققان یک راه‌پله متوسط را با 10 پله در نظر گرفتند و میزان بروز بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را برای افرادی که 1 تا 5 بار، 6 تا 10بار، 11 تا 15 بار، 16 تا 20 بار و برابر یا بیشتر از 21 بار در روز از پله‌ها بالا می‌رفتند، پیگیری کردند.
نتایج نشان داد افرادی که از نظر ژنتیک کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند، بیشترین بهره را از پله‌نوردی می‌بردند؛ با این‌حال حتی افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند با اتخاذ پله‌نوردی روزانه به طور مؤثری این خطر بالقوه را کاهش دهند.
چگونه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد
نویسنده مقاله، دکتر لو چی، مدیر مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه تولان در مورد مزایای مختلفی که بالا رفتن از پله‌ها برای سلامتی دارد، عنوان می‌کند: بالا رفتن از پله‌ها ممکن است به کاهش وزن بدن، بهبود وضعیت متابولیک و التهاب و کاهش سایر بیماری‌هایی که ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد، مانند دیابت کمک کند.
دکتر چنگ هان چن، مدیر پزشکی برنامه قلب ساختاری در مرکز پزشکی Saddleback در لاگونا هیلز، می‌گوید: همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، بالا رفتن از پله‌ها نوع سخت‌تری از ورزش نسبت به راه رفتن روی زمین هموار است؛ چراکه بدن برخلاف گرانش حرکت می‌کند.
وی اظهار می‌کند: از آنجا که بالا رفتن از پله ها سخت‌تر است و شما را مجبور می‌کند ورزش بیشتری انجام دهید، پس برای سلامتی شما بهتر است. بالا رفتن از پله‌ها در واقع سه‌برابر زمان پیاده روی روی زمین شما را وادار به ورزش کردن می‌کند.
با این‌حال، بالا رفتن از پله تنها شکل ورزشی نیست که می توان برای بهبود و حفظ سلامت خود انجام داد و نباید افراد را به ویژه آنهایی که با مشکلات مفصلی دست و پنجه نرم می‌کنند، از تأثیرات راه رفتن روی زمین هموار دل‌سرد کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی