[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تویوتا سواری روی ماه!، روزنامه شیراز نوین

 تویوتا از طرح مفهومی ماه‌نورد قمری کوچک(Baby Lunar Cruiser) خود رونمایی کرده است که فضانوردان می‌توانند با استفاده از آن در سراسر ماه رانندگی کنند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از اسپیس، این کروزر، نمایشگر واقعیت افزوده، لاستیک‌های بدون هوا و کنترل‌گرهای جوی استیکی دارد.
بیش از پنج دهه از آخرین باری که انسان‌ها روی ماه قدم گذاشتند می‌گذرد، اما در مدت کمی بیش از دو سال می‌توانیم به سطح ماه برگردیم. ناسا می‌خواهد به‌عنوان بخشی از برنامه آرتمیس، اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست را روی تنها ماهواره طبیعی زمین قرار دهد و احتمالاً در نهایت شاهد ایجاد یک پایگاه قمری تا دهه ۲۰۳۰ روی ماه خواهیم بود.
با این‌حال، اگر بخواهیم حضور دائمی در ماه داشته باشیم، فضانوردان به راهی برای چرخ زدن روی ماه نیاز خواهند داشت و اینجاست که ایده تویوتا برای یک کروزر قمری کوچک مطرح می‌شود.
این طرح در حال حاضر مفهومی است، اما این SUV الکتریکی، چشم‌اندازی از آینده را ارائه می‌دهد و نسخه کاملاً ارتقایافته ماه‌نوردهایی است که در دهه ۱۹۷۰ معرفی شدند.
برای شروع باید گفت که این وسیله نقلیه بیشتر شبیه خودروهایی است که روی زمین می‌بینید، اما دارای نمای پانوراما، صفحه نمایش داشبورد مجهز به واقعیت افزوده و مجموعه‌ای از دوربین‌ها و حسگرهاست که قادر به تشخیص سطوح ناهموار و چاله‌های احتمالی به اندازه دهانه در ماه هستند؛ لاستیک‌ها بدون هوا هستند، زیرا پنچر شدن در ماه تأسف‌آور خواهد بود. این خودرو همچنین مجهز به موتورهای الکتریکی درون‌چرخ است و شاید هیجان‌انگیزتر از همه این باشد که با جوی استیک کنترل شود.
این طراحی از لندکروز اصلی تویوتا FJ۴۰ و کروزر واقعی قمری که توسط خودروساز ژاپنی و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) توسعه یافته، الهام گرفته است.
قرار است این ماه‌نورد شش چرخ و خودران در سال ۲۰۲۹ آماده فرود روی ماه باشد و بتواند تا ۶۲۰۰ مایل(۱۰ هزار کیلومتر) در سطح ماه سفر کند.
این وسیله نقلیه الکتریکی دو نفر را تا ۱۴ روز در خود نگه می‌دارد و به آنها اجازه می‌دهد در حین سفر بر روی ماه در داخل آن زندگی و کار کنند.
این خودرو از فناوری پیل سوختی تویوتا استفاده خواهد کرد؛ ماه‌نورد کوچک تویوتا دارای درب پشتی در عقب، همراه با صندلی‌ها و پنل‌های قابل‌تنظیم است که انعطاف‌پذیری داخلی را برای ماجراجویی‌ در ماه فراهم می‌کنند. یک صندلی عقب تاشو نیز وجود دارد که برای اضافه شدن مسافر طراحی شده است. این طرح به‌عنوان ادغامی از فناوری جدید و سنتی لندکروز اصلی FJ۴۰ معرفی شده است؛ به‌عنوان مثال، FJ۴۰s  سقف‌هایی با رنگ سفید داشت تا کابین را در مناطق جنگلی یا بیابانی خنک نگه دارد. ماه‌نورد کروزر نیز دارای سقف سفید است که با توجه به دمای ماه که می‌تواند از ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد در نور خورشید تا منفی ۱۲۸ درجه سانتی‌گراد در سایه متغیر باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد.
در همین حال، برخی از فناوری‌های انقلابی در این طرح مفهومی ممکن است به خودروهای آینده تویوتا راه یابند و نه فقط برای رانندگی خارج از این جهان، بلکه هنگام برخورد با سطوح ناهموار روی زمین نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
یک شرکت نوپا ژاپنی به نام آی‌اسپیس(ispace) تلاش کرد اولین شرکت خصوصی باشد که در اوایل سال جاری روی ماه فرود می‌آید، اما فرودگر آن به سطح ماه برخورد کرد. تنها چهار کشور فرود کنترل‌شده روی ماه انجام داده‌اند که شامل ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق، چین و هند می‌شوند. یوساکو مائزاوا(Yusaku Maezawa)، تاجر ژاپنی، که در پایان سال ۲۰۲۱ از خود در حال شناور شدن در ایستگاه فضایی بین‌المللی فیلم گرفته بود، سفری به دور ماه با فضاپیمای استارشیپ ایلان ماسک را رزرو کرده است. شینیچیرو نودا(Shinichiro Noda)، یکی از مهندسان تویوتا پیش از این گفته بود: «مأموریت ما فرستادن خودرو به ماه است. او افزود: که تویوتا تقریباً در همه‌جا وسایل نقلیه دارد، اما این بار حرف از ارسال خودرو به جایی است که هرگز نرفته‌ایم».

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی