[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

قطار توسعه به فارس رسید، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره: 
دستاورد سفر ریاست‌جمهور به استان فارس پرفروغ است. افتتاح پروژه آزادراه شیراز- اصفهان با نام مطهر شاهچراغ(ع)، بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، ارج نهادن به مفاهیم فرهنگی یادروز حافظ و دیدار با هنرمندان، پیگیری مشکلات کارخانه آی.تی.آی، واگذاری ۱۰هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، شکوفایی طرح‌های جاده‌ای و راهداری، بهره‌برداری از طرح‌های ارزنده حوزه آب و فاضلاب و ده‌ها طرح کلان و خرد دیگر از دستاوردهای سفر ریاست‌جمهور و هیئت دولت به استان فارس است.
 فارس بر مدار پیشرفت
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در طول ۲ سال گذشته، دولت بسیاری از مشکلات‌ استان فارس را رفع کرده تا مردم در رفاه باشند، گفت: پیشرفت‌ها و گشایش‌های خوبی در انتظار استان فارس است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی افزود: در سفر به فارس و شهر شیراز در دور نخست، به خاطر کرونا نتوانستیم دیدارهایی با مردم داشته باشیم؛ اما در این سفر شرایط متفاوت شده و می‌توانیم به برخی شهرها سفر کنیم و به پروژه‌هایی که در دور اول سفر مصوب شده، سرکشی نماییم. اما در این دوره کارها پیشرفت‌های خوبی داشته و برخی اقدامات انجام شده و برخی نیز در دست اقدام است.
او با اعتقاد به اینکه استان فارس ظرفیت‌های بسیاری دارد و با این ظرفیت‌ها می‌توان کارهای بزرگی انجام داد، گفت: فارس، استان علم و فرهنگ و ادب و هنر است و به عنوان دارالعلم شناخته می‌شود؛ این استان مرکز ادب و هنر، قطب سلامت و گردشگری و برخوردار از صنعت و معادن است؛ در طول این ۲ سال هم دولت بسیاری از مشکلات‌ این استان را رفع کرده تا مردم در رفاه باشند؛ البته باید تلاش مضاعفی انجام داد تا مشکلات مرتفع شود.
 آزادراه مزین به نام شاهچراغ(ع)
در همین رابطه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر ریاست‌جمهور به استان فارس، بهره‌برداری از آزادراه شاهچراغ(ع) است. اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال- جنوب با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و با بهره‌برداری از این طرح، علاوه بر مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر شد. عملیات اجرایی این پروژه پس از تأمین اعتبار از سوی دولت سیزدهم هم‌اکنون به بهره‌برداری رسید و ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این آزادراه در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز آغاز شده و تا ایزدخواست ادامه دارد. مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر بوده و مدت زمان سفر نیز ۵.۵ تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوه‌تاه‌تر می‌شود؛ در حقیقت مسیر فعلی تا ۲ ساعت کاهش می‌یابد. برنامه دولت این است که پس از افتتاح این مسیر، با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور را از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند. در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز- اصفهان تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است.
 تحول در حوزه انرژی
هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به فارس، طرح آب‌رسانی در شهرستان قیر و کارزین از محل تصفیه‌خانه سد سلمان فارسی با حضور وزیر کشور افتتاح شد. با افتتاح این طرح، هشت‌هزار مشترک با جمعیت ۲۵هزار نفر از مردم شهر قیر از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار شدند. مشخصات این طرح شامل ایستگاه پمپاژ، طرح برق‌رسانی، مخزن هزار مترمکعبی و خط انتقال به طول ۱۲ کیلومتر است که برای اجرای آن ۲میلیارد ریال هزینه شده است. همچنین در سفر سید محرومان به استان فارس، ابرپروژه پتروشیمی «سیکلو» با اعتباری نزدیک به ۱۶۰هزار میلیارد ریال احداث شد. این مجموعه پتروشیمی توان اشتغال‌زایی برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۲هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم را دارد.
 تمرکز بر محرومیت‌زدایی روستایی
علاوه بر آغاز عملیات اجرایی این پروژه، در این سفر از ۱۷۰ طرح بهداشت و درمان، بهسازی روستایی، نوسازی مدارس، برق، آب و ورزش با اعتباری نزدیک به یک‌هزار و ۲۴۰میلیارد ریال نیز بهره‌برداری می‌شود. در ادامه سفر ریاست‌جمهور به استان فارس، عملیات طراحی و برنامه‌ریزی برای ساخت رآکتور تحقیقاتی آموزشی ۱۰ مگاواتی فارس و سایر پروژه‌های هسته‌ای این استان آغاز شد.
 فرهنگ و هنر بر صدر نشست
یکی دیگر از دستاوردهای سفر ریاست‌جمهور و هیئت دولت به استان فارس، در حوزه فرهنگ و هنر بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر اعضای هیئت دولت به استان فارس از چهار طرحواره برگزیده یادروز حافظ در شیراز رونمایی کرد. در این آیین طرح‌هایی از حمید قربان‌پور هنرمند مشهدی، محمد روح‌الامین و صابر شیخ رضایی از تهران و سعید کریمی از شیراز از حافظ شیرازی رونمایی شد.
در سنوات گذشته برای بزرگداشت سعدی و حافظ شیرازی تنها از یک پوستر رونمایی می‌شد، اما طی۲ سال اخیر هنرمندان بیشتری با این رویداد همراه شده‌اند. این طرح‌ها با نگاه‌هایی متفاوت به حافظ شیرازی طراحی شده‌اند و هریک دید خاص خود را دارند.
 تقویت زیرساخت‌ها در پهنه فارس
هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و کابینه دولت سیزدهم به استان فارس، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۹۶ پروژه در حوزه راهداری با اعتباری بالغ بر ۳۶۰۰میلیارد تومان انجام شد. هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم به استان فارس، مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۹۶ پروژه راهداری با اعتباری بالغ بر ۳۶۰۰میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی در شیراز برگزار شد. از ۱۹۶ پروژه، ۱۰۳ پروژه در حوزه ساخت راه روستایی، نگهداری راه‌ها شامل روکش، لکه‌گیری آسفالت و تعریض و بهسازی راه و سایر موارد است.
 همچنین عملیات اجرایی ۹۳ پروژه راهداری نیز در دومین سفر هیئت دولت به فارس آغاز می‌شود که از این تعداد ۱۰ پروژه به بخش نگهداری راه، ۵۰ پروژه به ایمنی و حریم راه، چهار پروژه در حوزه نگهداری ابنیه فنی، هشت پروژه راه روستایی و ۲۱ پروژه رفع نقاط پرحادثه با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۹۵۰میلیارد تومان اختصاص دارد. با موافقت رئیس‌جمهور، فرایند خرید ماشین‌آلات سنگین شامل گریدر، لودر، بلدوزر و بیل مکانیکی از طریق واردات با اعتبار ۱۱۵۰میلیارد تومان آغاز می‌شود.
 ظرفیت‌های بزرگ فارس در حوزه صنایع‌دستی
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان فارس و با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی، وزیر صمت، عملیات اجرایی نخستین ناحیه صنعتی تخصصی صنایع‌ دستی کشور در شیراز آغاز شد. رشته‌های خاتم‌سازی، قلم‌زنی، کاشی هفت‌رنگ، خوش‌نویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، طراحی سنتی، گره‌چینی، گچ‌بری، آیینه‌کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم‌دوزی و نقاشی روی چرم، از جمله رشته‌های فعال صنایع دستی در فارس هستند که مورد توجه هیئت دولت قرار گرفتند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی