[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۴۸ منطقه آزاد تجاری در کشور فعال شده‌اند، روزنامه شیراز نوین

دبیر شورای مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور با اشاره به اهمیت نقش این مناطق گفت: از ۹۴ منطقه آزاد پیش‌بینی شده مصوب، ۴۸ منطقه در کشور تاکنون فعال شده‌اند.
به گزارش ایسنا، حمید عبدالملکی دیروز، ۲۱ مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به این استان برگزار شد، ابتدا به بیان ویژگی‌های مناطق اقتصادی پرداخت و گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که نقاطی که به عنوان منطقه آزاد یا ویژه در کشور تعریف می‌شوند، نقاطی هستند که ۵ ویژگی را به طور هم‌زمان دارند.
وی در تشریح این ویژگی‌ها گفت: پایین بودن هزینه‌ها در این مناطق از منظرهای مختلف، زیرساخت‌های مطلوب و دسترسی به شبکه‌های دریایی هوایی، جاده‌ای و فناوری اطلاعات، دسترسی به بازارهای مهم جهانی، سهولت کسب و کار در آن مناطق که با شاخص بانک جهانی محاسبه شده است و همچنین برخورداری از تخفیفات ویژه مالیاتی و گمرکی، مواردی هستند که این مناطق را به جای مطلوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تبدیل می‌کنند.
وی با بیان اینکه از ۹۴ منطقه آزاد پیش‌بینی شده مصوب، ۴۸ منطقه تاکنون فعال شده‌‌اند، گفت: بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی یعنی معادل ۱۸میلیارد دلار از طریق این مناطق به دست می‌آید و همچنین ۷۰ درصد ترانزیت دریایی هم از این مناطق است و به همین جهت ظرفیت این مناطق برای اقتصاد ما بسیار مهم و حیاتی است. البته ظرفیت این مناطق خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما تاکنون از آن بهره برده‌ایم و در پی چند برابر کردن این ظرفیت‌ها هستیم.
عبدالمالکی با تصریح اینکه مناطق ویژه اقتصادی به موجب قانون دارای ۶ مسئولیت هستند، افزود: تولید، صادرات، انتقال فناوری، تامین مالی از خارج از کشور، تأمین کالاهای اساسی و عمران و آبادی منطقه، از وظایف قانونی این مناطق هستند که بخش عمده آنها قوانین بین‌المللی محسوب می‌شوند.
دبیر شورای مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور بیان کرد: تردد به این مناطق که اکثراً منطقه مرزی محسوب می‌شوند، بدون ویزا انجام می‌شود و ما باید سعی کنیم که وجهه بین‌المللی این مناطق را تقویت کنیم.
وی بیان کرد: ۳۰ درصد کل صادرات کشور و همچنین ۷۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود که رقم قابل توجهی است، اما در همین موارد نیز قابلیت پیشرفت خیلی زیادی داریم.
عبدالملکی ادانه داد: مناطق ویژه مناطق بسیار راهبردی هستند که از سال ۷۲ به بعد بستر خوبی برای جهش اقتصادی کشور در آنها فراهم شد، اما ظرفیت بیشتری وجود دارد که در دولت سیزدهم بناست روی توسعه این مناطق تمرکز بیشتری شود.
مشاور رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته اتفاقات بزرگ و مثبتی توسط دولت رقم خورده، اظهار کرد: بیش از صدهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دو سال گذشته در مناطق آزاد صورت گرفته و از همه مهم‌تر، تراز تجاری ما که همیشه منفی بوده، بالاخره در سال ۱۴۰۱ مثبت شد و بنا داریم که در سال جاری، این تراز را مثبت‌تر از سال گذشته کنیم. وی در ادامه درباره طرحی سخن گفت که زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران به مناطق ویژه اقتصادی تسهیل می‌کند و ادامه داد: ما برای اینکه سرمایه‌گذاری در این مناطق را تسهیل کنیم، پروژه بزرگی داریم. در این پروژه بسته‌های سرمایه‌گذاری طراحی کرده‌ایم. ۸۵۰ بسته سرمایه‌گذاری در وب‌سایت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی قرار گرفته است که سرمایه‌گذاران داخلی و ایرانیان خارج از کشور دسترسی کاملی به این بسته‌ها دارند و می‌توانند همان‌جا قرارداد را عقد کرده و کارشان را شروع کنند. عبدالملکی در ادامه به ظرفیت بالای شیراز در این حوزه اشاره کرد و گفت: از ۳۳ منطقه فعال اقتصادی کشور، یکی از بهترین‌ها متعلق به شیراز است. شیراز سه سایت بزرگ دارد. سایت منطقه صنعتی که ۳٠٠ شرکت فعال یا آماده فعالیت در آن هستند. این سایت ۴۵٠٠ فرصت شغلی ایجاد کرده و سال گذشته ۲۸٠میلیون دلار صادرات داشته است. وی افزود: سایت دوم شیراز، شهرک بین‌المللی سلامت است. در بازدیدی که از این سایت داشتیم، زیرساخت‌های آن با جدیت در حال اجراست و روند توسعه آن بسیار عالی در حال پیشرفت است. این سایت یک نقطه طلایی در غرب آسیا در حوزه سلامت خواهد بود و اثر بسیار زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال در شیراز خواهد داشت. همچنین سایت مجتمع دانشگاهی که مشکلاتی در ارتباط با انتقال اسناد آن وجود دارد و ما قول دادیم تلاش کنیم با تعاملی که با وزارت راه و شهرسازی انجام می‌دهیم، اسناد آن را هرچه سریع‌تر منتقل کرده و زمینه را برای استقرار دانشگاه‌هایی که قرار است اینجا مستقر شوند، فراهم کنیم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور در پایان گفت: به طور کلی مناطق اقتصادی فارس مناطقی سرپا و فعال هستند و روی اقتصاد ملی اثر مثبتی دارند که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد حضور فعال‌تر این استان در عرصه اقتصاد کشور باشیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی