[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

مهندسی ارزش در مدیریت پسماند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
پروژه‌های زیست‌محیطی شهرداری شیراز در سایت دفن پسماند برمشور افتتاح شد. این مراسم با حضور وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلان‌شهر شیراز، معاونان استاندار فارس و با حضور جمعی دیگر از مسئولان ارشد استان و کلان‌شهر شیراز در سایت پسماند برمشور شیراز برگزار شد.
 تدبیر مثبت شیراز در مدیریت پسماند
 وزیر کشور در افتتاح پروژه‌های زیست‌محیطی محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور توسط شهرداری شیراز هم‌زمان با سفر ریاست جمهوری، گفت: شهرداری شیراز تدبیر و اقدام مطلوبی در محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور اندیشیده است. احمد وحیدی هم‌زمان با سفر ریاست‌جمهوری در آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیست‌محیطی محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور با اعتباری بالغ ‌بر هزار میلیارد ریال توسط شهرداری شیراز، اظهار کرد: شهرداری‌ها در بخش زیست‌محیطی با استفاده از سلول‌های دفن، یک مرحله جدید را ایجاد کرده‌اند که به سهم خود می‌تواند بازگشتی‌های زباله‌ها را دفن کند. او با تأکید بر ضرورت این کار، تصریح کرد: این مهم در راستای مدیریت صحیح پسماند در دستور کار قرار گرفته که ضرورت دارد مطابق با دانش روز، تقویت و توسعه داده شود. وزیر کشور عنوان کرد: شهرداری شیراز تدبیر و اقدام مطلوبی در محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور اندیشیده است و شهرهای اطراف پسماند خود را به این سایت منتقل می‌کنند. وحیدی گفت: دو خط برای جداسازی و تبدیل کمپوست وجود دارد و مازاد آن برای دفن در دیگر نقاط مشخص‌شده، پیش‌بینی ‌شده است.مقام عالی وزارت کشور خاطرنشان کرد: مشابه این مهم نیز برای کلان‌شهر شیراز پیش‌بینی ‌شده که البته فناوری‌های جدید هم به کمک خواهد آمد. وزیر کشور با تصریح به فناوری جدید در دفن برخی پسماندها گفت: اگر این فناوری‌ها پاسخ و بازدهی مثبتی داشته باشند، می‌توان از آن به‌عنوان یک فناوری در دفع و پردازش زباله استفاده کرد.
 تبدیل زباله به کمپوست
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از وزارت کشور خواست تا به‌صورت متمرکز بر تبدیل زباله به کمپوست به‌ویژه در کلان‌شهرها تمرکز کند و در راستای اجرایی شدن آن، اقدام به فراخوان سرمایه‌گذاری شود. مسعود زارعی در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های زیست‌محیطی محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور، با اعتباری بالغ ‌بر یک هزار میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز اظهار کرد: شهرداری کلان‌شهر شیراز در جهت دفع زباله و بازیافت آنها تدابیر و برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده تا در آینده در این موضوع مهم دچار مشکل نشویم. او گفت: کمپوستی که اکنون در محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور تولید می‌شود، با حداقل استفاده از ظرفیت زباله بوده است که امیدواریم در آینده نه ‌چندان دور حداکثر استفاده را از پسماند تولیدی شهر ببریم‌. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از وزارت کشور خواست تا به‌صورت متمرکز بر این موضوع به‌ویژه در کلان‌شهرها تمرکز کند و در راستای اجرایی شدن آن، اقدام به فراخوان سرمایه‌گذاری شود.
 جهاد مدیریت پسماند در حوزه محیط‌زیست
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: عملیات اجرایی ۸ پروژه در حوزه مدیریت پسماند با اعتباری بالغ ‌بر هزار میلیارد ریال هم‌زمان با سفر هیئت دولت به فارس و با حضور وزیر کشور آغاز شد یا به افتتاح رسید. روح‌الله خوشبخت در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های زیست‌محیطی محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور با اعتباری بالغ‌ بر هزار میلیارد ریال توسط شهرداری شیراز، از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۸ پروژه در حوزه مدیریت پسماند با اعتباری بالغ ‌بر هزار میلیارد ریال هم‌زمان با سفر هیئت دولت به فارس و با حضور وزیر کشور خبر داد و عنوان کرد: شهرداری شیراز با دارا بودن یکی از پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین دستگاه‌های دفع پسماند در کشور، در تلاش است با توسعه تخصصی سایت برمشور در راستای کاهش هرچه بیشتر عوارض و مشکلات ناشی از دفع پسماندهای شهری بکوشد. به گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، خاک‌برداری و عایق‌بندی سلول شماره ۵ دفن پسماند عادی و سلول شماره ۳ دفن پسماند عفونی و لا گون ذخیره‌سازی رواناب بیوکمپوست در محل پردازش و دفن پسماند برمشور از جمله پروژه‌هایی است که با هدف دفن بهداشتی و مهندسی پسماند و کنترل شیرابه و جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک، افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح ۵ پروژه‌ای پرداخت که عملیات اجرایی ساخت آنها آغاز می‌شود. او جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی اطراف کارخانه پردازش از طریق کانال روباز به طول ۵۰۰ متر در محدوده کارخانه تفکیک پسماند سایت برمشور را یکی از این پروژه‌ها برشمرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه جلوگیری از ورود آب‌های سطحی اطراف کارخانه پردازش پسماند به محوطه کمپوست و عدم تولید شیرابه است.
 توسعه امکانات و زیرساخت‌ها در برمشور
احداث درمانگاه به مساحت ۷۰ مترمربع در محل برمشور با هدف ارائه خدمات درمانی اورژانسی، احداث سوله سایبان دستگاه ترنر (هوادهی کود کمپوست) به مساحت ۱۱۰ مترمربع، اجرای دیوار بتنی پیش‌ساخته اطراف سلول دفن پسماند عفونی به طول ۶۷۰ متر و ارتفاع ۲.۵ متر با هدف جلوگیری از ورود حیوانات و انتشار آلودگی و راه‌اندازی خط ۳ صنعتی پردازش و تفکیک صنعتی پسماند با هدف تفکیک و بازیافت پسماندهای خشک و تر از دیگر پروژه‌هایی بود که عملیات اجرایی آنها به گفته خوشبخت در این آیین آغاز شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی