[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پروژه‌های آب‌رسانی بر مدار سازندگی، روزنامه شیراز نوین

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان فارس، پروژه‌های قابل‌توجهی در حوزه آب و فاضلاب به بهره‌برداری رسید که پروژه آب‌رسانی به شهر شیراز از مهم‌ترین پروژه‌ها در این بخش بود.
تأسیسات زیربنایی بر ریل توسعه
سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، در رابطه با طرح آب‌رسانی به شهر شیراز گفت: هم‌زمان با رشد روزافزون جمعیت و گسترش سایر تأسیسات زیربنایی و توسعه شهری در ۲۵سال اخیر و احتمال آلودگی و کاهش آب سطح سفره آب‌های زیرزمینی و به منظور تأمین آب شرب شهر شیراز و انتقال سه مترمکعب در ثانیه و ظرفیت ۹۰ میلیون مترمکعب در سال برای جمعیت ۲میلیون نفری شیراز از منابع سطحی دریاچه سد درودزن قرارداد تأمین، ساخت خط لوله، تأسیسات ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه، تونل و مخازن ذخیره با قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) منعقد شده که فعالیت‌های تدارکاتی و اجرایی بر اساس قرارداد مبادله شده جهت طرح آب‌رسانی به شهر شیراز به مرحله بهره‌برداری رسیده است. وی در رابطه با جزئیات این طرح گفت: این طرح شامل ۷۸ کیلومتر خط انتقال با لوله‌های فولادی به قطر یک هزار و ۶۷۶، یک هزار و ۸۰۰، یک هزار و۶۰۰، یک هزار و ۶۷۶ و یک هزار و ۴۰۰میلی‌متر، یک ایستگاه پمپاژ شامل پنج دستگاه الکترو پمپ (۴+۱) با فشار ۲۵۰ متر، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت سه مترمکعب در ثانیه، چهار هزار و ۴۲۲ متر تونل لوله‌بر، ایستگاه پست برق ۶۶ به ۳/۶ کیلوولت، سه مخزن ذخیره بتنی شهری جمعاً به ظرفیت ۶۰هزار مترمکعب که آب تصفیه شده است، که به وسیله جریان ثقلی و پمپاژ از محل تأمین به شهر شیراز انتقال می‌یابد.
افزایش سهم آب شرب پایدار
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در رابطه با دستاوردهای این طرح گفت: با اجرای این طرح، آب شرب پایدار بیش از ۴۰ درصد جمعیت کلان‌شهر شیراز تأمین می‌شود و وابستگی به منابع آب زیرزمینی کاهش می‌یابد؛ همچنین ۲۲ درصد هزینه‌ها با استفاده از مهندسی ارزش و جلوگیری از بروز فرونشست احتمالی دشت شیراز کاهش خواهد یافت. وی در خصوص آب‌رسانی به شهرهای ارسنجان و سعادت‌شهر نیز اظهار کرد: با توجه به کاهش کمیت و کیفیت آب‌های موجود و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در چند سال اخیر از یک سو و افزایش جمعیت در محدوده طرح از سویی دیگر، تأمین آب سالم و با کیفیت مناسب در درازمدت برای شهر ارسنجان، شهر سعادت‌شهر و مجموعه روستاهای علی‌آباد ملک در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس قرار گرفت. بدری به میزان آب تخصیص داده شده از پروژه واقع در محدوده طرح اشاره کرد و گفت: آب تخصیص داده شده به مناطق روستایی پیرامون ارسنجان یعنی مجموعه روستاهای علی‌آباد ملک که در مخزن ۳۰۰ مترمکعبی در انتهای خط به آبفا تحویل می‌شود، ۲۶ لیتر در ثانیه، شهر ارسنجان ۱۳۸ لیتر در ثانیه، سعادت‌شهر ۵۶ لیتر در ثانیه است و دبی کل طراحی نیز ۲۲۰ لیتر در ثانیه است.
تأمین آب قیر از سد سلمان فارسی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به پروژه آب‌رسانی قیر نیز گفت: این پروژه با هدف تأمین آب شرب و بهداشت شهر قیر در افق سال ۱۴۱۵ از سد سلمان فارسی است؛ در واقع آب خام از سد سلمان فارسی به صورت ثقلی به تصفیه‌خانه لارستان و سپس توسط ایستگاه پمپاژ جداگانه به شهر قیر منتقل می‌شود. بدری افزود: با بهره‌برداری از این طرح که با اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی اجرا شده، ۳۶هزار نفر بهره‌مند می‌شوند. وی به جزئیات این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه با حجم خاک‌برداری ۵۰۰هزار مترمکعب، ۱۲ کیلومتر خط انتقال آب ۱۸ اینچ فولادی، مخزن تعادلی هزار مترمکعبی، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۸۰ لیتر بر ثانیه و ارتفاع تلمبه‌زنی ۲۱۰ متر و پست برق ۲۰ کیلوولت به ۴۰۰ ولت آماده بهره‌برداری است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس به بهره‌برداری از پروژه احداث رینگ بین مخازن نیز اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه توزیع بهینه و متعادل آب سد سلمان فارسی در سطح شهر جهرم است.
احداث خطوط انتقال برای شهرستان‌های فارس
بدری اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ آب خام از سد سلمان فارسی توسط آبگیر شناور و ۲ واحد ایستگاه پمپاژ، ۵۲ کیلومتر خط انتقال فولادی، ۱۷هزار مترمکعب مخزن، پست برق ۶۶ به ۲۰ کیلوولت، ۴۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۰ کیلوولت، به تصفیه‌خانه جهرم و سپس مخزن ابتدای شهر جهرم انتقال یافت؛ لیکن برای برخورداری کل شهر از آب سد سلمان فارسی پروژه احداث رینگ بین مخازن مطالعه و اجرا شد. وی ارزش روز پروژه رینگ بین مخازن را ۳۵۰میلیارد تومان و ارزش روز کل طرح آب‌رسانی جهرم را ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه این پروژه جمعیتی حدود ۱۹۸هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: این پروژه با مخزن بتنی پنج واحد به ظرفیت ۲۶هزارمتر مکعب، احداث ۲۳ کیلومتر خط انتقال فولادی از قطر ۷۵۰ الی ۲۰۰ میلی‌متر و عملیات توسعه تصفیه‌خانه اجرا شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی