[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تعالی اجتماعی در پرتو لسان‌الغیب، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
بیست‌وهفتمین نشست علمی ‌بین‌المللی یادروز حافظ برگزار شد. هم‌زمان با بیستم مهرماه، روز بزرگداشت حافظ شیرازی، نشست‌های علمی بین‌المللی یادروز حافظ، با موضوع محوری «تناسب شعر حافظ با نیازهای امروز بشر» در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد. این برنامه که از سوی مرکز حافظ‌شناسی یا همکاری ستاد یادروز حافظ ترتیب یافت، در قالب دو نشست با ارائه‌ هفت سخنرانی در پیوند با موضوع علمی یادشده با حضور جمعی از ادب‌دوستان، پژوهشگران و حافظ‌پژوهان ترتیب یافت.
 حافظ درِ گفت‌وگو را برای انسان‌ها باز می‌کند
دکتر سعید حسام‌پور مدیر مرکز حافظ‌شناسی در ابتدا ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات دکتر کاووس حسن‌لی، برای بیش ‌از بیست‌وشش سال مدیریت مرکز حافظ‌شناسی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: برگزاری بیست‌وهفت دوره یادروز بین‌المللی حافظ، اعطای نشان درجه‌یک بین‌المللی حافظ‌شناسی به شِش نفر از حافظ‌پژوهان ملی و بین‌المللی، اعطای پژوهانه حافظ، معرفی کتاب سال حافظ، انتشار مجله حافظ‌پژوهی، ایجاد فرصت مطالعاتی برای حافظ‌پژوهان غیرایرانی و جذب پژوهشگران پسادکتری در زمینه حافظ، برگزاری دوره‌های حافظ‌خوانی و کارگاه‌های حافظ‌پژوهی از جمله این اقدامات است. دکتر حمیدرضا شعیری، استاد نشانه‌معناشناسی دانشگاه تربیت مدرس به‌عنوان نخستین سخنران نشست اول یادروز حافظ ۱۴۰۲ بود که سخنرانی خود را با موضوع «انگاره، پیش‌انگاره و پس‌انگاره: بی‌کرانگی گفتمان حافظ» ارائه داد.
 حافظ ضرورتی برای خودشکوفایی
مسعود زنجانی، مدرس و پژوهشگر فلسفه نیز در سخنرانی خود با عنوان «آموزه‌های درمانگرایانه‌ حافظ برای انسان امروز» گفت: حافظ برای حال و فال و قال و مَقال نیست. حافظ ضرورتی برای خودکاوی و خودشناسی و خودشکوفایی است. وی افزود: از حافظ می‌توان هنر خوب زیستن و هنرِ خوب مردن را آموخت؛ یعنی خلقِ شادی و کسب آزادی از رهگذرِ تجربه‌ آگاهانه و هوشیارانه‌ ناگواری‌ها و دشواری‌های زندگی. از حافظ می‌توان یاد گرفت که چگونه از عهدهای سست و سخن‌های سخت خویش فراتر رفت و بدین‌سان سخت و سست جهان را تاب آورد.
 حافظ زمینه‌ساز تعالی با خرد جمعی
دکتر قدمعلی سرامی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران نیز در این رویداد، با موضوع «حافظ میان کثرت و وحدت» به سخن نشست و اظهار کرد: حافظ که یکی از دیگرگراترین شاعران جهان است و شهرت جهان‌شمولش این را نشان می‌دهد، با همه‌ اتّساع نظرش، در جامعه‌ قرن هشتم که به توازنی رسیده بود، از تنهایی گله و اظهار ملال می‌کند که به اعتقاد من از همان روزگاران، گسلی در روان‌شناسی انسان ایجاد شده بود و آن، گسل میان خودآگاهی و ناخودآگاهی است.
 موقعیت استثنایی شعر حافظ از نظر طیف مخاطبانش
دکتر حمیدرضا توکلی، استاد دانشگاه سمنان هم در مقدمه سخنان خود با موضوع «حافظ‌خوانی: تجربه انتخاب و آزادی» گفت: تمنای آزادی به مثابه‌ گوهری دست‌نیافتنی و آرزونگار، در هر آفرینش هنری اصیل به صورتی بازتاب دارد. اگر این ماجرا را از جانب مخاطب و روی‌آوری او به اثر هنری بنگریم، می‌توانیم ادراک و التذاذ از حس رهایی و مواجهه با تجربه‌ آزادی را به بهره‌های زیباشناختی بیفزاییم. به‌ویژه در نقد هنری و ادبی نوین که به مخاطب و نیز بررسی فرایند دریافت اثر جایگاهی والا بخشیده، این تأملات می‌تواند راهگشا باشد.
 شیوه حافظ در مبارزه با اضطراب و افسردگی
دکتر امیرحسین ماحوزی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور نیز در نشست علمی بیست‌وهفتمین یادروز حافظ به موضوع «شیوه حافظ در مبارزه با اضطراب و افسردگی» پرداخت و با اشاره به اینکه اضطراب و افسردگی یکی از مهم‌ترین دشواری‌های بشر معاصر است، گفت: روند رو به رشد آن علی‌رغم پیشرفت متمدنانه بشر درخور توجه است و ما را به بازنگری در این مسیر پیشرفت ترغیب می‌کند.
 شعر حافظ شامل حقایق ابدی است
دکتر فرزام پروا، روان‌پزشک و روانکاو نیز در این نشست علمی مرکز حافظ‌شناسی موضوع سخنرانی خود را «وجوه چندگانه‌ شعر حافظ در روانکاوی نوین: ریشه‌ها و رهیافت‌ها» عنوان و اظهار کرد: گرچه هفت قرن از زمانه حافظ می‌گذرد، به نظر بدیهی است که شعر حافظ پاسخ‌گوی نیازهای انسان امروز و حتی انسان فرداست؛ چراکه شعر او، نه تنها حاوی حقایق ادبی، که شامل حقایق ابدی است. بر اساس این گزارش، برپایی نمایشگاه «بیست‌وهفت‌ گام حافظانه: بیست‌وهفت‌ سال یادروز حافظ (۱۳۷۶ تا ۱۴۰۲) در چهره پوسترها» نیز از برنامه‌های حاشیه‌ای نشست علمی یادروز حافظ ۱۴۰۲ بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی