[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

خطر پولیپ روده بزرگ با این کار افزایش می‌یابد، روزنامه شیراز نوین

پژوهشگران می‌گویند مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌ها با تأثیر بر میکروبیوت‌های روده‌ای می‌تواند زمینه ابتلا به پولیپ‌های روده بزرگ را افزایش دهد.
به گزارش بهداشت نیوز، آنتی‌بیوتیک یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین داروهاست که در بهبود بسیاری از بیماری‌های جدی تأثیر دارد، اما افراط در مصرف این دارو می‌تواند موجب مقاومت باکتری‌های بیماری‌زا شده و روند مقابله با آنها را مشکل کند. 
آنتی‌بیوتیک باکتری‌های مفید و مضر را هم‌زمان از بین می‌برد؛ از همین‌رو، مطالعات بسیاری حاکی از آن است که ارتباطی بین مصرف این داروها و بیماری‌های التهابی روده و  همچنین چاقی وجود دارد. 
نقش باکتری‌های طبیعی روده‌ای در سرطان روده بزرگ کاملاً تایید شده و منطقی است که آنتی‌بیوتیک با تغییر باکتری‌های طبیعی روده‌ای می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.
مطالعه گسترده در آمریکا
براساس مطالعه‌ای که سال 2017 در نشریه Gut منتشر شد، خانم‌هایی که مدت طولانی تحت درمان آنتی‌بیوتیکی قرار داشتند، بیشتر مبتلا به پولیپ‌های روده بزرگ شدند؛ برای رسیدن به این نتیجه، دانشمندان هاروارد وضعیت بیش از 16 هزار خانم با سن بالاتر از 60 سال را بررسی کردند. آزمایش کولونوسکوپی در آنها نشان‌دهنده وجود پولیپ در 1195 خانم بود. 
پولیپ روده بزرگ یک آدنوما یا غده خوش‌خیم از مخاط روده است که معمولاً بدون عارضه بوده و می‌توان از طریق کولونوسکوپی آن را برداشت، اما اغلب این پولیپ‌ها می‌توانند منشأ سرطان روده باشند. 
در مقایسه با خانم‌هایی که آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده ‌بودند، مصرف بیش از دو ماه دارو بین سنین 20 تا 39 سالگی باعث ابتلا به پولیپ در خانم‌ها بود؛ به‌ عبارتی 36% افزایش زمینه خطر! افرادی که بین سنین 40 تا 59 سال نیز کمتر از دو ماه دارو مصرف کرده ‌بودند نیز با افزایش خطر 69% مواجه بودند. اما مصرف آنتی‌بیوتیک طی چهار سال اخیر پیش از مطالعه، تأثیری در زمینه خطر نداشت. 
این مطالعه نشان داد که مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌ها در افزایش زمینه خطر ابتلا به پولیپ نقش دارد. 
مطالعه‌ای دیگر در سوئد
روند تشخیص و بررسی این مسئله باعث شد تا مطالعه‌ای دیگر اخیراً در سوئد انجام گیرد؛ در این پژوهش، وضعیت 45 هزار بیمار مبتلا به پولیپ روده صورت گرفت. نتایج نشان داد مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر تتراسایکلین و کینولون‌ها در بروز بیماری نقش دارد و احتمال ابتلا در افراد کمتر از 50 سال بیشتر است. 
سبک زندگی سالم و پیشگیری از سرطان روده
به گفته محققان، این مطالعه الزاماً به معنای ارتباط علت و معلولی آنتی‌بیوتیک و پولیپ روده نیست، بلکه می‌تواند در پیشرفت بیماری نقش داشته باشند. در واقع، آنتی‌بیوتیک‌ها اساساً میکروبیوم(مجموعه باکتری‌های طبیعی) روده را تغییر می‌دهند، تنوع و تعداد باکتری‌ها را کاهش می‌دهند و مقاومت باکتری‌های میزبان روده را کمتر می‌کنند. چنین تغییراتی می‌تواند به‌تدریج زمینه پیشرفت سرطان روده را ایجاد کند.سبک زندگی نیز در ابتلا به این بیماری تأثیر دارد که چاقی، بی‌تحرکی، استعمال دخانیات و الکل، مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری‌شده مهم‌ترین آنهاست؛ از‌ همینرو، رعایت سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی