[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۵۲
  • دوره جدید

مدرسه و مدیریت منابع مالی ، روزنامه شیراز نوین

سیدمحی‌الدین حسینی ارسنجانی - شیراز نوین 
پرداختن به منابع مالی مدارس و مدیریت این بخش از مدرسه، ارزش و اعتبارش کمتر از پرداختن به مباحث علمی و آموزشی نیست. چرا که اگر منابع مالی مدیریت نشود، نمی‌توان منابع انسانی و آموزشی را درست مدیریت کرد. یکی از اساسی‌ترین مشکلات موجود بر سر راه مدارس، مسائل مالی است. برخی مدارس از نبود سرانه کافی و اعتبارات با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند که البته تعداد این نوع مدارس بسیاراند و محدودی از مدارس نیز از وضع مالی مناسبی برخورداراند که می‌توانند امورشان را در بیشتر برنامه‌هایشان با همین منابع مالی مدیریت کنند. متأسفانه به دلیل بروز مشکلات اقتصادی و پایین بودن سطح درآمدهای عمومی، مدارس کشورمان از بودجه کافی برخوردار نیستند و بسیاری از مدارس، از طریق مشارکت‌های اولیای گرامی اداره می‌شوند. وجود مدارس غیردولتی، به ویژه در کلان‌شهرها بار بسیار سنگینی را از دوش دولت و آموزش و پرورش برداشته است. توسعه مدارس غیردولتی به نوعی توسعه مشارکت‌های مردمی نیز هست. دولت درصدد افزایش سهم مردمی ایجاد مدارس است تا بتواند نظارت بیشتری بر آموزش مدارس غیردولتی داشته و امور آموزش را برون سپاری کند. اما مدارس روستایی و عشایری ما و مدارس مناطق مرزی و حاشیه شهرها یا نقاط دورافتاده، نیازمند حمایت جاری و همه جانبه‌اند، نیازمند امکانات و تجهیزات مدرن و به روز از جمله وسایل آزمایشگاهی و حداقل‌های موجود هستند. از آنجا که مدرسه برای اداره خود نیازمند مدیری خلاق و کارآمد است، چنین مدیری باید بتواند با رعایت موارد گوناگون صرفه‌جویی، از حداقل بودجه و امکانات بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. متأسفانه برخی مدیران خصوصاً در شهرهای بزرگی مثل تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و... بدون در نظر گرفتن شرایط مالی و اقتصادی کشور و مردم، اقدام به هزینه‌های گزاف و آن‌چنانی در مجالس و محافل و مراسم و مناسبت‌های گوناگون می‌کنند و محیط آموزشگاه را به گونه‌ای تزیین کرده و مجلل می‌کنند یا مواد خوراکی و پذیرایی به مقدار زیاد تدارک می‌بینند که نشانگر حیف و میل اموال عمومی است. در حالی که در بسیاری مدارس، کودکان معصوم دانش‌آموز نیازمند بخاری نفتی یا گچ و تخته و وسایل گرمایشی سرمایشی‌اند. بدون شک نظارت‌ها و بازرسی‌ها از مدارس باید شدت یابد و مدیران مدارس در جلسات اداری و همایش‌ها در رابطه با مدیریت منابع مالی و صرفه‌جویی‌ها توجیه شوند. رعایت آیین‌نامه‌های مالی مدارس و توجه به حفظ و شأن خود و جلب اعتماد عمومی مردم و مسئولان توسط مدیران مدارس باید در اولویت باشد و حتی المقدور از پرداختن به امور خارج از شئون اسلامی مغایر با روح انقلاب که تأکید بر عدم اسراف و حیف و میل بیت المال دارد خودداری شود. دفاتر مدیریت برخی مدارس آنچنان مجلل و برخوردار از امکانات به روز است که دیدنش انسان را به حیرت وامی‌دارد. چنین حرکات و اقداماتی نشان از آن دارد که اینگونه مدیران، بیشتر به دنبال ظواهر و زرق و برق محیط کاراند تا به فکر محتوا و اصل ماجرا که همانا خدمت بی‌منت به مردم است. هر مدیری در نظام حاکمیتی اسلام، از پایین‌ترین تا بالاترین رده‌های مدیریتی باید نگاهی به خود و پیرامون خود بیاندازد و چشم و گوش بسته، فریب مشاوران غیرامین و اطرافیان مغرض و سودجوی خود را نخورد و اجازه دخل و تصرف آنها را در امور مالی مجموعه مدیریتی خود صادر نکند. اگر اینچنین شد، جامعه ما جامعه‌ای بی‌روح و تهی از محتوا خواهد شد. امیدواریم اعلام موارد مصرفی خاص و تعیین مبالغ ویژه برای هر بخش از هزینه‌های مصرفی، عمرانی و... مدارس، بدانند از مجموع درآمدها و دریافتی‌های خود کی و کجا و به چه نحو هزینه کنند. ضمن آن که مدارس برخوردار تشویق به کمک به مدارس کمتر برخوردار شوند. قدردانی از مدیران شایسته‌ای که انضباط مالی داشته و کمترین تخلفات را در این خصوص داشته‌اند، موجبات اصلاح و سلامت مجموعه مدیریتی مدارس را در حیطه امور مالی به دنبال خواهد داشت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی