[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تعداد ورزشکاران نابینا و کم‌بینا ۶ برابر شده است، روزنامه شیراز نوین

 محمدرضا جعفری، رئیس انجمن ورزش‌های همگانی هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان  استان فارس ضمن گرامیداشت روز جهانی نابینایان و کم‌بینایان گفت: ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید را گرامی داشته و  این روز نشان از طراوت، پويایی، نشاط و توانمندی این عزیزان دارد.
وی افزود: عزیزان نابینا و کم‌بینا با ضمير روشن خويش تپش قلب زندگی و نبض پويای طبيعت را ترجمه می‌کنند و با همين چشمان به ظاهر بسته خويش در زلال شعور و صفای فطرت خدايی، جلال و جمال حضرت حق را نگريسته و با تأمل در گردش حكيمانه چرخ روزگار به مهمانی همه نشانه‌هاي خلقت می‌روند. جعفری تصریح کرد: روز عصای سفید، بهانه‌ای است که یادی کنیم از عزیزانی که از نعمت بینایی محروم هستند، اما دلی روشن دارند که دستان نوازش خداوند را بر روی گونه‌های تب‌دار گل‌ها، لمس می‌کنند؛ کسانی که در نفس‌های نسیم و در تار و پود جانشان، زندگی معطر می‌گردد. او عنوان کرد: عصای سفيد، چون پرچمی است كه به نشان استقلال در دست اين عزيزان به حركت درمی‌آيد و آينه‌ای است كه قدرت و نعمت خدايی را به تماشای تأمل و تفكر ديگران می‌گذارد. جعفری گفت: توانمندی‌های عزیزان نابینا و کم‌بینا و کسب رتبه‌های برتر علمی، فرهنگی و ورزشی نشان از استعدادهای بالقوه این عزیزان دارد و کسب رتبه‌های جهانی با احساس غرور ملی و میهنی می‌گردد و این خود تشویق برای دیگر نابینایان و کم‌بینایان خواهد داشت. رئیس انجمن ورزش‌های همگانی هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان فارس با اشاره به وجود ۲۶ هزار نابینا و کم‌بینا در استان اظهار داشت: سرانه ورزش عمومی در سال گذشته حدود ۲۵۰ ورزشکار بوده است و در سال جدید با اجرای برنامه‌های مجازی و حضوری به بیش ۱۵۰۰ افزایش پیدا کرده است؛ برای اولین بار در کشور ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی باعث جهش مشارکت و حضور ورزشکاران و خانواده‌های آنهاست.
وی افزود: در حالی استعدادهای خوبی در نابینایان و کم‌بینایان داریم متأسفانه در جامعه زیرساخت‌ها برای حضور آنها میسر نیست و علی‌رغم تمام تلاش‌های گذشته همچنان در بحث مناسب‌سازی امکان عمومی مشکلات زیادی وجود دارد؛ ورزش باید با هدف توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما به‌عنوان یک ابزار مؤثر و کارآمد با توجه به همه اقشار جامعه و به خصوص برای معلولان در نظر گرفته شود. 
جعفری اضافه کرد: باید هم در ورزش حرفه‌ای و هم ورزش‌های همگانی در راستای فرهنگ‌سازی تلاش شود تا افراد نابینا و کم‌بینا از طریق ورزش در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کنند.
او با اشاره به ضرورت حمایت وزارت ورزش و جوانان، مدیریت شهری، شورای اسلامی شهر و شهرداری در امر ورزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: آنها در واقع باید هیئت ورزش‌های نابینان و کم‌بینایان را به‌عنوان پل ارتباطی و بازوی خودشان بدانند و از ورزش حمایت و پشتوانه‌سازی کنند تا بتوانیم حضور این عزیزان را در جامعه از کانال ورزش  فراهم کنیم.
جعفری با بیان اینکه باید تلاش شود که جمعیت ۱۵۰۰ نفری ورزشکار نابینایان فارس را طی چند سال آینده به 3 تا 5 هزار نفر افزایش دهیم، یادآور شد: در حال حاضر ورزشکاران نابینا و کم‌بینای فارس در ۹ رشته ورزشی از جمله فوتبال، گلبال، شنا، دوومیدانی، پاورلیفتینگ و شطرنج و همگانی فعالیت می‌کنند و افتخارات خوبی را کسب کرده‌اند. وی گفت: توسعه ورزش همگانی نابینایان و کم‌بینایان استان فارس امیدآفرین خواهد بود و در ۶ ماهه دوم سال با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و تحول در ورزش همگانی برنامه متنوع و زیادی برای عزیزان نابینا و کم‌بینا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به سمع و نظر عموم خواهد رسید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی