[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

ارزآوری با گردشگری سلامت، روزنامه شیراز نوین

گردشگری سلامت یکی از ابعاد مختلف گردشگری است که می‌تواند در رونق اقتصادی یک منطقه نقش مهمی ایفا کند. در این فرصت مروری بر بخشی از این فرصت‌ها در استان فارس خواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع دنیاست و امروزه رقابت فشرده‌ای در بین بسیاری از کشورهای جهان برای جذب گردشگر دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در این راستا برنامه‌های مدونی طراحی می‌کنند.
یکی از مواردی که در تمام دنیا از جمله کشور ما در حوزه گردشگری حائز اهمیت است، گردشگری مذهبی و سلامت است و ما نیز به دلیل اینکه در یک کشور اسلامی با اماکن مذهبی بسیار و علم و دانش پزشکی پیشرفته زندگی می‌کنیم، توجه به این دو محور باید از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.
از آنجا که استان فارس و به ویژه کلان‌شهر شیراز یکی از قطب‌های پزشکی ایران است که زیرساخت درمانی مناسب در این شهر و جایگاه برجسته آن در برخورداری از پزشکان متخصص و امکانات درمانی، مهم‌ترین عامل اجرای ایده شهر بین‌المللی سلامت در جهت ارتقا و استفاده از پتانسیل‌های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور بود. قطعاً نگاه همه‌جانبه به موضوع گردشگری سلامت می‌تواند یکی از ظرفیت‌های اساسی در ایجاد اقتصاد پایدار در این زمینه باشد. برای آشنایی با آخرین وضعیت صنعت گردشگری سلامت در شیراز و فراز و فرودهای این صنعت در جذب بیماران کشورهای مختلف در مسیر درمان توسط پزشکان متخصص ایرانی در بیمارستان‌ها با روح‌الله روانشاد به گفت‌وگو نشستیم.
سرپرست معاونت گردشگری میراث‌فرهنگی فارس در این رابطه گفت: گردشگری سلامت پیرامون سامان‌دهی حوزه سلامت و درمان است که در گذشته به صورت سنتی انجام می‌شد و مسافرانی از داخل، خارج و کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می‌شدند و خدمات پس از درمان دریافت می‌کردند و این چرخه همچنان وجود دارد.
وی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در راستای سامان‌دهی حوزه گردشگری سلامت فارس و ارائه خدمات به متقاضیان خدمات سلامت در داخل و خارج کشور، انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت با مشارکت ۸۳ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای گواهی حرفه‌ای سلامت تشکیل داد.
روانشاد با تأکید بر اینکه این اقدام مهم با همکاری و همراهی معاونت گردشگری استانداری فارس، دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تلاش معاونت گردشگری این اداره‌کل محقق شد، افزود: محورهای مهم و کاربردی در راستای سامان‌دهی حوزه گردشگری سلامت نیز در دستور کار قرار دارد؛ قطعاً تشکیل انجمن می‌تواند نقطه عطفی برای انجام فعالیت‌های این حوزه باشد.
وی در پاسخ به اینکه گردشگری سلامت چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: گردشگری سلامت در زمینه‌های مختلفی است؛ از جمله درمان صنعتی پزشکی، درمان در کلینیک‌های درمانی، عمل‌های ضروری داخلی و زیبایی و همچنین درمان‌های طبی سنتی و... را شامل 
می‌شود.
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه شیراز یکی از قطب‌های پزشکی ایران است که زیرساخت درمانی مناسب در این شهر و جایگاه برجسته آن در برخورداری از پزشکان متخصص و امکانات درمانی، مهم‌ترین عامل اجرای ایده شهر بین‌المللی سلامت است، یادآور شد: همچنین پایین بودن نرخ درمان و اقامت در حوزه پزشکی، تکنولوژی و وجود دستگاه‌های پیشرفته می‌تواند در جهت ارتقا و استفاده از پتانسیل‌های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور تأثیرگذار باشد.
سفر ۱۷هزار گردشگر سلامت به شیراز
روانشاد با اشاره به اینکه طی امسال بیش از ۱۷هزار گردشگر سلامت به شیراز سفر کرده‌اند و ورود هر گردشگر سلامت حدود ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه درمان، عمل و اقامت را دارد که برای هر گردشگر سلامت به دلیل نوع سفر آنها متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: قطعاً گردشگری سلامت در شیراز سبب توسعه گردشگری در دیگر بخش‌ها نیز می‌شود.
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه این اداره‌کل به ۴۰۰ نفر راهنمای گردشگری سلامت آموزش‌های تخصصی داده است و از این تعداد ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر دارای کارت سلامت هستند، گفت: این راهنمایان گردشگری عموماً به زبان عربی تسلط دارند؛ چراکه اکثر گردشگران سلامت که به شیراز سفر می‌کنند عرب‌زبان هستند. همچنین راهنمایان زبان‌های سایر کشورهای دیگر را هم در این استان داریم.
وی با تصریح بر اینکه تاکنون با حضور پزشکان استان فارس و تجهیزات پزشکی دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در کشور عمان و دیگر کشورهای اسلامی نیز راه‌اندازی شده است، یادآور شد: مجموعه‌های مرتبط با گردشگری سلامت شامل بخش دولتی گردشگری، بخش خصوصی گردشگری و علوم پزشکی، وزارت امور خارجه، اداره اطلاعات و پلیس راهور با هدف افزایش تعداد گردشگران سلامت گرد هم آمده‌اند. روانشاد در پایان در پاسخ به اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای پیشرفت گردشگری سلامت در شیراز چه اقداماتی انجام داده است، تصریح کرد: تشکیل چند نشست ملی و بین‌المللی گردشگری سلامت، راه‌اندازی انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت، ای پی دی کردن بیمارستان‌ها، راه‌اندازی شورای راهبردی گردشگری سلامت، تربیت و صدور کارت راهنمایان گردشگری سلامت و... از اقدامات این اداره‌کل بود.
با توجه به ظرفیت‌های استان فارس در عرصه گردشگری سلامت و همچنین فرصت‌های نابی که این نوع گردشگری به خصوص در مباحث اشتغال و اقتصاد پیش ‌روی استان فارس می‌گذارد، لازم است که بخش‌های مختلف این عرصه با یکدیگر متحد شده و در جهت رفع نقاط ضعف و کاستی‌ها گام بردارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی