[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تفاوت نوشابه و دلستر برای انتخاب سالم‌تر، روزنامه شیراز نوین

اگر نوشابه و دلستر را در بحث عوارض یکسان می‌دانید و یا تصورتان این است که یکی بهتر از دیگری است، لازم است تفاوت نوشابه و دلستر را بدانید.
به گزارش نمناک، اینکه بدانیم ضرر نوشابه کمتر است یا دلستر، قطعاً ما را به تفاوت اصلی نوشابه با دلستر می رساند. برخی معتقدند ضرر دلستر کمتر است و برای همین باید آن را جایگزین نوشابه‌ها کنیم، ولی برخی دیگر این‌طور فکر نمی‌کنند. با توجه به آنچه گفته شد حتماً در هنگام انتخاب نوشیدنی به این فکر کرده‌اید که کدام یک سالم‌تر و مناسب‌تر برای رژیم غذایی شماست، با ما در این بخش همراه شوید تا به پاسخ آنچه برایتان سؤال شده برسید.
نوشابه بهتره یا دلستر؟
در پاسخ به این سؤال توضیحاتی را در ادامه خواهید خواند که می‌تواند شما را متوجه تفاوت نوشابه و دلستر کرده و در نتیجه‌گیری راهنمایی کند:
قند و کالری دلستر نسبت به نوشابه
معیارهایی مانند کالری، قند، چربی و کربوهیدرات به‌عنوان مؤلفه‌های معمول برای ارزیابی سطح سالمی خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در مقایسه با دلستر، نوشابه‌ها دارای میزان بیشتری از کالری، قند، چربی و کربوهیدرات هستند. در واقعیت، برخی از دلسترها تقریباً بدون قند تولید می‌شوند، زیرا قندها در فرآیند تخمیر توسط مخمرها متابولیزه می‌شوند.
به طور کلی، هر دو مورد نوشیدنی حاوی قند هستند، اما قند موجود در دلسترها از منابع طبیعی چون غلات به ‌دست می‌آید، در حالی که قند موجود در نوشابه‌ها از قندهای تصفیه‌شده یا مصنوعی تولید می‌شود.
ویتامین‌های دلستر در مقایسه با نوشابه
دلستر، علاوه بر طعم مطبوع و تلخ کمتر، حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات و ویتامین B12 نیز است؛ این مواد مغذی می‌توانند برای سلامتی بدن مفید باشند. در مقابل، نوشابه‌ها اغلب خالی از مواد مغذی و ویتامین هستند و فقط افزودنی‌های غذایی یا قند تصفیه‌شده دارند.
از این‌رو، با توجه به موارد فوق و نیز کمتر بودن میزان قند و کالری در دلستر نسبت به نوشابه‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که دلستر گزینه مناسب‌تری به نظر می‌آید،؛ه ویژه برای کسانی که به دنبال نوشیدنی با ارزش غذایی بالا و مقدار کمتر قند هستند.
دلستر تلخ قند دارد؟
بله، دلستر تلخ حاوی قند مالتوز است؛ این قند از تخمیر عصاره غلات تولید می‌شود و به طور معمول دارای کالری کمتری نسبت به قند مصنوعی است. طعم تلخ دلستر ناشی از وجود رازک و مقدار پایین قند در آن است؛ این طعم ممکن است به‌عنوان طعم تلخ توسط برخی از افراد مورد پسند قرار نگیرد. از طرف دیگر، ماالشعیر کلاسیک به دلیل حاوی رازک و مقدار کمترین قند در میان نوشیدنی‌های گازدار، طعم تلخی دارد و ممکن است برای افرادی که به دنبال نوشیدنی با میزان قند کمتر هستند یا مشکلات دیابتی دارند، گزینه مناسبی باشد.
نظر کارشناسان برای مصرف دلستر و نوشابه
در مقایسه با نوشابه، دلستر به دلیل داشتن ویتامین C و گروه‌های ویتامین B و اثر مفیدی در دفع سنگ کلیه بهتر است؛ از طرفی، نوشابه ممکن است جذب کلیه را مختل کند، باعث افزایش وزن شود، حاوی سطوح بالایی از فسفر باشد که می‌تواند کلسیم را دفع کند و به پوکی استخوان منجر شود. همچنین، نوشابه مشکی نیز از نظر مضری مانند زرد نامطلوب‌تر است.
حرف آخر و حقیقتی مهم درباره نوشابه و دلستر
با وجود اینکه عوارض دلستر کمتر از نوشابه است، اما باز هم گاز دلستر می‌تواند عوارض گوارشی، التهاب معده و رفلاکس معده را افزایش دهد. همچنین، شیرینی موجود در دلستر می‌تواند باعث افزایش وزن شود و یکی از عواملی باشد که به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود؛ بنابراین، توصیه می‌شود که دلستر بدون اضافه کردن طعم و بدون افزودن شیرینی مصرف شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی