[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

روش‌هایی ساده برای سم‌زدایی از بدن که حال شما را خوب می‌کند، روزنامه شیراز نوین

اگر در تعطیلات تابستانی و آخر هفته قدری در خوردن زیاده‌روی کنید ممکن است احساس نفخ و تنبلی کنید. وقت گذاشتن برای سم‌زدایی بدن می‌تواند به شما کمک کند بعد از زیاده‌روی احساس بهتری داشته باشید و اگر این کار را به روشی سالم و عمدی انجام دهید می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری طولانی‌مدت سالم‌تر نیز کمک کند.
به گزارش بهداشت نیوز، کلمه سم‌زدایی رژیم‌های غذایی محدود، آب میوه‌های سبز گران قیمت و پاک کننده‌های شدید را تداعی می‌کند؛ با این وجود، ذهنیت متفاوتی نسبت به سم زدایی نیز وجود دارد. بسیاری از افراد نمی‌دانند بدن ما یک سیستم پاکسازی طبیعی است که برای سم‌زدایی همیشگی ساخته شده است.
به جای گرسنگی دادن به بدن خود از طریق رژیم غذایی محدود یا مکمل‌های گران‌قیمت، آنچه واقعاً باید انجام دهیم این است که با بازگشت به اصول اولیه با حرکات ساده و غذاهای طبیعی و شفابخش به بدن خود کمک کنیم تا کاری را که برای انجام آن طراحی شده، انجام دهد.
در ادامه به ده راه برای کمک به پاکسازی، رفع نفخ و تنظیم رژیم غذایی و سلامتی خود در مسیر درست ذکر می‌شود:
۱- روز خود را با آب لیموترش آغاز کنید
روز خود را با بیدار شدن با یک لیوان لیموترش افزوده‌شده به آب گرم یا سرد آغاز کنید؛ پکتین موجود در لیمو به هضم غذا کمک می‌کند و باعث تبدیل شدن لیموترش به یک ماده غذایی سم‌زدای فوق‌العاده می‌شود. آب با لیموترش به کاهش اشتها و افزایش سیری کمک می‌کند. انرژی دادن به دستگاه گوارش راهی عالی برای شروع روز به نظر می‌رسد؛ تکه کوچکی از لیموترش در فنجان شما به مغز شما یادآوری می‌کند: «هی، من امروز انتخاب‌های سالمی دارم»!
۲- صبحانه سالم بخورید
بعد از نوشیدن آب سوخت مورد نیاز بدنتان را با صبحانه خوردن تأمین کنید؛ خوردن صبحانه به متابولیسم شما بعد از یک شب خواب کمک می‌کند؛ به ‌علاوه، وقت گذاشتن از صبح برای سوخت‌رسانی عمدی به بدن راهی عالی برای ایجاد اعتماد به خود در مورد سلامتی است.
تنها راه برای اثبات این که آماده و مایل به مراقبت از خود هستید این است که در واقع از خود مراقبت کنید؛ توصیه می‌کنیم نان، غلات یا هر نوع دیگری از آن را از وعده صبحانه خود حذف کنید، زیرا باعث می‌شود بدنتان آب بیشتری را حفظ کند.
در مقابل، توجه خود را روی پروتئین متمرکز کنید که باعث سیری می‌شود. مخلوط تخم‌مرغ و ماهی قزل‌آلا ترکیبی عالی از پروتئین و امگا ۳ تقویت‌کننده متابولیسم برای شروع روز هستند. اگر در حال حرکت هستید به‌جای آن یک اسموتی آسان برای سلامت روده انتخاب کنید.
۳- بدن خود را حرکت دهید
افزایش ضربان قلب به معنای افزایش جریان خون خواهد بود؛ این به نوبه خود به بدنتان کمک می‌کند تا سموم را به تنهایی دفع کند. نکته مهم این است که ضربان قلب خود را افزایش دهید، عرق کنید و ذهنیت بهتری داشته باشید تا فردا دوباره آن را یک درجه ارتقا دهید.
۴- رژیم غذایی خود را تمیز کنید
حتماً صبحانه، ناهار، شام و حداقل یک میان‌وعده بخورید. مطلقاً هیچ وعده غذایی‌ای را حذف نکنید و مطمئن شوید که آن وعده‌ها صرفا از غذاهای کامل و واقعی تشکیل شده‌اند. خوردن غذای مداوم در طول روز به شما کمک می‌کند تا پایه‌ای برای تغذیه سالم مداوم ایجاد کنید؛ در اینجا منظورمان گنجاندن مقدار زیادی سبزیجات، پروتئین بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و چربی‌های سالم شامل آجیل، دانه‌ها یا زیتون، آووکادو یا نارگیل در رژیم غذایی است.
مواد غذایی بسته‌بندی و فرآوری‌شده حتی از نوع سالم آن را کنار بگذارید؛ در آن صورت اطمینان کسب می‌کنید که سدیم اضافی، مواد مصنوعی و شکر را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید. همچنین نمکدان را کنار بگذارید و به‌جای آن صرفاً از گیاهان و ادویه‌ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. متوجه خواهید شد که این کار می‌تواند به ایجاد تفاوت بزرگ در ظاهر و احساستان حتی پس از سپری شدن یک روز کمک کند.
اگر اجتناب از خوردن میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده بیش از حد فرآوری‌شده یا کنار گذاشتن شیرینی برایتان دشوار است، سعی کنید به یاد داشته باشید که لازم نیست برای همیشه این کار را انجام دهید. با یک روز شروع کنید و اگر توانستید یک روز کامل را بدون وعده‌های فرآوری‌شده و بسته‌بندی‌شده تحمل کنید؛ تلاش کنید تا آن رویه را تکرار کنید.
برنامه‌ریزی و تهیه غذا از قبل آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید ممکن است به شما کمک کند در برابر وسوسه لحظه آخری مقاومت کنید؛ در هر حال، اگر یک سالاد زرق و برق‌دار و خوش‌مزه را از قبل درست کرده باشید توجیه در انتظار فست‌فود بودن برایتان بسیار دشوارتر می‌شود.
۵- از نوشیدن یک فنجان چای لذت ببرید
یک فنجان چای را همراه با میان‌وعده در بعد از ظهر میل کنید؛ این کار به بهبود هضمتان کمک می‌کند و باعث هیدراته ماندن شما می‌شود که با سلامت پوست و متابولیسم سالم تا داشتن انرژی کافی مرتبط است. چای سبز را برای تقویت آنتی‌اکسیدان و متابولیسم امتحان کنید.
۶- برای از بین بردن تنش و کمک به هضم غذا چرخش را امتحان کنید
اکثر مردم زمان زیادی را صرف تکیه به جلو می‌کنند؛ گوشی‌هایشان را جلوی صورتشان می‌گیرند و به سمت فرمان و رایانه‌ها می‌روند. اساساً ما در زندگی روزمره خود پیچ و تاب زیادی انجام نمی‌دهیم؛ و از آنجا که ستون فقراتمان به گونه‌ای ساخته شده که بپیچد، نتیجه می‌تواند کشش در عضلات ستون فقرات باشد و فرایند هضم را تسهیل کند.
شاید از خود بپرسید که پیچش ستون فقرات شما چه ارتباطی با هضم غذا دارد. بسیاری از اندام‌هایی که ما برای هضم غذا از آن استفاده می‌کنیم مانند روده در شکم واقع شده‌اند و حرکات چرخشی به آن اندام‌ها کمک می‌کند تا به خوبی کار کنند. اساس چرخش به معنای واقعی کلمه می‌تواند به حرکت مواد در امتداد دستگاه گوارش به خصوص روده کمک کند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید چیزی که خورده‌اید به طور مؤثر از بدنتان خارج شود چرخش راه خوبی برای آغاز است.
۷- چند تمرین تنفسی انجام دهید
احساس سیری بیش از حد یا این احساس که با بدن خود آن گونه که آرزو داشتید رفتار نکرده‌اید، می‌تواند استرس‌زا باشد. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای آرامش استفاده از تمرینات تنفسی است؛ نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان داد که یادگیری تکنیک‌های تنفس آرامش بخش به افراد کمک می‌کند بلافاصله احساس اضطراب را کاهش دهند.
شرکت‌کنندگان در آن مطالعه گزارش دادند که پس از ۳ ماه احساس ارتباط اجتماعی بیشتری داشتند؛ این برای کاری که انجام می‌دهید بسیار سودمند است.
یک راه آسان برای استفاده از نفس به منظور آرام کردن بدن و ذهن خود آن است که به سادگی آن را کاهش دهید؛ هم‌چنین می‌توانید یک مکث بین نفس‌ها ایجاد کنید و برای حداکثر نفعی که از این حرکت خواهید برد بازدم خود را طولانی‌تر از دم نمایید. شمارش نفس چه زمان دم و بازدم یا در هر چرخه تنفسی نیز راهی عالی برای تمرکز ذهن شماست.
۸- برای اتمام کار زیر آب سرد دوش بگیرید
اگرچه ممکن است چندان راحت به نظر نرسد، اما دوش آب سرد گرفتن احساس انرژی فوری‌ را به شما خواهد بخشید؛ آب سرد می‌تواند التهاب را کاهش دهد و برخی کارشناسان بر این باورند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان داد افرادی که به مدت ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ ثانیه زیر آب سرد دوش گرفتند ۲۹ درصد کمتر از افرادی که دوش نمی‌گرفتند دچار بیماری شدند. شواهد نشان می‌دهد افرادی که دوش آب سرد می‌گیرند نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند احساس سلامتی بیشتری دارند.
۹- گوشی تلفن همراه خود را خاموش کنید
بسیاری از ما غرق در نوتیفیکیشن‌های مداوم هستیم؛ تمام صداهای اطلاع دادن دریافت پیام تازه تأثیری فوری بر وضعیت روحی و روانی و تأثیر طولانی‌مدت بر سلامتی شما دارند. مطالعه‌ای که از سال ۲۰۱۵ میلادی تحت عنوان «چالش مزاحم نشوید» آغاز شده و کماکان ادامه دارد از شرکت‌کنندگان می‌خواهد گوشی‌های تلفن همراه هوشمند خود را به مدت ۲۴ ساعت خاموش کنند. آنچه آنان دریافته‌اند این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان بلافاصله متوجه می‌شوند با خاموش کردن تلفن خود استرس کمتری دارند؛ به طوری که دوسوم از شرکت‌کنندگان تصمیم می‌گیرند خاموش کردن گوشی تلفن همراه خود را به یک تمرین عادی تبدیل کنند و پس از دو سال تمایل کمتری به حواس پرتی و استرس داشتند.
چرا خود را با ۲۴ ساعت بدون گوشی تلفن همراه بودن به چالش نمی‌کشید؟ اگر خیلی سخت به نظر می‌رسد می‌توانید با غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌های خود آغاز کنید. مطالعه دیگری که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد که شنیدن صرفاً صدای وزوز گوشی تلفن همراه بلافاصله به بهره‌وری شما آسیب می‌رساند. اگر می‌خواهید بدن و ذهنتان را سم‌زدایی کنید، می‌توانید با تلاش برای تمرکز بر روی چیزهایی که واقعاً برایتان مهم است به‌جای گوشی تلفن همراه خود آغاز کنید.
۱۰- مدیتیشن را امتحان کنید
چیزی به نام یک نوشدارو برای همه بیماری‌های شما وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد مدیتیشن تا جایی که می‌توانیم ما را به آن هدف نزدیک می‌سازد. فواید مدیتیشن از کاهش اضطراب تا کاهش علائم همه‌چیز از سندروم روده تحریک‌پذیر(IBS) تا اختلال استرسی پس از آسیب روانی(PTSD) را شامل می‌شود. چند دقیقه مدیتیشن همه مشکلات شما را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند به شما کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. اگر مدیتیشن ترسناک به نظر می‌رسد فقط سعی کنید یک دقیقه آرام با چشمان بسته بنشینید؛ یک دقیقه می‌تواند اولین قدم به سوی یک تمرین مدیتیشن مادام‌العمر باشد؛ این یک دقیقه را امتحان کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی