[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کسانی که این علائم را دارند ۱۴ سال دیگر زوال عقل می‌گیرند، روزنامه شیراز نوین

متخصصان ۱۱ عامل مهم پیش‌بینی‌کننده ابتلا به زوال عقل را شناسایی کرده‌اند.
به گزارش بهداشت نیوز به‌نقل از ایندیپندنت، متخصصان ابزاری تولید کرده‌اند که با بررسی ۱۱ عامل با دقت بالایی پیش‌بینی می‌کند که آیا فرد در ۱۴ سال آینده به این بیماری مبتلا می‌شود یا خیر؟
عواملی از جمله سبک زندگی و ویژگی‌های شخصی در کنار سابقه بیماری‌ها با دقت بالایی نشان می‌دهد که آیا فرد در میانسالی دچار زوال عقل می‌شود یا خیر؟
این متخصصان با هدایت دانشگاهیان دانشگاه «آکسفورد»، داده‌های افراد ۵۰ تا ۷۳ ساله را که در دو مطالعه بلندمدت انگلیس شرکت‌ کردند(مطالعه بانک‌زیستی انگلیس و مطالعه وایت‌هال۲) بررسی کردند.
آنها فهرستی از ۲۸ عامل شناخته‌شده مرتبط با خطر زوال عقل را تهیه کردند و سپس آن را به قوی‌ترین عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ تقلیل دادند.
این به فهرستی از ۱۱ عامل پیش‌بینی‌کننده تبدیل شد که از آن برای توسعه ابزار خطر ابتلا به زوال عقل (UKBDRS) در بانک‌زیستی انگلیس استفاده شد.
۱۱ عامل مذکور عبارت از سن، تحصیلات، سابقه دیابت، سابقه افسردگی، سابقه سکته مغزی، سابقه زوال عقل والدین، سطح محرومیت، فشارخون بالا، کلسترول بالا، تنها زندگی کردن و جنسیت هستند.
آنها این عوامل خطر را در کنار اینکه آیا فرد حامل ژن خاص(ژن APOE، عامل خطر شناخته‌شده برای زوال عقل) است یا خیر را نیز بررسی کردند.
این ابزار خطر، ابزار «یوکی‌بی‌دی‌آراس-ای‌پی‌اوئی» (UKBDRS-APOE) نام داشت.
در طول دوره مطالعه، دو درصد افرادی که در مطالعه بانک‌زیستی انگلیس و سه درصد افرادی که در مطالعه وایت‌هال ۲ شرکت داشتند به زوال عقل مبتلا شدند.
براساس یافته‌هایی که در نشریه سلامت روان «بی‌ام‌جی» منتشر شده است، آنان دریافتند یوکی‌بی‌دی‌آراس-ای‌پی‌اوئی بالاترین امتیاز پیش‌بینی‌ را ارائه می‌کند و ابزار خطر یوکی‌بی‌دی‌آراس بلافاصله بعد از آن قرار می‌گیرد.
به پیشنهاد متخصصان، در آینده از این ابزار جدید می‌توان به‌ منزله یک ابزار غربالگری اولیه برای زوال عقل استفاده کرد و افراد را در «گروه‌های خطر» قرار داد.
آنهایی را که احتمال بالایی در ابتلا به زوال عقل به دست می‌آورند با توجه به امتیاز خطر، می‌توان برای آزمایش‌های بیشتر از جمله ارزیابی شناختی، اسکن مغز و آزمایش خون در اولویت قرار داد.
دکتر «ریهان پیتل»، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه آکسفورد، گفت: از یوکی‌بی‌دی‌آراس می‌توان به ‌مثابه ابزار غربالگری اولیه برای طبقه‌بندی افراد در گروه‌های خطر استفاده کرد و برای آنهایی که پرخطر شناسایی می‌شوند از ارزیابی‌های تکمیلی در زمان فشرده که در بالا توضیح داده شد برای توصیف دقیق‌تر بهره گرفت. پیش از آنکه بتوانیم از این امتیاز خطر در تجربه بالینی استفاده کنیم، باید مراحل زیادی را طی کنیم.
وی افزود: پرواضح است که خطر، شروع و شیوع زوال عقل براساس نژاد، قومیت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی متفاوت است؛ بنابراین، با اینکه کارکرد منسجم یوکی‌بی‌دی‌آراس بین این دو گروه مستقل، اعتماد ما را به کارکرد موفق آن در کار افزایش می‌دهد، باید آن را روی گروه‌های متنوع‌تری از مردم در داخل و خارج انگلیس امتحان کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی