[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۱
  • دوره جدید

آپارتاید تهیه کنندگان در غفلت جراید، روزنامه شیراز نوین

سعیدرضا امیرآبادی  
جشنواره فیلم فجر شاید مهمترین اتفاق هنری ایران باشد. همه اهالی سینما می‌کوشند که حاصل زحمات و اندیشه‌هایشان را در معرض قضاوت داوران و سینمادوستان قرار دهند تا اعتبار و موفقیت مضاعفی برای خود دست و پا کنند. به یاد داشته باشیم که بسیاری از سینماگران و فیلم اولی‌ها با مشقتی سترگ تمامی اندوخته و پس اندازشان را در راه ساخته شدن یک فیلم قربانی می‌کنند تا بتوانند در هوای تازه سینمای وطن تنفس کنند و به حیات هنری خود ادامه دهند. بسیاری از آن‌ها به دلیل نقصان در علم جامعه شناسی و مخاطب‌مداری حتی به سرمایه اولیه خود نمی‌رسند و تعدادی دیگر به دلیل اصراری که بر درست بودن محتوای ذهنی شان دارند، با شکست روبه‌رو می‌شوند. اما فیلمسازان به هر ترتیب وظایف خود را در حد توان و قوای ذهنی خویش به سر منزل مقصود رسانده اند و حال وظیفه بقیه ارکان سینما و جامعه است که ضمن ارج‌نهی به تلاش وافر آنها، به نقد و بررسی آثار به صورت منصفانه پرداخته و فیلمسازان را در طی طریق آتی یاری کنند. از سوی دیگر تهیه‌کنندگان نیز ملزم هستند با رعایت حقوق مدنی، بستری مناسب برای نمایش آثار کارگردانان فراهم نموده و از برخورد کاسب‌مآبانه با یک بسته فرهنگی خودداری نمایند. در حقیقت همه ارکان رسانه و سینما ملزم به ارائه راهکارهای مفید به پیشگاه یک فیلمساز هستند تا او بتواند مضامین مورد نظر خود را بر پرده نقره‌ای نمایش داده و جامعه را در نیل به تعالی روز افزون یاری کند. تجربه نشان داده است که فرآیند قصه گویی مصور دارای تأثیر زیادی در ازدیاد هنجارهای ارزشی جامعه است و اقشار مختلف جامعه در برابر آن از شدت جبهه گیری کمتری برخوردارند. 
آپارتاید تهیه‌کنندگان
همواره رسم بر این است که برای یک اثر سینمایی مالک معنوی و مادی جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود. مالک معنوی آثار داستانی در حقیقت همان نویسنده و کارگردان هستند که دستاورد ذهنی خود را طی فرآیندی پیچیده به تصویر فیزیکی تبدیل می‌کنند و همه علاقه‌مندان سینما از تماشای آن بهره می‌برند. تعداد محدودی از صاحبان اندیشه هستند که توانایی سرمایه گذاری و مدیریت منابع مالی را در اختیار داشته و می‌توانند همه سطوح ساخت یک اثر سینمایی را مدیریت کنند. از این رو تهیه کنندگان به سرزمین سینما وارد می‌شوند و سعی می‌کنند بار اضافی را از دوش کارگردان بردارند تا وی با فراغ بال درگیر مسائل هنری ساخت فیلم شود. قشر سرمایه گذار و تهیه کننده فیلم به دلیل علاقه و اشتیاقی که در زمینه فعالیت در حوزه‌های هنری نشان می‌دهند، شایسته تقدیر و قدردانی هستند. در این میان گروهی از سرمایه گذاران یافت می‌شوند که به موقعیت جغرافیایی تماشاگران با نگاهی تبعیض آمیز می‌نگرند و گروهی از آن‌ها را از تماشای یک فیلم سینمایی که تنها مالک وجه مادی آن هستند، محروم می‌کنند. مثال عینی در این مورد تهیه کنندگانی هستند که از ارسال آثار خود برای نمایش در جشنواره فیلم فجر استان‌ها امتناع ورزیده و تنها پایتخت ایران را شایسته اکران عمومی در ایام دهه فجر دانستند. از آنجایی که نظریه اصلی جمهوری اسلامی که در دهه پرفروغ به ثمر رسیدن آن قرار داریم، بر توزیع عادلانه امکانات برای تمامی اقشار جامعه استوار شده، این عمل آنها اصول برابری شهروندی و احترام به حقوق تماشاگران به صورت یکسان در تضاد بوده و از عوامل کاهش اعتبار حرفه‌ای شان به حساب می‌آید. به یاد داشته باشیم که یک فیلم خوش ساخت به راحتی می‌تواند در اقصی نقاط ایران و سینماهای خارج از کشور گیشه موفقی داشته باشد و اکران سراسری آن در جشنواره فیلم فجر بر اشتهار آن خواهد افزود. 
به نظر می‌رسد که مسئولان برپایی جشنواره در تهران باید در زمینه تصویب قانونی برای اکران همسان آثار در تهران و شهرستان‌ها همت گمارند تا تعدادی از تهیه کنندگان ناآگاه به مسائل سینمایی نتوانند خط حائلی میان علاقه‌مندان سینما با توجه به موقعیت جغرافیایی‌شان قائل شوند. 
غفلت اهالی رسانه 
فستیوال بزرگی همانند جشنواره فیلم فجر فرصت مغتنمی برای اهالی رسانه فراهم می‌کند تا ضمن کسب لذت، به نقد و بررسی موشکافانه آثار بر پایه دانش خود بپردازند. در این میان رسانه‌های مکتوب شهر راز دیدگاه‌های مختلفی نسبت به این رویداد مهم هنری داشتند که می‌توان آن‌ها را در سه گروه کلی تقسیم بندی کرد. گروه اول مجموعه روزنامه‌ها و هفته نامه‌هایی بودند که از جشنواره فیلم فجر به طور کلی با خبر نشده و عناوین مهم اخبار و نقد و بررسی آن را شایسته پوشش خبری نمی‌دیدند. این قشر از جراید از یاد بردند که سینما دارای جایگاه معنوی زیادی در بین آحاد جامعه است و به وسیله پرداختن به رویداد مهمی نظیر جشنواره فیلم فجر، می‌توانند بر تعداد مخاطبان سینمای اصیل وطنی بیافزایند. صفحه فرهنگ و هنر در این قبیل جراید یا وجود خارجی ندارد یا به صورت دهه پیشین در آن مصاحبه‌ای خنثی از یکی از اهالی هنر به چاپ رسیده است. گروه دوم رسانه‌هایی هستند که اهمیت رخدادهای مهمی نظیر جشنواره فیلم فجر را به خوبی درک می‌کنند، اما به دلیل نداشتن نیروی متخصص دراین زمینه، اخبار و حاشیه‌های این فستیوال بین المللی را با استفاده از اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی پوشش می‌دهند. خوشبختانه استان فارس از لحاظ تعدد نیروهای کارآمد رسانه در حوزه فرهنگ و هنر از جایگاه خوبی برخوردار است. اما بسیاری از این افراد به دلیل آنکه فعالیت آنها در حوزه تخصصی شان با استقبال صاحبان رسانه مواجه نمی‌شود، به پوشش اخبار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشغول شده اند. گروه سوم معدود رسانه‌های مکتوبی هستند که برای جایگاه اصیل فرهنگ، هنر و سینما اهمیت ویژه‌ای قائل شده و با به کارگیری افراد متخصص در این عرصه می‌کوشند به صورت تخصصی به نقد و بررسی آثار سینمایی بپردازند. باید این نکته را در نظر داشت که شعور مطبوعاتی مردم در سال‌های اخیر به حد والایی رسیده است؛ به خوبی وجه تمایز یک نشریه زرد و یک روزنامه مردم مدار را تشخیص می‌دهند. همان طور که در تهران بسیاری از نشریات حرفه‌ای به جایگاه ارزشی و مالی قابل توجهی در پرتو نگاه حرفه‌ای خود دست یافته اند، در شیراز نیز با تأخیری کوتاه، مسلماً این مسئله نمود عینی خواهد یافت و علاقه‌مندان مطبوعات به تفاوت‌های آنها پی می‌برند. حتی در شرایط حاضر با نگاهی گذرا به پیشخوان‌های مطبوعاتی، نشریه‌های تبلیغاتی مدیران را می‌بینیم که بر روی هم انباشته شده و جرایدی که تیتر اول و محتوای آنان به درد دل مردم می‌پردازد، با استقبال عمومی دست می‌یابد. اهالی مطبوعات فارس همگی به خوبی می‌دانند که امروزه قشر زیادی از مردم از اخبار و حوادث پیرامون با گذشت چند دقیقه مطلع می‌شوند و نیاز چندانی به ارائه خبرهای فاقد تحلیل کارشناسانه با یک روز تأخیر احساس نمی‌شود. لذا رسالت روزنامه نگاری در برهه کنونی تأکید مؤکدی بر میدان دادن به خبرنگاران توانمند و تحلیل گران متبحر در حوزه‌های مختلف دارد و رسانه‌هایی که از این مسئله خود را مبرا بدانند، به انزوا و فراموشی خواهند رفت؛ خبرنگارانی که بتوانند مسئولان جامعه را با سؤالات دقیق وکارشناسانه خود به چالش بکشند و همواره همانند یک مدعی العموم مطبوعاتی در کنار مدیران به رصد اوضاع بپردازند.
از پیله خارج شوید
برای کسب خبرهای موثق پیرامون شانزدهمین جشنواره فیلم فجر فارس به سراغ شهرام محدث، مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس رفتیم؛ مدیری قدیمی و سینما دوست در ارشاد که مجذوب هامون، The Wall و مسیر سبز است و همواره در عرصه‌های مختلف با خبرنگاران همکاری می‌کند. وی درباره وضعیت سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر گفت: سینما مؤلفه‌ای بسیار سلیقه‌ای است و در کنار وجه صنعتی بودنش، آثار ماجراجویانه و معناگرایانه هر کدام از آنها مخاطبان خاص خود را دارند. در هنگام تماشای بعضی از آثار سینمایی می‌توانید به خوردن تنقلات بپردازید، اما بعضی از آثار سینمایی هستند که از ابتدا تا انتهای فیلم، لیوان نوشیدنی در دستتان باقی می‌ماند و مبهوت ابهت فیلم می‌شوید. وی افزود: سینما، تئاتر، نقاشی و همه هنرها اثر جادویی دارند و مخاطب خود را مسحور می‌کنند. اصولاً هنر بر پایه اندیشه و احساس استوار است و باید راه خود را در جامعه و در میان مردم باز کند. جشنواره فیلم فجر حاصل تلاش سینماگران ما در چند سال گذشته است و مسلماً همه این تلاش‌ها نمی‌تواند اقشار مختلف مخاطبان را راضی و خشنود کند.
محدث با اشاره به انتقاداتی که در مورد قیمت بلیت‌ها مطرح می‌شود، گفت: در ابتدا بلیت‌ها به صورت یک بسته اینترنتی و با تخفیف به فروش می‌رسید. اما افرادی که موفق به خرید پکیج‌ها نشدند، باید با نرخ مصوب تهران که از طریق بخش خصوصی تعیین شده، بلیت‌ها را تهیه کنند. وی افزود: امیدواریم در سال‌های آینده این قیمت‌ها بر اساس شرایط جغرافیایی، نیاز مردم و اینکه در هر استان خانواده‌ها چه قدر از سینما استفاده می‌کنند، تعیین شود و اقشار بیشتری بتوانند از جشنواره فیلم فجر استفاده کنند. اما باز هم اطمینان دارم که چنانچه یک اثر هنری کار خودش را در حوزه اندیشه به درستی انجام دهد و تأثیرگذار باشد، آنگاه قیمت مفهومی نخواهد داشت. محدث افزود: فیلم‌هایی مثل «سد معبر» داشتیم که به دلیل استقبال مردمی، برای آنها سانس اضافه در نظر گرفتیم و بلیت آنها به قیمت بسیار بیشتری از نرخ مصوب در جلو سینماها توسط بعضی افراد به فروش می‌رفت. چنانچه سینماگران ما از لایه‌های پنهان جامعه و مردم سوژه‌های خود را بیرون بیاورند، مخاطبان با آنها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. مدیر روابط عمومی ارشاد اضافه کرد: سینماگران نباید به سمت سیاه نمایی بروند. هنر هفتم یک جادوی تمام عیار است و می‌تواند برای جامعه نسخه پیچی کند و راه را از چاه نشان دهد. اما در سینمای ما سوژه همه فیلم‌ها به هم نزدیک شده و برای تماشاگر مشتاق سینما به صورت تکراری درآمده است. فیلمسازان و هنرمندان ما باید قالب‌ها را بشکنند و از پیله بیرون بیایند. فرهنگ اصیل اسلامی‌ایرانی سرشار از مضامین گهربار 
است.
وی در پایان در مورد نحوه نقد و بررسی آثار جشنواره در روزنامه شیرازنوین گفت: ممکن است که من به عنوان مدیر روابط عمومی ارشاد متوجه برخی از اتفاقاتی که در این عرصه به وقوع می‌پیوندند نشوم؛ اما به خوبی مشاهده می‌کنم روزنامه شیرازنوین به انعکاس و کالبد شکافی کارشناسی موضوع پرداخته است. امیدوارم که در حوزه نقد، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای مؤثر در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل نیاز مبرمی که وجود دارد، بیشتر وارد شوید. البته روزنامه شیرازنوین بیش از آنچه که ظرفیت روزنامه‌های دیگر است، به فعالیت در این عرصه می‌پردازد و مشخص است که سردبیر و خبرنگاران آن با جدیت در حال فعالیت هستند. محدث بر این باور است که رسانه پل ارتباطی مردم، هنرمندان و مدیران جامعه است و باید به سراغ عام جامعه و هنرمندان بومی برود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی