[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خواص پیاز خام بیشتر است یا پخته؟، روزنامه شیراز نوین

پیاز دارای چندین فواید برای سلامتی است، اما نحوه خوردن آن به شکل خام یا پخته، ممکن است در ارزش غذایی آن تفاوت ایجاد کند.
به گزارش مشرق، اکثر دستور غذاها بدون استفاده از پیاز تقریباً ناقص هستند. گفته می‌شود پیاز علاوه بر افزایش طعم، فواید سلامتی زیادی نیز دارد، اما آن را پخته بخوریم بهتر است یا خام؟ در این مقاله سعی می‌کنیم بفهمیم کدام محلول مغذی‌تر است.
دکتر سومیتا بیسواس، متخصص تغذیه، به ما کمک می‌کند تا این پرسش را بررسی کنیم.
فواید پیاز برای سلامتی
پیاز دارای طیف گسترده‌ای از مواد مغذی است و مزایای زیادی برای بدن ما دارد. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده ، یک پیاز متوسط برابر با ۱۱۰ گرم است، حاوی:
کالری: ۴۴ پروتئین: ۱.۲ گرم کربوهیدرات: ۱۰.۳ گرم پتاسیم: ۳.۴ درصد از ارزش روزانه (DV) ویتامین سی: ۹٪ از DV قند: ۴.۷ گرم  فیبر: ۱.۹ گرم  چربی: ۰.۱ گرم
پیاز به دلیل غنی بودن از ویتامین C، به تقویت ایمنی، تسهیل جذب آهن و کمک به تولید کلاژن کمک می‌کند که همگی برای سلامت پوست نیز بسیار مفید است.
علاوه بر این، پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از سلول‌های سالم در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. از این رو، خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
پیاز همچنین یکی از سبزیجات آلیوم است که طبق تحقیقات گفته می‌شود فلاوانول‌ها و ترکیبات ارگانوسولفور، مانع از پیشرفت سرطان می‌شوند. یک مطالعه منتشر شده در مجله آسیا و اقیانوسیه انکولوژی بالینی نشان داد که مصرف مقادیر بالاتر سبزیجات آلیوم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد.
هم ترکیبات کوئرستین و هم ترکیبات آلی گوگرد موجود در پیاز به تولید انسولین کمک می‌کنند و آن‌ را به یک گزینه عالی گیاهی برای مبتلایان به دیابت تبدیل می‌کند.ترکیبات آلی گوگرد موجود در پیاز همچنین به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می‌کند و ممکن است به از بین رفتن لخته‌های خون کمک کند، بنابراین خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.
کدام راه بهتر برای خوردن پیاز بهتر است، خام یا پخته؟
دو روش اصلی برای مصرف پیاز وجود دارد. می‌توانید آن را پخته یا خام میل کنید. اگرچه انتخاب آن کاملاً به ذائقه و ترجیحات شما بستگی دارد، با این حال طبق گفته دکتر بیسواس بهتر است پیاز را به‌جای پخته و یا سرخ شده، خام مصرف کنید تا از ترکیبات گوگردی موجود در آن حداکثر استفاده را ببرید.
دلیل آن این است که بخش زیادی از خواص پیاز خام در طی فرآیند پخت از بین می‌رود. وقتی پیاز را برش می‌دهید یا خرد می‌کنید، یک واکنش آنزیمی ایجاد می‌شود که منجر به تشکیل ترکیبات گوگردی می‌شود. اینها همان ترکیباتی هستند که باعث می‌شوند اشک بریزید و فواید متعددی مانند از بین بردن لخته‌های خون، کاهش خطر سکته یا بیماری قلبی، محافظت در برابر سرطان و کاهش سطح قند خون دارد.
در نتیجه پختن پیاز می‌تواند ارزش غذایی آن را کاهش دهد و شما را از برخی مواد مغذی مهم آن محروم کند.
عوارض مصرف زیاد پیاز
اگرچه گفته می‌شود خوردن پیاز خام مفیدتر از خوردن آن به صورت پخته است، اما مصرف زیاد آن عوارض جانبی خاصی ایجاد می‌کند که باید به آن‌ها توجه کرد. این شامل موارد زیر می‌شود:
اسیدیته و سوزش سر دل.
بوی بد دهان که به‌هالیتوز معروف است.
افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است علائم شدیدتری مانند نفخ، گرفتگی عضلات و گاز را تجربه کنند.
افزایش خطر خونریزی چون پیاز خاصیت ضد انعقادی دارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی