[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برنامه‌های پایداری تولید گندم در فارس، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تدوین برنامه‌های مدون افزایش عملکرد و پایداری تولید مزارع گندم این استان خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما تدارک، تأمین و آغاز توزیع 58 هزار تن بذور گندم ارقام آبی و دیم در سه طبقه پرورشی، مادری و گواهی‌شده برای سال زراعی جاری است. 
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان‌پور با اشاره به اینکه این استان به لحاظ میزان تدارک و تأمین بذور گندم در رتبه نخست کشوری است، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان برای کشت گندم تأمین و تدارک بیش از 188 هزار تن انواع کودهای پایه اوره، فسفات و پتاس می‌باشد. این مقام مسئول تدارک ماشین‌آلات مورد نیاز به منظور ارتقای درجه مکانیزاسیون کاشت گندم آبی به 81.7 درصد و کاشت گندم دیم به 71.5 درصد، تأمین و تدارک سموم مورد نیاز جهت کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و برنامه‌های آموزشی جهت ارتقای نفوذ دانش در بین کشاورزان و کارشناسان را از جمله دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد. 
وی به برنامه‌ریزی اجرای طرح‌های متنوعی مانند طرح افزایش تولید در نظام گندم‌بنیان در سطحی بیش از 140 هزار هکتار در 17 شهرستان، طرح انتقال دانش فنی گندم با همکاری محققان کشور صربستان در شهرستان زرقان، طرح دست‌یابی به پتانسیل عملکرد گندم آبی و دیم در 14 شهرستان و طرح مقایسه مشارکتی ارقام گندم و دیم در هشت شهرستان استان فارس نیز اشاره کرد. 
او از تدارک طرح مقایسه مشارکتی تغذیه گندم در 14 شهرستان، طرح مقایسه مشارکتی تراکم گندم در چهار شهرستان، طرح جهش تولید در دیم‌زارها در 18 شهرستان و طرح کشاورزی کم‌نهاده در چهار شهرستان نیز نام برد و افزود: این طرح‌ها از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا در سال زراعی 1403-1402 خواهد بود که همسو با افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح و پایداری تولید است. 
دهقان‌پور تأکید کرد: استفاده از بذور گواهی‌شده، مصرف متناسب کودهای اوره، فسفاته و پتاسه به‌عنوان کود پایه برای تغذیه متعادل گندم، به کارگیری ادوات کشت مکانیزه و رعایت تاریخ کاشت، پایداری تولید گندم در استان فارس و کشور را رقم می‌زند.
او یادآور شد: در سال زراعی 1402-1401 بالغ بر  248 هزار هکتار گندم آبی و 144 هزار هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شد که بیش از یک میلیون و 400 هزار تن گندم تولید و یک میلیون و دو هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و  پس از 13 سال میزان خرید گندم استان از مرز یک میلیون تن گذشت که یک رکورد محسوب می‌شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی