[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

داستان فیلم باید در زمانی کوتاه مخاطب را جذب کند، روزنامه شیراز نوین

مارینا میگونوا، استاد نشست تخصصی «فیلم‌سازی کوتاه به بلند» در دومین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: باید درک کنید که مردم چه دوست دارند ببینند؛ پس انتخاب‌هایتان به‌عنوان فیلم‌ساز برای تبدیل فیلم کوتاه به بلند اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ضمن اینکه داستانی انتخاب کنید که در زمانی کوتاه، مخاطب را تحت‌تأثیر قرار دهد.
به گزارش ایرنا از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مارینا میگونوا یکی از استادان نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» که در دومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد، گفت: چطور می‌شود یک فیلم کوتاه را تبدیل به فیلم بلند کرد؛ خیلی وقت‌ها یک کارگردان تازه کار ایده‌های خوبی دارد. دو راه برای تبدیل کردن آن به تصویر وجود دارد؛ یکی اینکه ایده را نگه دارد تا زمانش برسد دوم اینکه سرمایه‌گذاری کرده و در فیلم کوتاه ایده را تبدیل به فیلم کند. درست است که فیلم کوتاه آزادی نسبی به ما می‌دهد، اما فیلم‌نامه نویس را در یک چهارچوبی قرار می‌دهد که باید آن را رعایت کند.
این کارگردان چند معیار را برای رسیدن از فیلم کوتاه به بلند مطرح کرد: اولین معیار اختصار است؛ فیلم کوتاه از ۱۵ ثانیه تا ۴۵ دقیقه است، اما برای جشنواره‌ها حدود ۷-۸ دقیقه باشد بهتر است؛ به خاطر اینکه اگر بخواهیم مخاطب را تحت‌تأثیر قرار دهیم در دو دقیقه هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دومین کار کمتر بودن بودجه است، اما باید حواسمان باشد ارزان ساخته شدن فیلم نباید باعث شود فیلم را ارزان ببینیم؛ چون با این کار ارزش کار را پایین می‌آوریم.
میگونوا گفت: درست است که فیلم‌نامه‌نویس فیلم کوتاه شرایط و فشاری چون استودیو ندارد، اما محدودیت زمان و محدودیت کلماتی که می‌نویسد را در پیش دارد. وقتی کلمه را روی کاغذ می‌برید اگر بودجه محدود است باید به فکر تک‌تک کلماتی که به کار می‌برید باشید.
این کارگردان بین‌المللی عنوان کرد: می‌شود گفت سینما راهی است برای اینکه داستان را نشان دهید، اما قرار نیست همه قانون‌ها را بشکنید؛ پس سوژه مهم است و باید داستانی انتخاب کنیم که در زمانی کوتاه مخاطب را تحت‌تأثیر قرار دهد. یک صفحه از سناریوی فیلم کوتاه برابری می‌کند با 10 صفحه از فیلم بلند.
وی ادامه داد: معیار بعدی انتخاب بازیگر است؛ این انتخاب وقتی مهم است که شما بخواهید فیلم کوتاه خود را به بلند تبدیل کنید. اپیزود درست هم جزو مواردی است که کمک می‌کند تا از فیلم کوتاه به فیلم بلند بروید. اتمسفر منحصر به فرد نیز اهمیت دارد؛ وقتی یک اتمسفر جذاب در فیلم کوتاه رخ می‌دهد فیلم‌ساز تصمیم می‌گیرد فیلم کوتاه خود را به فیلم بلند تبدیل کند و فیلم ۳ دقیقه‌ای «ماما» را می‌توان در مثال این اتفاق نام برد.
میگونوا در پایان خاطر نشان کرد: سینما جذابیتش به آن است که درک کنید مردم چه دوست دارند ببینند؛ پس انتخاب‌هایتان به‌عنوان فیلم‌ساز برای تبدیل فیلم کوتاه به بلند اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه حتماً باید زمان تبدیل فیلم کوتاه خود به فیلم بلند را با معیارهای گفته‌شده به درستی انتخاب کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی