[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بالندگی عدالت با اهتمام کارشناسان رسمی دادگستری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس همایش گرامیداشت روز کارشناس در شیراز برگزار شد. این مراسم صبح دوشنبه اول آبان‌ماه با حضور استاندار فارس و جمعی از معاونان، مدیرکل دادگستری استان فارس، رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس، جمع گسترده‌ای از پیشکسوتان و کارشناسان رسمی دادگستری فارس با همراهی اصحاب رسانه در سالن همایش‌های جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 ارجاعات کارشناسان عادلانه باشد
استاندار فارس گفت: عدالت در ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی دادگستری رعایت شود؛ چراکه بی‌توجهی نسبت به این مهم می‌تواند هرچند اندک و ناچیز، اما موجب انحراف شود؛ اما توجه به این مسئله موجب می‌شود فرد به خلاف متوصل نشود. دکتر محمدهادی ایمانیه، روز دوشنبه در همایش گرامیداشت روز کارشناس در شیراز افزود: معتقدیم که اکر ارجاعات عادلانه باشد و از طرفی به کارشناسانی که دارای سلامت بیشتری هستند ارجاعات بیشتری داده شود، نتایج بهتری در این حوزه حاصل خواهد شد. او ادامه داد: عادلانه بودن ارجاعات را می‌توان از طریق سامانه کانون کارشناسان یا یک سامانه جدید دنبال کرد تا نسبت به صحت آن اطمینان حاصل شود. وی با اشاره به نقش حوزه اجرایی و دستگاه قضایی در مقابله با فساد اظهار کرد: کانون کارشناسان که مجموعه مورد اعتماد هر دو حوزه است نیز می‌تواند مسیر را به شکل هموار و ضدفساد و در جهت اجرای عدالت پیش ببرد. استاندار فارس گفت: باید در عمل به وظایف خود در حوزه کارشناسی از هواهای نفسانی چشم‌پوشی کرد و مراقب بود و هیچ مراقبتی نیز بالاتر از وجدان و نظارت الهی نیست. ایمانیه افزود: اعتقادات و وجدان بیدار به ما کمک خواهد کرد که به نفع جامعه و هم‌نوعان خود تصمیم بگیریم و فعالیت و کار کنیم. استاندار فارس با اشاره به وجود ۷۶ رشته کارشناسی رسمی ادامه داد: حتماً باید در مشاوره‌ها از نظر کارشناسی از این افراد کمک 
بگیریم.
 بهره‌مندی از نظرات کارشناسان دادگستری راهگشاست
در ادامه این مراسم، رئیس‌کل دادگستری فارس گفت: در درصد بالایی از پرونده‌ها از نظرات کارشناسان استفاده می‌شود و بر اساس آن رأی صادر می‌شود و نظرات کارشناسی پایه اصلی آرای دادگاه است. حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی ضمن تبریک روز کارشناس بیان کرد: خوش‌نامی کارشناسان در فارس شناخته شده است و نشان‌دهنده کار خوب آنهاست و بسیاری از کارها که در دادگاه‌ها انجام می‌شود، به واسطه نظرات کارشناسی کارشناسان است. وی افزود: کارشناس باید در ارائه نظرات کارشناسی به صورت جدی امانت‌دار باشند و در امر آموزش آنها باید به‌روز بود و دوره‌های آموزشی برای کارشناسان تقویت شود. موسوی با اشاره به اینکه تعارض در نظرات کارشناسان زیاد است، یادآور شد: این تعارض در نظرات باید به صورت درصدی باشد، نه اینکه به صورت کامل در یک پرونده شاهد نظرات متفاوت باشیم؛ چراکه این موضوع تصمیم‌گیری را برای قاضی پرونده سخت می‌کند. وی با اشاره به شرایط اقتصادی مردم و مشکلات آنها برای انتخاب کارشناسان گفت: می‌پذیریم مشکلات اقتصادی کارشناسان زیاد است و درحالی که بیش از 90 درصد کارشناسان پاک‌دست هستند، اما از آن سو مردم نیز برای انتخاب کارشناس مشکلات زیادی دارند. رئیس کل دادگستری فارس تصریح کرد: عدالت در توزیع پرونده‌های کارشناسی نیز موضوع دیگری است و سازوکارها به صورت سیستمی انجام شده و در برخی موارد کارشناس محدود است و باید به کارشناسانی خاص ارجاع داده شود.موسوی ابراز کرد: مرکز وکلا سامانه‌ای طراحی کرده‌اند و به قوه قضائیه ارسال شده است که اگر کارشناسی بیشتر از حد معمول کارشناسی داشت، گزارش داده شود. وی افزود: در برخی از دادگاه‌ها به کارشناسان اتاق داده شده است و سعی می‌شود ارجاع متناسب باشد. رئیس کل دادگستری فارس بیان کرد: کمیته نظارت بر کارشناسان در استان تشکیل شده است تا کارشناسی به صورت مساوی ارجاع داده شود و از آنجا که فارس استان پیشرو است، در این زمینه اقدام اساسی می‌شود.
 فعالیت کارشناسان دادگستری بر اساس عدالت‌محوری
در ادامه این مراسم، رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس از تلاش و مجاهدت کارشناسان متعهد دادگستری در راستای بررسی عدالت‌محور و مبتنی بر قانون حقانیت پرونده‌های ارجاعی خبر داد. محمدحسین دادخواه با تبریک فرارسیدن روز کارشناس و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی افزود: کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس از سال 1359 فعال شده و از همان ابتدا نیز جزو کانون‌های پیشرو، سرآمد و پیشتاز در سطح کشور بوده و اقدامات کم‌نظیری در کارنامه دارد. وی پیرامون راه‌اندازی سامانه ارجاع عادلانه اقدامات کارشناسی اظهار کرد: هم‌اینک 76 رشته کارشناسی در کشور به ارائه خدمت مشغول هستند و این در حالی است که با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه گسترش زیرساخت‌ها، تمدید پروانه کارشناسان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. این مقام مسئول با ارائه آمار و ارقامی بیان داشت: هم‌اینک یک‌هزار و ۷۰۹ کارشناس رسمی دادگستری در استان فعالیت دارند که از این تعداد، ۹۷ کارشناس از میان بانوان و بقیه آقایان به خدمت مشغول هستند. همچنین 89 نفر از این کارشناسان دارای مدرک دکتری، 574 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و مابقی دارای مدرک کارشناسی هستند. رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس در بخش دیگری از سخنانش از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری خبر داد و افزود: ثبت‌نام از ابتدای آبان‌ماه به مدت یک هفته از طریق سازمان سنجش ادامه داشته و نتایج آزمون 15 دی‌ماه اعلام می‌شود. به گفته دادخواه، کسانی که 70 درصد میانگین یک درصد بالاترین امتیاز را کسب کنند، پذیرفته شده و برای مراحل بعدی معرفی خواهند شد. وی، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری فارس از روز یکم آبان‌ماه جاری هم‌زمان با سراسر کشور، افزود: فرایند نام‌نویسی تا هفتم آبان‌ماه ادامه دارد و آزمون نیز در روز پانزدهم همین ماه برگزار می‌شود و حداکثر ۲ ماه پس از برگزاری آزمون نتایج آن اعلام 
خواهد شد.
 تعرفه‌های کارشناسی عدالت‌محور تنظیم شوند
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس با آسیب‌شناسی برخی از چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، بیان کرد: تعرفه کارشناسی طبق قانون باید هر دو سال یک بار به‌روزرسانی شود که آخرین بار در سال 98 این امر انجام شده و هم‌اکنون نیز بر اساس تعرفه‌های چهار سال گذشته محاسبه می‌شود.
دادخواه با بیان اینکه دستمزد کارشناسی در رشته‌های مختلف، متفاوت است، گفت: راه و ساختمان، ماشین‌آلات، حسابداری و تصادفات بیشتری موارد ارجاعات کارشناسی را شامل می‌شود. او با اشاره به این موضوع که در اطاله دادرسی حقوق مردم تضییع می‌شود، اظهار داشت: یکی از راهکارها برای فائق آمدن بر این چالش این است که دستگاه و ادارات به جای استفاده از چند کارشناس انگشت‌شمار و محدود، از شمار بیشتری از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده کنند.
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس با اشاره به این موضوع که دولت نحوه انتخاب کارشناس برای دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ کرده، اظهار داشت: بر اساس سامانه ملی ارجاعات کارشناسی و حفظ حقوق جامعه، هرگونه ارجاع مستقیم به کارشناسان ممنوع است و دستگاه‌ها مکلف به تبعیت از این قانون هستند. او با تقدیر از تلاش‌ها و حمایت‌های استاندار فارس، رئیس کل دادگستری استان و دادستانی بیان داشت: کارشناسان برجسته استان فارس از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار هستند و انتصاب‌های کشوری در این حوزه گواهی بر ظرفیت‌های بی‌بدیل استان فارس است. رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس در ادامه خواستار بهره‌مندی از نظرات کارشناسان در سطوح عالی تصمیم‌سازی شد و بیان داشت: بهترین افرادی که می‌توانند نظرات تخصصی و کارشناسی طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی دقیق قرار دهند، کارشناسان رسمی دادگستری هستند. در همین زمینه از مدیریت ارشد استان تقاضا داریم تا از ظرفیت و پتانسیل‌های ارزنده کارشناسان در حوزه‌های تخصصی بهره بیشتری ببرند. دادخواه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رسیدگی به تخلفات احتمالی کارشناسی در استان‌ها به صورت ویژه انجام می‌شود، تصریح کرد: در برخورد با تخلف کارشناسان، هیچ اغماضی انجام نمی‌شود و از تمامی ظرفیت‌های قانونی در این حوزه بهره می‌گیریم. او در بخش پایانی سخنانش افزود: کمترین تعرفه مصوب سال ۹۸ برای کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس دویست‌هزار تومان و بالاترین هم ۵۸میلیون تومان است.
آرای کارشناسان بر زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد
یکی دیگر از سخنرانان روز کارشناس، فرمانده نیروی انتظامی فارس بود. سردار رهام‌بخش حبیبی نیز در این نشست با اشاره به حساسیت کار کارشناسان در سرنوشت مردم اظهار داشت: کارشناسان افراد متخصصی هستند که رأی و نظر آنها بر آسایش و آرامش مردم اثر مستقیم دارد. او با تأکید بر ضرورت هماهنگی کانون کارشناسان با نیروی انتظامی در حوزه‌های مختلف بیان داشت: اثراتی که نظر شما بر کانون خانواده‌ها و در کل جامعه می‌گذارد، بسیار مهم می‌باشد؛ لذا پاسداری از این وظیفه سنگین نیز مهم‌تر و حیاتی 
است.
حبیبی ادامه داد: قلمی حاصل از یک نظر کارشناس، ممکن است موجب متلاشی شدن یک خانواده شود و برعکس یک خانواده را از بحران حفظ نماید و این حساسیت کار کارشناس را چه در محضر مردم و از آن مهم‌تر در محضر الهی دوچندان می‌کند. مقام عالی انتظامی فارس با اشاره به کمک مؤثر کارشناسان به رأی نهایی قاضی در پرونده‌ها خاطرنشان کرد: قضات زمانی می‌توانند رأی نهایی را به خوبی صادر کنند که یک کارشناس خبره روی پرونده‌ها نظر داده باشد و این کار قاضی را نیز راحت‌تر می‌کند. او در پایان تصریح کرد: بهشت و جهنم با اعمال و رفتار ما ساخته می‌شود و می‌توان گفت کارشناسان با تصمیمات درست و رأی کارشناسی می‌توانند بهترین بهشت را برای خود بسازند؛ چراکه رأی آنها در سرنوشت انسان‌ها نقش فراوان دارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی