[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پیشرفت در پرتو سرشماری مدرن، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن در سال 1405 به روش ثبتی مبنا خواهد بود، گفت: روش‌های سرشماری کشور مدرن می‌شود. احمدعلی افکاری در آستانه روز آمار و برنامه‌ریزی در جمع خبرنگاران افزود: امروزه برای دسترسی سریع و مستمر به آمارهای دقیق و باکیفیت و صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌ها نسبت به سایر آمارگیری‌ها، گذار از نظام آمارهای سنتی به آمارهای مدرن و استقرار آمارهای ثبتی ‌مبنا، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و قطعاً تحقق این مهم و عملیاتی شدن آن می‌تواند در نظام آماری کشور تحول جدی ایجاد کند.
 بهره‌مندی از تجارب آماری
وی اظهار کرد: به همین دلیل، اجرای فعالیت‌های آماری با استفاده از روش‌های به‌روز از اولویت‌های مراکز آماری کشورهاست. وی ادامه داد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ به روش ثبتی مبنا خواهد بود و این در حالی است که سرشماری‌هایی که در گذشته با شیوه سنتی انجام شده، بسیار پیچیده و هزینه‌بر بوده و شیوه جمع‌آوری اطلاعات از طریق مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسش‌نامه بر اساس اظهار پاسخ‌گو بود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع تولید و اعلام رسمی آمار و اطلاعات در کشور، با تحلیل شرایط موجود تصمیم گرفت تا برای مدرن‌سازی و بهبود روش‌های سرشماری و طرح‌های آماری، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵ را به شکل ثبتی مبنا انجام دهد. افکاری افزود: لذا به منظور جایگزینی رویکرد ثبتی مبنا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، انجام مطالعات گسترده و بهره‌گیری از تجربیات کشورهای پیشرو در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است. وی اظهار کرد: در این روش، اطلاعات در حد ریزداده‌های ارائه شده توسط دستگاه‌ها در مرکز آمار کدگذاری، دسته‌بندی و تحلیل می‌شود که این اطلاعات از سطح ریزداده‌ها محرمانه خواهد بود.
 نتایج ارزشمند فعالیت‌های آماری
این مقام مسئول گفت: در نتیجه در نظام نوین آماری علاوه بر کیفیت بالا، به محرمانگی اطلاعات به عنوان یکی از اصول جمع‌آوری و تولید آمار، توجه جدی شده است. وی ادامه داد: اگرچه نتایج حاصل از سرشماری‌های سنتی بسیار ارزشمند است، اما افزایش جمعیت کشورها و افزایش روزافزون تقاضاهای آماری کاربران و سیاست‌گذاران، کشورها را بر آن داشته تا به سمت روش‌های آمارگیری نوین گام بردارند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس، برنامه‌ریزی را هنر استفاده از زمان و منابع محدود برای پیشرفت کشور دانست و گفت: نخستین گام در فرایند برنامه‌ریزی، داشتن تصویری روشن از واقعیت‌های موجود جامعه است تا ضمن شناسایی فرصت‌ها، نیازها و تنگناهای اساسی نیز شناسایی و برای از بین بردن یا کاهش آثار آنها، برنامه‌ریزی مناسب انجام شود. افکاری افزود: توصیف واقعی وضعیت موجود جامعه در زمینه‌های مختلف، نیازمند برخورداری از آمار صحیح و علمی است.
 آمار، سرمایه اجتماعی است
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس هم، توسعه و پیشرفت را یک آرمان موردتوجه کشورهای مختلف و دستیابی به آن را نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: دولت‌ها با در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح می‌توانند نیازهای جامعه را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تنظیم کنند. سعیدرضا زارعی افزود: بنابراین آمار رسمی به عنوان یک سرمایه اجتماعی، نقش تعیین‌کننده‌ای در نظام برنامه‌ریزی ایفا می‌کند. وی ادامه داد: به منظور دستیابی به آمارهای بهنگام و باکیفیت، گذار از نظام آماری سنتی به نظام آمارهای مدرن در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته و نظام آماری کشور اگر بخواهد در پیشرفت و توسعه از سایر کشورهای پیشرو در دنیا عقب نماند، باید هرچه زودتر تولید داده‌های آماری مبتنی بر داده‌های ثبتی (آمارهای ثبتی مبنا) را عملیاتی کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی