[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

راهنمای کاشت، پرورش و مراقبت از سنبل، روزنامه شیراز نوین

سنبل گل معروف روزهای عید است و کاشت آن از قدیم بین‌ایرانیان مرسوم بوده است. با رعایت نکات پرورش آن می‌توانید گل سنبل را به راحتی در منزل خود بکارید.
به گزارش نمناک،گل سنبل یکی از زیباترین گل‌هایی است که بسیاری از ما‌ایرانیان آن را در کنار سفره هفت سین قرار می‌دهیم.‌این گل معطر در رنگ‌های مختلف و اندازه‌های بسیار زیادی وجود دارد و می‌توان آن را در آپارتمان کاشت و پرورش داد. اگر می‌خواهید با نحوه پرورش و نگهداری‌این گل زیبا آشنا شوید‌این بخش از نمناک را مطالعه نمایید.
معرفی و گیاه شناسی سنبل
گیاه سنبل از خانواده سوسنیها و بومی ‌جنوب غربی آسیا، جنوب و مرکز ترکیه، شمال غرب سوریه، لبنان است که در قرن 16 به اروپا وارد شده است.‌این گیاه، علفی و پیاز‌دار می‌باشد که بلندی آن 15 تا20 سانتی‌متربوده و با تولید گلچه‌های زنگوله‌ای شکل، گل آذین خوشه‌ای ‌ایجاد می‌کند. گل‌های سنبل به رنگ‌های مختلفی مانند سفید، قرمز، آبی، بنفش، صورتی و زرد و... وجود داشته که معمولاً از نیمه اسفند تا فروردین باز می‌شوند. به ‌این گل سنبل هلند نیز می‌گویند چرا که حدود 95درصد از نیاز جهانی سنبل، در کشور هلند تولید می‌شود.
سنبل را به دلیل رایحه قوی که دارد در گروه‌های بزرگ پرورش می‌دهند، همچنین سنبل‌ها به خوبی با دیگر پیازهای بهاری ترکیب می‌شوند. بیشتر انواع پیاز سنبل نسبتاً بزرگ هستند. برای شکوفه‌های باغ بهاری، پیاز سنبل را در پاییز شش تا هشت هفته قبل از اولین یخبندان بکارید، آن‌ها باید از ریشه به سمت پایین در عمق حدود 4 تا 6‌ اینچ با فاصله 3 تا 6‌ اینچ از هم قرار بگیرند، کمی ‌به آن‌ها فضا بدهید تا از هم باز شوند سپس با خاک بپوشانید و خوب آبیاری کنید.
نوع بلندتر آن ممکن است به راحتی بشکند پس اگر فقط تعداد کمی ‌دارید می‌توانید آن‌ها را داخل زمین و نزدیک به هم بکارید تا از یکدیگر حمایت کنند.
انواع گیاه سنبل
گیاه سنبل را معمولاً به سه دسته تقسیم می‌کنند :
سنبل هلندی H.Orientalis.
سنبل هلندی دارای دو نوع پرپر و کم پر می‌باشد.خوشه گل کم پر قوی‌تر بوده و خوشه گل پرپر کوچک‌تر و دانه‌های گل آن هم ریزتر است. در سنبل هلندی دانه‌های گل روی خوشه کاملاً چسبیده و نزدیک به یکدیگر می‌باشند.
سنبل ولایتی یا پاریسی H.O.Pronncialis.
سنبل ولایتی یا سنبل‌های ‌ایرانی که اغلب برای عید نوروز کاشته و پیازهای آن را از مازندران می‌آورند، به زیبایی سنبل‌های هلندی نیستند و خوشه گل‌های آن تنبل و تنک بوده که بین دانه‌های گل فاصله زیاد دارند. رنگ گل‌های ‌این قسمت که هم پرپر و هم کم پر است قفایی روشن یا سیر می‌باشد. ‌این گیاه برای باغ‌ها و کنار چمن زارها مناسب است زیرا همه ساله بهار بوته‌های قوی و پر پشتی از آن بیرون آمده و گل ریزان می‌کند.
سنبل رومی ‌H.O.Olbulus.
این نوع سنبل که خیلی کوچک و تنک اما بسیار خوشبو و معطر است، خوشه گلش از هر بوته بیشتر از یکی بیرون نمی‌آید و رنگ گل‌هایش سفید و زودتر از سنبل هلندی باز می‌شود.
سنبل آبی
سنبل آبی یکی از سریع الرشدترین گیاهان است که دارای ریشه‌های ارغوانی سیاه آزاد و ساقه راست بوده که 8 تا 15 گل جذاب را بر روی خود دارد.
این گیاه در مناطق گرمسیری روی آب‌های راکد به شدت رشد می‌کند و می‌تواند دریاچه‌ها و حوضچه‌ها را به طور کامل پوشش دهد و در صورت پرورش کنترل شده می‌تواند باعث تمیزی و کمک به تأمین اکسیژن در حوضچه‌های ساخته شده توسط انسان شود.
سنبل آبی مواد غذایی را به صورت محلول از آب جذب می‌کند.‌ این گیاه نسبت به سرما حساس است و زمستان‌های ملایم را هم تحمل نمی‌کند.
شرایط نگهداری سنبل آبی
در حیاط‌های دارای حوض می‌توان در کنار گیاهان آبزی سنبل را نگهداری کرده و ترکیب زیبایی از آن‌ها به وجود آورد.
سنبل آبی اغلب طول تابستان گل داده و ماندگاری گل‌ها کم و در حدود یک روز است.
هوای آزاد و نور متوسط برای ‌این گیاه مناسب است.
برای‌این گیاه دمای شبانه نباید خیلی بالاتر از دمای روزانه باشد.
از ساقه سنبل آبی پس از خشک کردن و تبدیل به الیاف و به شکل رشته رشته و رشته بافته شده به صورت نوار برای ساخت کیف، کفش، تاج‌های گل، کلاه، گلدان و مواد تزئینی استفاده می‌کنند.
این گیاه برای استفاده در مخازن تولید انرژی و گاز به روش بیوماس (بیوگاز) بسیار کارایی دارد.
ادامه دارد ...

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی