[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ویروس جدیدی منتشر نشده است ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارشی که سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته، تأکید کرد: تاکنون هیچ نوع سندی دال بر اینکه ویروس و بیماری جدید خاصی در چین باشد، گزارش نشده است؛ بنابراین تمام مواردی که مطرح می‌شود، به صورت گزارشات غیرموثق بوده، ولی سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی است.
وی درباره تخصیص ارز برای واردات دارو نیز گفت: ما امسال با هماهنگی خیلی خوبی که با سازمان برنامه و بانک مرکزی داشتیم، توانستیم ارز موردنیاز خودمان را به مقدار کافی دریافت کنیم و این باعث شده که امسال وضعیت دارویی ما از سال گذشته خیلی بهتر شود. عین‌اللهی همچنین درمورد وضعیت ویروس آنفولانزا و کرونا در کشور اظهار کرد: ما یک سری بیماری‌های فصلی داریم که آنفولانزا از جمله این بیماری‌هاست که معمولاً در حدود شهریور شروع می‌شود و تا اواخر پاییز و اوایل زمستان ادامه پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته کرونا هم این کار را انجام می‌داد. ابتدا فکر می‌کردند که کرونا ویروس فصلی است، ولی بعداً دیدند که در همه فصول ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: در بررسی ما شایع‌ترین ویروسی که افراد به آن مبتلا هستند، همان آنفولانزاست و از بین بیمارانی که بستری می‌شوند، 5 درصد بیماران بدحال مربوط به کروناست و 95 درصد آنفولانزاست. از نظر انتشار در این مدت کرونا، همه تمرین کردند که چگونه از بیماری جلوگیری کنند. اولین و مهم‌ترین مسئله این است که کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، حتماً باید ماسک بزنند و رعایت فاصله داشته باشند. چون این کار برای خودشان نیست؛ بلکه برای سلامتی دیگران است.
وزیر بهداشت همچنین گفت: کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند که ما آن را به عنوان نقص ایمنی تلقی می‌کنیم، حتماً واکسن کرونا و آنفولانزا را در سال حداقل یک بار بزنند و اگر در تجمعات شرکت می‌کنند، حتماً از ماسک استفاده کنند؛ چون نقص ایمنی دارند و زودتر از بقیه به بیماری دچار می‌شوند. وی در پاسخ به سؤالی درباره داروهای جانبازان شیمیایی که در گمرک رسوب کرده‌اند، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو باید همه داروهایی را که در کشور تولید یا از خارج وارد می‌شود، تأیید کند و اینها اگر تأییدیه بگیرند، می‌توانند به کشور وارد و توزیع شوند. در این مورد اگر داروی خاصی مورد نظرتان است، بگویید که ما پیگیری کنیم. ضمن اینکه اگر توان تولید دارویی در داخل باشد، وارد نمی‌کنیم و از تولید داخلی استفاده خواهد شد. عین‌اللهی درمورد یارانه شیر که قرار است به مادران شیرده داده شود و کمبودها در زمینه شیر خشک نیز خاطرنشان کرد: اولاً خواهشم از همه رسانه‌ها این است که این موضوع را فرهنگ‌سازی کنند که بهترین تغذیه برای بچه‌ها، شیر مادر است؛ چون هیچ شیرخشکی آنچه در شیر مادر موجود است را ندارد. حتی در شیر مادر المان‌های دفاعی وجود دارد و می‌تواند بچه را در مقابل بسیاری از میکروب‌ها مقاوم کند.
وی با اشاره به اینکه تا ماه گذشته بخشی از شیرخشک را با ارز ترجیحی تأمین می‌کردیم، گفت: مشکلی که داشتیم این بود که به خاطر اختلاف قیمت خیلی زیادی که وجود داشت، مقدار زیادی از آن قاچاق می‌شد. میزان تولید شیرخشک امسال از سال پیش بیشتر است، ولی به دلیل قاچاق و مصارف غیرمعمول در قنادی‌ها و صنعت، امسال با کمبود مواجه شدیم. به همین دلیل قرار شد شیرخشک فقط به مصرف‌کننده واقعی داده شود. وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: مصرف‌کننده واقعی هم کاملاً مشخص است؛ چراکه کد ملی نوزادانی که متولد می‌شوند، از سازمان ثبت به واحد غذا و دارو داده و در تی‌تک ثبت می‌شود که مشخص است که با آن کد ملی می‌توانند شیرخشک بگیرند. بنابراین درباره مصرف‌کننده واقعی هیچ تغییری ایجاد نشده و به همان قیمت قبلی به فروش می‌رسد، اما به غیر از آن با قیمتی که جدید عنوان شده فروخته خواهد شد. وی درباره فروش شیرخشک به اتباعی که کد ملی ندارند، بیان کرد: آنهایی را که از وزارت کشور شناسه می‌گیرند، قبول می‌کنیم، ولی هیچ خدمتی به کسانی که شناسه ندارند ارائه نمی‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی