[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

غذاهایی که نباید با قرص و داروهای خود بخورید، روزنامه شیراز نوین

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دارو مصرف می‌کنند باید حتماً مراقب تداخل دارویی با غذایی که می‌خورید باشید تا برایتان مشکلی ایجاد نشود.
به گزارش نمناک، برخی از غذاها می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند و بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارند یا عوارض جانبی ایجاد کنند. بسته به وضعیت شما، ممکن است لازم باشد زمان مشخصی بین غذا خوردن و زمان مصرف دارو در نظر گرفته شود. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد در طول درمان از مصرف برخی غذاها به طور کامل اجتناب کنید یا به سادگی میزان مصرف آن را کنترل کنید. در این بخش، گروه مواد غذایی که معمولاً با دارو تداخل دارند را معرفی می‌کنیم:
غذاهای حاوی ویتامین K
ویتامین K یک عنصر ضروری در فرآیند انعقاد طبیعی خون(لخته‌شدن) است. وارفارین، یک ضدانعقاد که برای کاهش خطر لخته‌ شدن خون استفاده می‌شود و با خنثی کردن ویتامین K عمل می‌کند. از آنجایی که این ویتامین در غذاها یافت می‌شود، افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند باید اطمینان حاصل کنند که به اندازه از غذاهای غنی از ویتامین K استفاده می‌کنند تا از نوسان بیش از حد ویتامین K در خون و افزایش ناگهانی یا کاهش اثر درمانی آنها جلوگیری کنند.
غذاهای سرشار از ویتامین K شامل سبزیجات سبز برگ(کلم، اسفناج، برگ چغندر، جعفری و غیره)، برخی میوه‌ها(کیوی، ریواس، زغال‌اخته)، سویا و جگر می شوند.
لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم
کلسیم می‌تواند با داروهای مختلف از جمله آنتی‌بیوتیک‌های خاص و داروهای پوکی استخوان تداخل داشته و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری کند؛ این مسئله می‌تواند درمان را کم‌اثر کند. 
برای جلوگیری از این تداخل، توصیه می‌شود که دارو را حداقل 30 تا 60 دقیقه قبل یا دو ساعت بعد از خوردن هر غذای غنی از کلسیم(یا مکمل‌های کلسیم یا مولتی ویتامین‌های حاوی کلسیم) مصرف کنید.
نوشیدنی‌های کافئین‌دار
کافئین می‌تواند با داروها تداخل داشته باشد و جذب برخی داروها، به ویژه داروهای مورد استفاده برای درمان پوکی استخوان را کاهش دهد؛ همچنین، اثر تحریک‌کننده‌ای روی معده دارد که می‌تواند اثر مشابه برخی داروها را در صورت مصرف هم‌زمان تداخل کند.
برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌توانند توانایی بدن برای دفع کافئین را کاهش دهند که این مسئله می‌تواند تپش قلب، لرزش، تعریق بیش از حد شود؛ همچنین، کافئین می‌تواند غلظت برخی از داروهای ضدافسردگی را افزایش دهد.
غذاهای غنی از پتاسیم
برخی از داروهایی که برای درمان فشارخون بالا یا نارسایی قلبی استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث افزایش غلظت پتاسیم در بدن شوند. مصرف بیش از حد پتاسیم می‌تواند منجر به مشکلات قلبی مانند ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب شود.
سایر داروها از جمله دیورتیک‌های خاص، می‌توانند باعث کاهش سطح پتاسیم خون شوند؛ افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند باید توصیه‌های پزشک خود را برای خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، سبزیجات برگ‌دار یا پرتقال دنبال کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی