[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

نخستین همکاری سازمان‌های فضایی آمریکا و چین، روزنامه شیراز نوین

ناسا برای مطالعه نمونه سنگ‌هایی از کره ماه که چین به زمین آورده، با وجود ممنوعیت، چراغ سبز دریافت کرده است.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، رقابت ایالات متحده و چین وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای که حول محور اکتشاف ماه است. هر دو کشور برای رسیدن به هدف مشترک فرود انسان بر سطح ماه و ایجاد پایگاه در آن طی سال‌های آینده تلاش می‌کنند، اما قبل از دستیابی به این اهداف بلندپروازانه، داشتن درکی کامل از محیط ماه برای حفظ حضور طولانی‌مدت بسیار مهم است.
بر این اساس، دولت ایالات متحده به پژوهشگران ناسا اجازه داده است تا نمونه‌های ماه را که توسط مأموریت چانگ‌ ای ۵(Chang'e ۵) چین در سال ۲۰۲۰ به زمین آورده شده است، مطالعه کنند.
به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست(SCMP)، این اولین بار است که ناسا و سازمان ملی فضایی چین(CNSA) دوشادوش یکدیگر قرار می‌گیرند و محدودیت‌های قانونی را که قبلاً این دو سازمان فضایی را از هم جدا می‌کرد، می‌شکنند.
این محدودیت بخشی از اصلاحیه Wolf است که در سال ۲۰۱۱ توسط کنگره ایالات متحده تصویب شد؛ این قانون، همکاری علمی و فضایی بین ایالات متحده و چین را محدود می‌کند.
براساس گزارش‌ها، خبر دریافت این چراغ سبز از طریق ایمیل داخلی ناسا که با پژوهشگران آن به اشتراک گذاشته شده بود، پخش شد؛ این ایمیل داخلی به پژوهشگران ناسا اجازه درخواست دسترسی به نمونه‌های قمری چین را می‌دهد.
در این بیانیه آمده است که آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) به طور رسمی درخواست خود را به کنگره اعلام کرده است تا به پژوهشگران تحت حمایت ناسا اجازه دهد درخواست‌هایی را برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های ماه به سازمان ملی فضایی چین ارسال کنند.
این تأییدیه یک استثنا و موضوعی نادر است که به طور خاص برای نمونه‌های مأموریت چانگ‌ای ۵ قابل اعمال است.
البته با توجه به ایمیل ارسالی به پژوهشگران ناسا، محدودیت در مورد فعالیت دوجانبه با جمهوری خلق چین در پروژه‌های تأمین‌شده توسط ناسا همچنان پابرجاست.
فضاپیمای چانگ‌ای ۵ در دسامبر ۲۰۲۰ در نزدیکی یک کوه آتش‌فشانی موسوم به Mons Rumker واقع در سمت نزدیک ماه فرود آمد؛ این فرودگر طی مأموریت ۲۳روزه خود، ۱۷۳۱ گرم از خاک ماه را جمع‌آوری کرد و به زمین آورد.
این اولین نمونه بازیابی‌شده موفق از ماه پس از مأموریت آپولو ناسا در پنج دهه پیش بود.
اکنون ناسا می‌خواهد این نمونه‌ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کند، زیرا آنها از مکانی می‌آیند که ناسا قبلاً هرگز از آن بازدید نکرده است.
این نمونه‌ها می‌توانند بینش‌های ارزشمندی را در مورد ماه ارائه دهند و ممکن است بینش تازه‌ای در مورد تاریخ ماه و سیستم زمین-ماه به ما بدهند؛ علاوه بر این، می‌توانند نقش مهمی در شکل دادن به برنامه‌های اکتشاف ماه ناسا در آینده داشته باشند.
حالا برای اولین بار، این نمونه‌ها برای اهداف مطالعاتی در اختیار جامعه علمی جهانی قرار گرفته است.
این دور از درخواست‌ها در تاریخ ۲۲ دسامبر بسته می‌شود؛ سازمان فضایی چین از سال ۲۰۲۱ شش دور درخواست برای نمونه‌های چانگ‌ای ۵ راه‌اندازی کرده است و از طریق این موارد، بیش از ۲۵۰ نمونه با وزن کلی ۷۷.۶۸ گرم را در مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف در چین به نمایش گذاشته است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که تجزیه و تحلیل این نمونه‌ها به انتشار بیش از ۷۰ مقاله در مجلات دانشگاهی جهانی کمک کرده است.
اکنون این همکاری میان ایالات متحده و چین بر اهمیت همکاری بین‌المللی در پیشبرد درک ما از شرایط گذشته و حال کره ماه تأکید دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی