[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

۱۱ اثر قهوه بر بدن که از آنها بی‌خبر بودید، روزنامه شیراز نوین

قهوه با آن کافئین بالایش می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر بدن داشته باشد.
به گزارش بهداشت نیوز، قهوه با آن کافئین بالایش می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر بدن داشته باشد. بعد از مصرف قهوه، کافئین به سرعت وارد جریان خون می‌شود، دستگاه عصبی مرکزی را تحریک و آثار آدنوزین را غیر فعال می‌کند؛ انتقال دهنده عصبی که باعث آرام شدن و خواب‌آلودگی می‌شود. علاوه بر این آثار شناخته‌شده، مصرف این نوشیدنی نتایج دیگری هم دارد که در ادامه ذکر می‌شوند:
۱- تأثیر آن بعد از تنها یک جرعه آغاز می‌شود
کافئین جذب بالایی در بدن دارد و تأثیرات فوری آن معمولاً در عرض ۵ تا ۳۰ دقیقه از مصرف نمایان می‌شود؛ نوشیدن تنها یک جرعه می‌تواند کافی باشد. این تأثیرات شامل افزایش فعالیت دستگاه‌های تنفسی و قلبی عروقی، تقویت آمادگی شناختی و افزایش شادابی بدنی می‌شود. مدت این تأثیرات ممکن است متفاوت باشد و به عوامل فردی بستگی دارد، اما می‌تواند تا ۱۲ ساعت به طول انجامد.
۲- کافئین نوعی مخدر است
کافئین مانند یک ماده محرک عمل می‌کند؛ یعنی به انتقال پیام‌ها میان مغز و بدن سرعت می‌بخشد. مصرف همه مخدرها، فارغ از نوعشان به طور ذاتی با ریسک‌هایی همراه است و نمی‌توان میزان مشخصی را به‌عنوان مقدار مصرف ایمن آنها برای همه افراد مشخص کرد؛ بنابراین هنگام مصرف هر نوع مخدری باید احتیاط کرد.
تأثیرات مصرف کافئین هم از فردی به فردی دیگر متفاوت است و تحت تأثیر عواملی مانند موارد زیر قرار دارد:
ویژگی‌های فیزیکی مانند وزن و وضعیت سلامتی کلی، داشتن سابقه مصرف قبلی، مصرف هم‌زمان دیگر مواد و میزان کافئین مصرفی.
۳- در صورت ترک قهوه، ممکن است یک هفته‌ای علائم ترک اعتیاد داشته باشید
همچون بسیاری از دیگر مخدرها، سازگاری با کافئین هم ممکن است. این سازگاری، عادت کردن به آثار بدنی آن را در پی دارد؛ امری که شما را مجبور می‌کند میزان مصرف خود را بالا ببرید تا همان نتایج قبلی را تجربه کنید؛ بنابراین مصرف طولانی مدت کافئین ممکن است باعث وابستگی به این ماده شود؛ هم به لحاظ جسمی و هم روانی.
در نتیجه با توقف مصرف کافئین، ممکن است چنین علائم ترک اعتیادی را تجربه کنید:
خستگی، زودرنجی، سردرد مداوم، تعریق، دردهای عضلانی و اضطراب.
بعد از کنار کذاشتن کافئین، علائم ترک آن معمولاً ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت پدیدار می‌شوند و ممکن است تا حدود یک هفته ادامه داشته باشند.
۴- می‌تواند عملکرد ورزشی را ارتقا دهد
تحقیقات نشان داده مصرف قهوه عملکرد ورزشی را به طور متوسط ۱/۷ درصد افزایش می‌دهد. شاید مقدار زیادی به نظر نرسد، اما به طور حتم قابل‌توجه است؛ به ویژه برای ورزشکارانی که در سطح رقابتی متوسط فعالیت می‌کنند. همچنین پژوهش‌ها نشان داده مصرف قهوه باعث افزایش تعداد دفعات واکنش داشتن، ارتقای حافظه و تقویت استدلال بصری - فضایی می‌شود و میزان این بهبودها به میزان قهوه مصرفی بستگی دارد.
لازم به ذکر است که عامل اصلی این مزایا کافئین است؛ بنابراین قهوه تنها گزینه موجود برای دستیابی به آنها نیست. یک کاپوچینوی متوسط حاوی ۶۶ تا ۳۲۵ میلی‌گرم کافئین است.
۵- می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهد
تحقیقات می‌گوید مزایای بلندمدت آن دسته از خواص قهوه که باعث بهبود خلق و خو می‌شوند می‌تواند قابل‌توجه باشد. پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان داده مصرف قهوه با کاهش ریسک ابتلا به افسردگی مرتبط است.
۶- می‌تواند کمک کند هنگام ورزش چربی بیشتری بسوزانید
براساس پژوهش‌ها، مصرف قهوه درست پیش از ورزش، عملکرد را ارتقا می‌دهد و استقامت را بیشتر می‌کند؛ این امر می‌تواند باعث اقزایش کالری‌سوزی در حین ورزش هم شود؛ امری که کاهش وزن را بیشتر خواهد کرد. برخی به شیک‌های پروتئینی پیش از ورزش خود قهوه اضافه می‌کنند و بعضی هم ترجیح می‌دهند پیش از ورزش یک قهوه تلخ بخورند؛ مصرف قهوه تلخ پیش از ورزش می‌تواند منجر به افزایش کالری‌سوزی هم در حین ورزش و هم پس از آن شود.
برخی تحقیقات می‌گویند مصرف ۴ فنجان قهوه می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. با افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، چربی‌سوزی هم به شکل مؤثرتری صورت می‌گیرد؛ این امر به ویژه برای کسانی مفید است که قصد کاهش وزن دارند.
۷- منبع بزرگ آنتی‌اکسیدان است
آنتی‌اکسیدان نقش اساسی در حفظ بدن در برابر آثار مخرب رادیکال‌های آزاد دارد؛ تحقیقات نشان داده قهوه یکی از منابع اصلی آنتی‌اکسیدان به شمار می‌آید. 
داشتن رژیم غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان از منابع مختلفی همچون قهوه برای حفظ بدن در برابر فشارهای اکسایشی ضروری است؛ این امر اهمیت گنجاندن نوشیدنی‌های آنتی‌اکسیدانی همچون قهوه در رژیم غذایی روزانه را برجسته می‌کند.
۸- جلوی احتباس آب در بدن را می‌گیرد
احتباس آب در بدن به تجمع آب در بدن گفته می‌شود که باعث ورم می‌گردد. کافئین که به ادرار آور بودن مشهور است در بدن ذخیره نمی‌شود؛ در نتیجه کافئین با افزایش تولید ادرار از بدن حذف می‌شود.
اثر ادرارآوری کافئین به کاهش احتباس آب در بدن کمک می‌کند،؛ مشکلی که یکی از موانع رایج در مسیر کاهش وزن است و اغلب با نفخ و بی‌حالی خودش را نشان می‌دهد. کافئین با مقابله با احتباس آب، روند کاهش وزن را ساده‌تر می‌کند.
۹- اشتها را سرکوب می‌کند و چربی‌ها را می‌سوزاند
تحقیقات نشان داده کافئین به طور مستقیم سلول‌های چربی را تحریک می‌کند و به این ترتیب، باعث تجزیه شدن چربی ذخیره‌شده بدن می‌شود. چربی‌ها برای اینکه بتوانند مورد استفاده قرار گیرند و از فعالیت بدنی سوزانده شوند، به این تجزیه شدن نیاز دارند. 
به علاوه، قهوه سطح آدرنالین را جریان خون بالا می‌برد؛ امری که به تجزیه چربی‌ها سرعت می‌بخشد و به همین دلیل است که از کافئین در مکمل‌های کاهش وزن استفاده می‌شود.
به علاوه، قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که تحقیقات نشان داده باعث سرکوب اشتها می‌شود؛ امری که هوس‌های غذایی را کاهش می‌دهد. این امر به ویژه برای کسانی مفید است که قصد مدیریت میزان کالری دریافتی خود را دارند. 
دانه‌های قهوه خام(سبز) بزرگترین منبع اسید کلروژنیک هستند، اما قهوه بوداده هم این ماده را دارد. توجه داشته باشید که هرچه قهوه کمتر بو داده باشد، میزان اسید کلروژنیک آن بیشتر است.
۱۰- می‌تواند التهاب مفصل را در مردان کاهش دهد
خبر خوشی برای مردان داریم؛ پژوهش‌ها نشان داده هرچه مصرف قهوه بیشتر باشد، احتمال ابتلا به نوع خاصی از التهاب مفصل یا همان آرتریت کمتر می‌شود؛
با این‌حال باید توجه داشت که شرایط جسمانی هر کسی با دیگری متفاوت است و آثار قهوه بر سلامتی از فردی به فردی دیگر می‌تواند متفاوت باشد.
۱۱- مصرف افراطی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد
اگر این نشانه‌ها را داشتید، یعنی در مصرف قهوه زیاده‌روی کرده‌اید:
افزایش دمای بدن، افزایش تعداد دفعات ادرار کردن، از دست رفتن آب بدن، سرگیجه و سردرد، تپش قلب، پریشانی و بی‌قراری، اضطراب و زودرنجی، لرزش دست، بی‌خوابی، افزایش انرژی و سپس حس خستگی زیاد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی