[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

۸ توصیه مهم طب سنتی به مبتلایان دیابت، روزنامه شیراز نوین

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر جهان است؛ برخی گمان می‌کنند که تنها مصرف داروهای ضددیابت برای کنترل این بیماری کافی است، اما پیروی از رژیم غذایی سالم نقش مهمی در کنترل قند خون دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در جهان است که در آن قند به‌جای این‌که وارد سلول‌‎ها شود در خون باقی می‌ماند و سلول‌های بدن دچار کمبود انرژی می‌شوند؛ علت این امر ناتوانی بدن در تولید یا استفاده از هورمون انسولین است.
انواع دیابت کدامند؟
انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های پانکراس ترشح می‌شود؛ این هورمون برای کنترل سطح گلوکز خون بسیار حیاتی است و وظیفه تنظیم سطح قند خون در بدن را دارد؛ مشکل در ترشح این هورمون باعث بروز انواع دیابت می‌شود.
دیابت نوع 1
در صورتی که سلول‌های لوزالمعده دیگر هیچ انسولینی ترشح نکنند فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می‌شود؛ اکثر مبتلایان به دیابت نوع 1 را کودکان و نوجوانان و افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند.
دیابت نوع 2
این نوع دیابت، مهم‌ترین نوع و به دیابت بزرگسالی معروف است؛ حدود 90 درصد از دیابتی‌ها دچار این نوع دیابت هستند. در بدن این افراد، ابتدا انسولین به ‌اندازه کافی ترشح می‌شود، اما به‌ عللی مؤثر واقع نمی‌شود.
دیابت بارداری
حدود 3 تا 5 درصد خانم‌های باردار، به ‌خصوص در اواخر دوران حاملگی، به دیابت مبتلا می‌شوند؛ اگرچه بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد، دیابت از بین می‌رود، اما ممکن است در بارداری بعدی، مجدداً ظاهر شود.
در عین حال حدود 50 درصد خانم‌هایی که طی دوران حاملگی دچار دیابت می‌شوند ممکن است به ‌طور دائمی به دیابت مبتلا شوند؛ در این صورت حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص برای خود و فرزندانشان برنامه‌های صحیحی را آموزش ببینند.
دیابت همراه با سایر بیماری‌ها
در برخی از افراد مبتلا به بعضی از بیماری‌ها(به‌عنوان مثال تالاسمی، بیماری‌های لوزالمعده، بیماری‌های غدد درون‌ریز و ...) دیابت نیز بروز می‌کند.
آخرین آمار دیابت در کشور
براساس یافته‌های پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر 14 درصد بزرگسالان در سنین 25 سال و بالاتر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند؛ در ایران، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت بیش از 5.4 میلیون نفر در سال 1400 بوده است.
علائم اولیه ابتلا به دیابت چیست؟
علائم اولیه دیابت شامل پرنوشی، پرادراری، تکرر ادرار و کاهش ناگهانی وزن است؛ تشنگی و خشکی دهان به ‌طور غیرطبیعی، خستگی مفرط یا کمبود انرژی، گرسنگی مداوم، تاری دید و عفونت‌های مکرر نیز از علائم ابتلا به دیابت هستند.
در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هیچ‌گونه علائم زودرس بیماری دیده نمی‌شود و ممکن است سال‌ها پس از ابتلا، تشخیص داده نشود؛ نیمی از این افراد در زمان تشخیص دچار عوارض مختلف دیابت هستند. اگرچه عمده افراد مبتلا به دیابت مجبور هستند تا پایان عمر دارو مصرف کنند، اما توجه به اصول تغذیه‌ای به آنها کمک می‌کند که قند خون خود را بهتر کنترل کنند و از عوارض ناشی از بیماری دیابت شامل مشکلات چشمی، کلیوی و قلبی ـ عروقی در امان بمانند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی