[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دستگاه کوچکی که آسیب مغزی را در چند دقیقه تشخیص می‌دهد، روزنامه شیراز نوین

دستگاه کوچکی موسوم به EyeD می‌تواند برای واکنش سریع و فوری در درمان بیماران مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک مفید باشد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، ساعت اول در تشخیص ضربه به سر و ضربه مغزی بسیار مهم است و ارزیابی اولیه می‌تواند یک اقدام نجات‌دهنده باشد. اکنون به لطف یک دستگاه دستی جدید معرفی‌شده، متخصصان پزشکی می‌توانند به سرعت و به شکلی کارآمد برای ارزیابی آسیب‌های احتمالی مغزی عمل کنند.
دستگاه EyeD چگونه کار می‌کند؟
پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا دستگاه جدیدی برای تشخیص آسیب مغزی با اسکن چشم ساخته‌اند؛ این دستگاه که EyeD نام دارد، یک ابزار دستی است که یک گوشی هوشمند، لیزر و طیف‌سنج را برای اندازه‌گیری تغییرات مولکولی چشم مرتبط با آسیب مغزی ترکیب می‌کند.
آسیب مغزی مانند ضربه مغزی اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند عواقب جدی و ماندگاری داشته باشد؛ با این‌حال، علائم آسیب مغزی ممکن است بلافاصله پس از تصادف ظاهر نشود و تشخیص آن اغلب به تکنیک‌های تصویربرداری پیچیده مانند سی‌تی اسکن و ام‌آرآی نیاز دارد که فقط در بیمارستان‌ها در دسترس هستند. این بدان معناست که اولین ساعت حیاتی پس از وارد شدن آسیب مغزی که به «ساعت طلایی» معروف است، ممکن است در انتظار تشخیص هدر رود.
پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام برای غلبه بر این چالش، EyeD را طراحی کردند؛ دستگاهی که می‌تواند آسیب مغزی را در عرض چند دقیقه با تجزیه و تحلیل چشم تشخیص دهد.
چشم توسط عصب بینایی به مغز متصل است و پشت چشم حاوی نورورتینا است که شبیه به بافت مغز است؛ بنابراین هرگونه تغییر در مغز به دلیل آسیب می‌تواند بر روی چشم نیز تأثیر بگذارد و بالعکس.
EyeD با تابش لیزر ایمن بر پشت چشم و گرفتن نور منعکس‌شده توسط بافت چشم کار می‌کند؛ نور منعکس‌شده حاوی اطلاعاتی در مورد ترکیب شیمیایی چشم، مانند سطح لیپیدها و پروتئین‌هاست که نشانگرهای زیستی آسیب مغزی نیز هستند.
سپس این دستگاه از یک دوربین گوشی هوشمند و یک طیف‌سنج برای تجزیه و تحلیل نور منعکس‌شده استفاده می‌کند و داده‌ها را به یک برنامه شبکه عصبی وارد می‌کند تا موارد را به‌عنوان آسیب مغزی یا آسیب غیرمغزی طبقه‌بندی کند.
آزمایش اولیه
پژوهشگران EyeD را بر روی یک مدل چشم مصنوعی و بافت چشم خوک پس از مرگ آزمایش کردند و دریافتند که این دستگاه می‌تواند آسیب مغزی را در هر دو مورد به دقت تشخیص دهد.
این دستگاه، سبک، قابل حمل و استفاده از آن آسان است و نیروهای امداد می‌توانند از آن در صحنه تصادف برای تشخیص آسیب مغزی و شروع سریع درمان استفاده کنند.
پژوهشگران قصد دارند مطالعات بیشتری را برای ارزیابی عملکرد این دستگاه بر روی انسان‌ها انجام دهند و در صورت موفقیت، EyeD می‌تواند یک انقلاب در تشخیص و مدیریت آسیب مغزی ایجاد کند، جان انسان‌ها را نجات دهد و از ناتوانی‌ها جلوگیری کند.
این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی