[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

وقتی پیست نداریم، چطور رشد کنیم؟، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
با توجه به آنچه متولی دوچرخه‌سواری استان فارس بیان می‌کند، رشد این رشته مفرح ورزشی در این استان و به خصوص در شهر شیراز، بسیار سخت اتفاق خواهد افتاد!
میثم قائدی، رئیس 32 ساله و اهل شهرستان خنج هیئت دوچرخه‌سواری استان فارس است.؛ یک داور فوتبال که از دی‌ماه 1401 به‌عنوان سرپرست این هیئت انتخاب شد و در مجمع انتخاباتی که در اردیبهشت‌ماه 1402 برگزار شد، توانست با کسب بیشترین آرا، برای 4 سال در رأس هیئت دوچرخه‌سواری استان قرار بگیرد.
قائدی صحبت‌های خود را با سرمایه‌های دوچرخه‌سواری استان که همان ورزشکاران افتخارآفرین این رشته هستند، آغاز کرد و گفت: در سال جاری و در رشته کوهستان، تقریباً تمام مدال‌ها را در بخش کشوری و حتی بین‌المللی توانستیم کسب کنیم. در بخش آقایان، فرشید صلاحیان در سال‌های اخیر در هر رده سنی که شرکت کرده، توانسته مقام قهرمانی را به دست بیاورد؛ فرزاد صلاحیان برادر فرشید هم همواره در مسابقات کشوری بین 5 نفر برتر قرار گرفته است.
وی افزود: در بخش خانم‌ها هم که در آسیا حرف برای گفتن داریم؛ فرانک پرتوآذر که مدال ارزشمند برنز بازی‌های آسیایی را به دست آورد؛ همچنین فاطمه عباسی که برای اولین‌ بار در رده جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا که در هند برگزار شد، مدال برنز را به خود اختصاص داد.
رئیس هیئت دوچرخه‌سواری در ادامه به بحث پشتوانه‌سازی در دوچرخه‌سواری فارس اشاره کرد و گفت: پشتوانه‌سازی خوبی در بخش جوانان و امید انجام شده است و در قسمت کوهستان، ورزشکارانی داریم که می‌توانند در سال‌های آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
قائدی در خصوص عملکرد دوچرخه‌سواران معلول استان نیز اظهار کرد: تیم پارا سایکلینگ استان ما توانست در مسابقات قهرمانی کشور به مقام دوم دست پیدا کند و محمد دلیر، ورزشکار کم‌بینای استان ما نیز توانست سه مدال در مسابقات قهرمانی آسیا و یک مدال ارزشمند برنز را در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو به دست بیاورد.
وی پس از اشاره به اینکه تیم پیشکسوتان استان فارس هم توانسته امسال مقام دوم مسابقات کشوری را از آن خود کند، به سراغ معضل اصلی دوچرخه‌سواری در این استان رفت و گفت: دوچرخه‌سواران ما در رشته کوهستان عملکرد بسیار خوبی دارند، اما در رشته‌های کورسی نمی‌توانیم رشد کنیم، چون پیست دوچرخه‌سواری نداریم!
میثم قائدی افزود: یک پیست در مجموعه ورزشی پارس پیش‌بینی شده بود که به طور کلی به فراموشی سپرده شده و سال‌هاست که هیچ کاری در آن انجام نمی‌شود؛ پیست دیگری هم نداریم که از آن استفاده کنیم. می‌دانید که این رشته، یک رشته تجهیزات‌محور است و هزینه‌های زیادی به دوش ورزشکاران می‌گذارد.؛ هیئت هم که فاقد درآمد است و نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد. تنها راهمان جذب اسپانسر است که آن‌هم در این شرایط اقتصادی، خیلی سخت برای رشته‌ای مثل دوچرخه‌سواری پیدا می‌شود.
متولی دوچرخه‌سواری استان اضافه کرد: اگر پیست مجموعه پارس تکمیل شود، می‌توانیم پیشرفت زیادی در رشته‌های کورسی داشته باشیم، چون استعدادهای خیلی خوبی داریم.
قائدی در خصوص وضعیت دوچرخه‌سواری در شهرستان‌های استان فارس نیز گفت: وضعیت شهرستان‌ها تا حدودی بهتر از شیراز است؛ بیش از 15 شهرستان در استان فارس فعال هستند که البته بیشتر در بُعد همگانی فعالیت می‌کنند. در همین بخش همگانی هم هست که می‌توانیم قهرمان پیدا کنیم؛ استعدادها از همین‌جا پیدا می‌شوند. خوشبختانه رؤسای هیئت شهرستان‌های ما اقدامات خوبی در این زمینه انجام می‌دهند و این مسئله نویدبخش این است که در آینده شاید بتوانیم در رشته‌های کورسی و پیست هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.
وی در ادامه، دوباره به معضلات شهر شیراز در این رشته اشاره کرد و گافزود: ما برای برگزاری یک مسابقه در خیابان‌های شیراز یا جاده‌های اطراف، باید ماه‌ها دوندگی کنیم و وقت بگذاریم. برای بستن یک خیابان و برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری در شیراز، نیاز به همکاری خیلی از ارگان‌ها داریم، اما این کار بسیار طاقت‌فرساست و انرژی زیادی از ما می‌گیرد؛ در حالی که می‌بینیم در استان‌های دیگر، این کار با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود. دستگاه‌ها همکاری خوبی با هیئت دوچرخه‌سورای انجام می‌دهند و برگزاری این مسابقات در خیابان با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه می‌شود. استقبال زیاد مردم هم مساوی است با استقبال اسپانسرها. این فرهنگ در بعضی استان‌ها به خوبی جا افتاده است، اما در استان ما خیر! خیلی محدودیت داریم و نمی‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم. میثم قائدی، رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان در پایان صحبت‌های خود در خصوص وضعیت فرانک پرتوآذر، ستاره بین‌المللی دوچرخه‌سواری شیراز گفت: پرتوآذر تنها لژیونر دوچرخه‌سواری ایران است؛ او عضو باشگاهی در سوئیس است و آنجا خیلی از او حمایت می‌شود؛ به طوری که مربی سوئیسی او، حتی در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی، شخصاً حضور پیدا کرده و تمرینات و مسابقات او را به طور مداوم زیر نظر دارد. فرانک هم‌اکنون اردوی آماده‌سازی خود را در کشور امارات پیگیری می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی