[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اهدای خون مقدم بر حجامت است ، روزنامه شیراز نوین


 محمد شبیری- گروه گزارش 


در دوران کهن کلیه امکانات درمانی برای بشر بسیار محدود بود و بیماران برای درمان خود یا درمان خودسرانه داشتند یا با مراجعه به افرادی که به صورت تجربی درمان‌هایی ولو غیراستاندارد را انجام می‌دادند، به دنبال تسکین خود بودند.
در حال حاضر نیز با وجود پیشرفت در طب سنتی، ولی کمتر پزشک متخصصی است که حجامت را بر اهدای خون سالم به بیماران توصیه و تجویز کند.
به عقیده بسیاری از پزشکان و متخصصان حاذق، حجامت نه‌تنها توصیه نمی‌شود، بلکه بیشتر تلاش می‌کنند افرادی که سلامت بدنی و خون سالم دارند، با اهدای خون خود ناجی دیگر بیماران نیازمند به فرآورده‌های خون باشند و سلامتی خود را با اهدای خون سالم تضمین کنند.
در این‌باره دکتر حسینی که اهداکننده خون است، به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: در بدن زنده، خون وریدی در سراسر بدن با غلظت کاملاً یکسان در جریان است و ما در بدن محلی نداریم که خون غلیظ‌تر از سایر عضوهای بدن باشد.
این فوق‌تخصص پاتولوژی می‌افزاید: برخلاف نظر برخی افراد که تلاش دارند بازار حجامت را گرم نگه ‌دارند، خارج کردن 30 تا 60 سی‌سی خون وریدی اصلاً اثری در تقویت سیستم ایمنی بدن ندارد؛ زیرا این سیستم که خود دنیای گسترده و پیچیده‌ای است، مربوط به علم شناخته‌شده تخصصی ایمن‌شناسی بدن بوده و ارتباطی به انجام حجامت ندارد. این پزشک طب اورژانس معتقد است که همه خون بدن در کلیه وریدها و شریان‌ها در سراسر بدن کاملاً سالم و حتی استریل و بدون میکروب و فاقد عفونت است و حتی در تمامی وریدها تراکم همه مواد تشکیل‌دهنده خون یکسان است. ازآنجایی‌که در محدوده‌ای خاصی از بدن خون غیرسالم یا کثیف یا غلیظ‌تر نداریم، بعضی‌ها به باور اشتباه خود و صرفاً با جنبه سودجویی مالی تبلیغ می‌کنند که با حجامت نه‌تنها میکروب‌ها خارج می‌شوند، بلکه تمامی بیماری‌ها درمان می‌شود. حسینی این تصور نادرست را با سه دلیل توضیح می‌دهد و می‌گوید: کدام منبع مستند علمی جهانی این مهم را تأیید کرده و دوم اینکه اگر چنین باشد، پس چه‌بهتر که عوامل وزارتی و دولتی هزینه‌های گزاف درمانی و تخصصی را متوقف کنند و درنهایت چنانچه این موضوع علمی باشد، ضروری است همه مراکز درمانی به مراکز حجامت تبدیل شوند. وی خارج کردن خون ناسالم از بدن را مفید می‌داند و می‌گوید: ضروری است افرادی که تلاش دارند به هر دلیلی خون ناسالم خود را از بدن خارج کنند، با تجهیزات پزشکی این اقدام را انجام دهند.
وی مدعی است که بیمارانی که تلاش دارند با حجامت خون کثیف و آلوده خود را از پشت کمر خارج کنند، از نظر علوم پزشکی و فیزیولوژی این ادعا غیرواقعی است؛ زیرا به لحاظ پزشکی، خون انسان‌ها در خواب‌ و بیداری و حتی زمان بیهوشی در حال چرخش است و هیچ‌گاه خون کثیف و مانده، در یک محل خاص قرار نمی‌گیرد.
دکتر حسینی اهدای خون را همانند دیگر اقدامات خیر عام‌المنفعه دانسته و توصیه می‌کند که ضروری است تمامی افراد سالم که قادر به اهدای خون هستند، با اهدای خون سالم جان حداقل ۳ بیمار را از مرگ نجات دهند.
مدیرکل انتقال خون استان فارس نیز به شیرازنوین می‌گوید: شیراز که به‌عنوان قطب پزشکی جنوب کشور شناخته می‌شود، نیاز به فرآورده‌های خونی دارد؛ زیرا در استان روزانه به صورت میانگین بیش از ۸۰۰ واحد فرآورده‌های خونی برای تأمین بیماران نیازمند مورداستفاده قرار می‌گیرد. دکتر مجید اکبرزاده با اشاره به اینکه این استان روزانه بین 750 تا 850 واحد انواع فرآورده‌های خونی برای بیماران مصرف می‌کند، می‌افزاید: به دلیل تعدد اعمال جراحی که در بیمارستان‌های شیراز انجام می‌شود، مراکز درمانی فارس در بین دیگر بیمارستان‌های کشور پس از تهران در لیست بیشترین مصرف‌کننده فرآورده‌های خونی قرار دارد. ضروری است افراد سالم این سازمان را برای تأمین خون سالم بیماران حمایت کنند.
این مقام مسئول بیشترین نیاز گروه خونی انتقال خون فارس را گروه‌های منفی اعلام می‌کند و از تمامی افراد خواستار اهدای خون سالم است. به عقیده دکتر اکبرزاده، بر اساس آمارها جمعیت افراد گروه خونی منفی در کشور کمتر از افرادی است که گروه خونی آنها مثبت است و به همین جهت سازمان انتقال خون استان در تمام طول سال به افرادی که گروه خونی آنها O ،A− ، B− ،−AB− است، بیشتر از دیگر گروه‌های خونی نیازمند است و این موضوع سبب شده انتقال خون در برخی ایام با کمبود فرآورده‌های گروه خونی منفی مواجه شود. وی میانگین روزانه اهدای خون در شیراز را ۵۰۰ واحد اعلام و بیان می‌کند: مراکز درمانی این شهر روزانه بیش از 500 واحد خون نیاز دارند و استان نیز روزانه درمجموع 750 واحد فرآورده‌های خون برای بیماران نیاز دارد. این پزشک متخصص داخلی اهدای خون از سوی افراد سالم را به‌عنوان یک ضرورت برای نجات جان بیماران می‌داند و می‌گوید: هر فردی که خون خود را اهدا می‌کند، سه فرآورده خونی اهم از گلبول‌های قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما فرآوری شده و به بیماران تزریق می‌کند. 
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی