[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

توصیه‌های متخصص تغذیه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، روزنامه شیراز نوین

رئیس گروه تغذیه و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، گفت: یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر، بیماری‌های قلبی عروقی است.
به گزارش مهر، فرشته فزونی الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی‌ها، مصرف کم میوه، سبزی، حبوبات و مصرف بی‌رویه فست‌فودها و تحرک بدنی کم را مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی برشمرد. وی افزود: توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی برای انتخاب محصولات مناسب‌تر کمک می‌کند. بنابراین همه افراد هنگام خرید باید به برچسب محصولات غذایی که با سه رنگ سبز، نارنجی یا قرمز مشخص شدند، دقت کنند. فزونی با تأکید بر انتخاب آگاهانه مواد غذایی گفت: برچسب محصولات حاوی مقادیر زیاد قند، نمک، چربی، اسید چرب ترانس و انرژی با رنگ قرمز مشخص شدند که باید مصرف این مواد غذایی محدود شود.
رئیس گروه تغذیه و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به مصرف زیاد نمک در کشور و نقش آن به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در پرفشاری خون و عوارض قلبی عروقی، افزود: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال پنج گرم (یک قاشق چای‌خوری) و در افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی عروقی و کودکان روزانه کمتر از ۳ گرم است.
به گفته وی، این میزان نمک شامل نمک‌های پنهان در غذا مانند نان، پنیر، رب گوجه‌فرنگی و…، نیز می‌شود که باید موردتوجه قرار گیرد.
فزونی خاطرنشان کرد: اگر مقدار نمک افزوده شده به غذا به تدریج کاهش یابد، در مدت چند هفته ذائقه افراد به غذای کم‌نمک عادت می‌کند.
وی به والدین توصیه کرد از غذاهای تهیه شده در منزل و تنقلات سالم شامل میوه، آجیل خام و بدون نمک و ساندویچ‌های خانگی به عنوان میان‌وعده کودکان و نوجوانان استفاده کنند و فرزندان خود را از کودکی به مصرف غذای کم نمک عادت دهند.
فزونی، مصرف روزانه حداقل پنج واحد سبزی و میوه را یک فاکتور پیشگیری‌کننده از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد.
وی از سبزی‌ها و میوه‌های تازه، غلات کامل (پوست‌نگرفته)، حبوبات و مغزها به عنوان منابع فیبر نام برد و تأکید کرد که مصرف روزانه غذاهای حاوی فیبر در کاهش چربی و قند خون و تنظیم فشار خون نقش مهمی دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.
فزونی پیشنهاد کرد برای افزایش ارزش غذایی برنج، آن را به صورت مخلوط با سبزی و حبوبات مصرف کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی