[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مهار حاشیه‌نشینی با تقویت اقتصاد روستایی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز خواستار اتخاذ تدابیر راهبردی در مصاف با پدیده حاشیه‌نشینی شد. مهندس رضا محمدیان با هشدار نسبت به این موضوع که بسیاری از کلان‌شهرهای مهم ایران به چالش حاشیه‌نشینی دچار شده‌اند، اظهار داشت: وزارتخانه‌های متعددی برای سامان‌دهی حاشیه‌نشینی باید سیاست‌گذاری کنند و به این موضوع باید با نگاه ملی نگریست.
 واکاوی علل حاشیه‌نشینی
وی با تأکید بر این موضوع که مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به سمت کلان‌شهرها از عوامل اصلی حاشیه‌نشینی است، بیان کرد: گروه عمده‌ای از مهاجران از تمکن مالی برای سکونت در شهر برخوردار نیستند و با ایجاد سازه‌های غیراصولی و تفکیک‌های غیرقانونی در حاشیه کلان‌شهرها به این بحران دامن می‌زنند.
او خاطرنشان کرد: گسترش بی‌رویه بسیاری از روستاهایی که در مجاورت کلان‌شهرها دیده می‌شود، حاصل حاشیه‌نشینی بی‌ضابطه است که پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به این موضوع که سازه‌های حاشیه کلان‌شهرها در برابر حوادث طبیعی بسیار سست و شکننده هستند، اظهار داشت: در زمان وقوع حادثه شاهد بحران‌های انسانی در این مناطق هستیم.
مهندس محمدیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حاشیه‌نشینی شاهد تداخل مسائل فرهنگی و درهم‌آمیزی آداب و سنن هستیم که منجر به ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود. برخی از افرادی که در چنین محیط‌هایی به سر می‌برند، اهمیت چندانی برای منزلت و جایگاه اجتماعی خود قائل نیستند و ممکن است دست به ناهنجاری‌هایی بزنند که پیامدهای ناگواری به دنبال دارد. این در حالی است که در روستاها و شهرهای کوچک مردم آشنایی دیرینه‌ای با یکدیگر داشته و اخلاق شهروندی، آبروداری و پرهیز از هنجارشکنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 اهمیت پیشگیری در بحران حاشیه‌نشینی
این مقام مسئول حضور مؤثر دستگاه‌ها در پیشگیری از بحران حاشیه‌نشینی را یک ضرورت برشمرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی رسالت سنگینی بر دوش دارد. جهاد کشاورزی با اتخاذ برنامه‌های منسجم کاشت برای کشاورزان، احیای صنایع دستی، آموزش و حمایت از دامداران، زنبورداران، طیورداران و احیای مشاغل سنتی می‌تواند اقتصاد روستا و شهرهای کوچک را تقویت ساخته و از بروز حاشیه‌نشینی جلوگیری کند.
او در همین رابطه افزود: وزارت راه و شهرسازی هم می‌تواند طرح‌های هادی شهرها و روستاها را به صورت منسجم‌تری مشمول توسعه پایدار کند تا کیفیت زندگی شهرنشینان و اهالی شریف روستا همسان‌سازی شده و رغبت کمتری برای سکونت در حاشیه کلان‌شهرها شکل گیرد.
مهندس محمدیان خواستار اتخاذ راهبردهای مؤثرتری برای اعزام پزشکان و کادر درمان به مناطق محروم شد و بیان داشت: کمبودهای بهداشتی و خلأهای درمانی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که زمینه‌ساز مهاجرت می‌شود و با توزیع مناسب و عدالت‌محور زیرساخت‌های درمانی می‌توان شیب حاشیه‌نشینی را کاهش داد.
 دستگاه‌ها به میدان عمل بیایند
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر این موضوع که وزارت کشور، صمت و میراث فرهنگی و گردشگری باید در سیاست‌گذاری کلان نگاه ویژه‌ای به توانمندسازی مناطق روستایی داشته باشند، بیان داشت: تقویت گردشگری روستا در قالب بومگردی می‌تواند نقش ارزنده‌ای در پیشگیری از حاشیه‌نشینی داشته باشد و آوازه روستاهای ایران را که دارای پتاسیل‌های ارزشمندی هستند، فراگیر سازد.
او خاطرنشان کرد: روستاهای ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های چشمگیری در حوزه‌های آداب و سنن، چشم‌اندازهای طبیعی، صنایع دستی، غذا و سایر موارد هستند و با فعال‌سازی چنین ظرفیت‌های ارزنده‌ای می‌توان به اقتصاد روستا کمک شایان‌توجهی کرد و مانع از حاشیه‌نشینی شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: توسعه بومگردی و صنعت گردشگری رویدادی مردم‌محور است که به اشتغال‌زایی، رونق تولید، حفظ آیین و سنن، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مهم‌تر از همه رشد جوانه‌های امید در جامعه می‌انجامد.
 پتانسیل گردشگری فارس بی‌نظیر است
مهندس محمدیان ظرفیت‌های استان فارس در حوزه گردشگری و پتانسیل‌های نهفته در روستاها را بی‌نظیر خواند و افزود: هر منطقه از فارس دارای آداب و سنن روح‌نواز و جذابیت‌های فراوانی برای گردشگران است که می‌توان بر مبنای آن هویت و اصالت مناطق را حفظ کرد و برای اهالی بومی درآمدزایی نمود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با ارائه راهکاری گفت: احیای سنت‌ها و تقویت فرهنگ‌های بومی در مهار حاشیه‌نشینی بسیار تأثیرگذار است و در پرتو برپایی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و تورهای گردشگری می‌توان ایجاد انگیزه و امیدآفرینی کرد.
وی افزود: پدیده حاشیه‌نشینی در شهرها به دلیل رخت بربستن امید در روستا اتفاق می‌افتد و این در حالی است که با احیای ظرفیت‌های بومی می‌توان شادابی و نشاط به همراه رونق اقتصادی را به روستاها بازگرداند و از شدت حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها کاست.
او تصریح کرد: انتخاب مدیران کارآمد و خوش‌فکر می‌تواند افزایش مشارکت‌های مردمی را به دنبال داشته باشد و از شدت آسیب‌های اجتماعی بکاهد.
 باروری سرمایه‌های اجتماعی
مهندس محمدیان از وزارت کشور، فرمانداران و دهیاران درخواست کرد تا در زمینه باروری سرمایه‌های اجتماعی تلاش مضاعفی کنند و بیان داشت: با خروج از چارچوب‌های اداری و در پرتو مشارکت‌های مردمی می‌توان گام‌های استواری در زمینه توانمندسازی مردم برداشت و از نتایج مطلوب آن برخوردار شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در بخش پایانی سخنانش افزود: یکی از رویکردهای اصلی در بهسازی محیطی روستاها و محلات از شاهراه نوآوری و خلاقیت مدیران عبور می‌کند. مدیران موظف‌اند با نگاهی عمیق نسبت به باروری ظرفیت‌های هر منطقه تلاش کنند و با استفاده از قدرت اجرایی که از آن برخوردار هستند، به یاری مردم در راستای باروری استعدادها 
بیایند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی