[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دریادار ایرانی: به‌زودی ناو هواپیمابر آمریکایی را از منطقه بیرون می‌کنیم، روزنامه شیراز نوین

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آمریکایی‌ها برای فتنه‌انگیزی به منطقه آمده‌اند و به‌زودی آنها را بیرون خواهیم کرد. به گزارش تسنیم، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح دیروز در همایش ملی سواحل مکران طی سخنانی اظهار داشت: سیاست‌های توسعه سواحل دریامحور خیلی پیچیده نیست و این مطالبه رهبر معظم انقلاب است و همه باید تلاش کنیم تا این سیاست‌ها اجرایی بشود. وی افزود: نیروی دریایی ارتش از سال 88 تا 1400 در منطقه خلیج عدن و باب‌المندب حضور جدی داشت، اما سال 1400 رهبر معظم انقلاب از ما مطالبه دریانوردی طولانی و حضور در آب‌های آزاد کردند. اما در جریان ناوگروه 86 به دور دنیا رفتیم و دیگر محدود به منطقه خلیج عدن و دریای مدیترانه نیستیم. نیروی دریایی نوین ایران را ایتالیایی‌ها پایه‌گذاری کردند، اما امروز بعد از گذشت 45 سال به این توانمندی‌ رسیدیم که خودمان ناوشکن می‌سازیم.
دریادار ایرانی ادامه داد: ما دو نگاه می‌توانیم داشته باشیم؛ یکی اینکه از خشکی به سمت دریا برویم و نگاه دیگر اینکه از دریا به سمت خشکی برویم که می‌بینیم کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته‌اند. سواحل مکران تا امروز هیچ توسعه‌ای نیافته و اگر به توسعه این سواحل توجه جدی نشود، زمان را از دست خواهیم داد.
فرمانده نیروی دریایی عنوان کرد: در یکی از کشورهای همسایه ما ابربندری در حال ساخت است که سال 2035 به پایان می‌رسد و همین الان روزانه 15هزار نفر در آن در حال کار هستند. چرا ما نباید چنین بندری داشته باشیم؟ در دریا محور همه کریدورها ما هستیم. روسیه با اینکه ابرقدرت است، اما همه اطرافش یخ است و راه ارتباطی دریایی چندانی ندارد و آنها بیشتر دعا می‌کنند این یخ‌ها آب بشود تا بتوانند تردد داشته باشند.
وی ادامه داد: ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راهمان نیست. از طریق دریا با همه کشورهای جهان همسایه هستیم. البته دشمنان دور هستند، اما آنها را رها کردیم و به نزدیک آمدند. 
فرمانده نیروی دریایی خاطرنشان کرد: توسعه بندر چابهار امروز ارزش دارد و 5 سال دیگر که سایر بنادر ساخته شدند،‌ چابهار دیگر ارزشی نخواهد داشت؛ زیرا کشورها به سمت آن بنادر رفته و برای آنها مقرون‌به‌صرفه نیست که به سمت ما بیایند.
وی افزود: اگر سواحل مکران فعال می‌شد، امروز دیگر در خلیج فارس کسی نمی‌توانست در حوزه دریا فعالیت اقتصادی داشته باشد. چون کشتی به‌جای ورود به مسیر پرریسک تنگه هرمز، بار خود را همین‌جا تخلیه می‌کرد. 
دریادار ایرانی افزود: بهترین بندر ما، بندر شهید رجایی در بندرعباس است که برای کشتی‌ها یک منطقه محدود دریانوردی محسوب می‌شود. عملاً ما می‌توانستیم در چابهار تحریم‌ها را از بین ببریم؛ چون تنها نقطه‌ای که تحریم شامل آن نیست، چابهار است. لذا چابهار می‌تواند مرجع ورود و خروج کالاهای ما شود. وی تصریح کرد: ما امروز در حوزه شیلات، هیچ‌گونه استفاده‌ای از آب‌های انحصاری در اختیار خودمان نکرده‌ایم. چرا ما نباید بهره ببریم و کشورهای دیگر بیایند و صیادی کنند؟ در دریا فرصت‌ها به‌قدری زیاد است که اصلاً نگاه به خشکی واقعاً اشتباه است. یعنی ما باید خشکی را برای نسل‌های آینده نگه داریم. دریا می‌تواند همه نیازمندی‌های ما را در هر حوزه‌ای تأمین کند. ساده‌ترین آن آب ‌شیرین است که ما از چابهار به فلات بزرگ منتقل می‌کنیم. دریادار ایرانی افزود: امروز اگر بخواهیم یک بندر راهبردی در مکران به وجود بیاوریم، پنج سال زمان می‌برد. لذا اگر ما امروز شروع کنیم، خیلی عقب هستیم و آن مزیت دسترسی را از دست خواهیم داد. وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی در بحث تأمین امنیت حضور خود را گسترش داده است. یعنی دیگر به شمال اقیانوس هند اکتفا نکردیم و برای ماندگاری، فرماندهی و تجهیزاتی را مشخص کرده‌ایم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما حضورمان را در سواحل مکران گسترش دادیم و در حال ساخت تجهیزات مورد نیاز هستیم. اولین شناور پشتیبان که ساختیم دنیا را دور زد؛ دومین شناور هم تا دهه فجر امسال رونمایی می‌شود و شناور سوم هم برای سال آینده آماده خواهد شد.
وی به بخشی از اقدام صورت گرفته در مأموریت ناوگروه 86 پرداخت و تصریح کرد: حدوداً دو ماه پیش آمریکایی‌ها می‌خواستند از شناور (غیرنظامی) ما در اقیانوس اطلس بازرسی کنند، اما طبق قوانین این نوع بازرسی نیازمند مجوز سازمان‌ملل است؛ لذا ما به آمریکایی‌ها اجازه نزدیک شدن به شناورمان را ندادیم. همچنین ما در جریان مأموریت ناوگروه 86 تلاش کردیم اگر جزیره‌ای در مسیر دیدیم، حضور دائمی در آنجا ایجاد کنیم. دریادار ایرانی تأکید کرد: مزیت برتری در دریا به‌زودی اتفاق می‌افتد و نتایج دیپلماسی دریایی خیلی زود دیده می‌شود و همه از آن مطلع خواهند شد.
وی با بیان اینکه بسیاری گفتند ناو هواپیمابر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، عنوان کرد: اما باید گفت آنها برای فتنه‌انگیزی و تأمین نیازمندی‌هایشان آمده‌اند و می‌گویم ما آنها را به‌زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد.
دریادار ایرانی خاطرنشان کرد: حتماً لازم است دولت انقلابی توجه جدی به دریا داشته باشد تا کارآفرینی بی‌نهایتی داشته باشیم و اقتصاد شکوفا شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی