[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اگر به صورت مداوم استرس دارید این دو کار را انجام دهید، روزنامه شیراز نوین

آدم‌های زیادی دور و بر ما زندگی می‌کنند که مرتب دلشوره دارند؛ همین باعث به هم خوردن امنیت فکری‌شان شده و روی مسائل جزئی و حساس زندگی خود تمرکز ندارند.
به گزارش بهداشت نیوز، گاهی دلشوره‌ها آن‌قدر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که هر لحظه انتظار می‌کشند خبر مرگ یکی از عزیزانشان را بشنوند. این افراد نسبت به آینده فوبیا دارند؛ برای همین از لحظات شادی که در آن قرار دارند هم نمی‌توانند لذت ببرند. به گفته دکتر زهرا امام، روان‌شناس، قبل از درمان این ترس، بهتر است آن را ریشه‌یابی کنیم. او می‌گوید:‌ اغلب کسانی که ترس از آینده دارند و مضطرب هستند که نکند اتفاق بدی بیفتد، در گذشته حوادث تلخی را تجربه کرده‌اند. به طور مثال خانمی که در نوجوانی از دست دادن مادربزرگش را به چشم دیده است، یا خانواده‌اش در سانحه رانندگی صدمه جدی دیده‌اند، دچار نگرانی و ترس می‌شود. اگر این موضوع به موقع درمان نشود تا بزرگسالی او ادامه پیدا خواهد کرد. حال تصور کنید این خانم که همیشه دلشوره دارد می‌خواهد امور زندگی مشترکش را اداره کند؛ قطعاً مادر نگرانی برای بچه‌هایش خواهد بود؛ نکند بچه زمین بخورد، نکند همسرم تصادف کند، نکند مادرم بیمار شود و ... هراس او بر فعالیت‌های روزانه‌اش سایه می‌اندازد؛ بنابراین هر کس در هر سنی دچار بحران فکری شد برای رفع آن باید اقدام کند.
کاهش کارایی بدن با استرس
دکتر امام در ادامه به تأثیر استرس بر سلامت جسم اشاره می‌کند؛ او متذکر می‌شود که اضطراب بیش از حد باعث کاهش ایمنی و کارایی اعضای بدن می‌شود؛ همچنین به مرور زمان تمرکزش کم شده و نمی‌تواند در شرایط حساس تصمیم درستی بگیرد. خرابی پوست، ریزش مو، افزایش اشتهای کاذب، بدخوابی و سردرد مزمن هم از دیگر علائم اضطراب‌های ناگهانی است. اما چطور آن را کنترل یا درمان کنیم؟ این روان‌شناس پیشنهاد می‌دهد: افراد مضطرب در اولین گام باید خود را از عوامل و محیط استرس‌زا دوری کنند؛ هر روز زمانی را برای ورزش یا پیاده‌روی در نظر گرفته و از خانه بیرون بیرون بروند. ساکن ماندن در خانه خود باعث می‌شود افکار منفی به سوی فرد هجوم بیاورد. فرد هر زمان دچار دلهره شدد با چند بار نفس عمیق باید انرژی منفی را خود بیرون کند. از همه مهم‌تر قوی کردن ارتباط با خداست؛ کسی که به حمایت و مهربانی خدا اعتماد داشته باشد، دیگر دلهره ندارد. 
وی ادامه داد: حضور در طبیعت، رفت و آمد با افراد شاد و انرژی مثبت، نوشیدن دمنوش‌های آرام‌بخش و سرگرم شدن با هنر دستی از موارد دیگری است که می‌تواند به فرد مضطرب کمک کند تا از این بحران رهایی یابد، اما مهم‌تر از همه، خود فرد است که باید ذهنش را از هرگونه افکار منفی خالی کند. 
طبق تحقیقات صورت‌گرفته از سوی روان‌شناسان، بیشترین زمانی که فرد دچار آشفتگی فکری می‌شود، شب‌ها هنگام خواب است؛ زمانی که فرد به رختخواب می رود، ذهنش لحظه‌های بد و تلخ را متصور می‌شود و همین او را به هم می‌ریزد؛ بنابراین بهترین کار این است که با صدای موسیقی ملایم یا خواندن کتاب، مهیای خوابیدن شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی