[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سامانه‌های هوشمند به یاری شیراز می‌آیند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
نشست خبری اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز، معاون و مدیران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز برگزار شد. این نشست ظهر سه‌شنبه 21 آذرماه به مناسبت هفته حمل‌ونقل با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران ارشد شهرداری شیراز، با همراهی اصحاب رسانه در ساختمان قطار شهری برگزار شد.
 تحولات چشمگیر در حوزه حمل‌ونقل
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست، بخشی از اقدامات گسترده‌ای که در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک صورت گرفته را برشمرد. رضا محمدیان با اشاره به فرارسیدن هفته حمل‌ونقل به بیان برخی اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و گفت: در شورای ششم اقدامات خوبی انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی، توسعه خط دوم قطار شهری، تسریع در اجرای خط ۳ مترو و تمرکز بر خط چهارم اشاره کرد. به گفته این مقام مسئول، پس از تهران، شیراز تنها شهری است که این میزان عملیات عمرانی در مترو آن در حال اجراست. وی از اجرای اتوبوس برقی زیرزمینی از چهارراه زند تا شاهزاده قاسم خبر داد و با رد شایعه عبور مترو خط ۳ از زیر بافت تاریخی گفت: تکمیل بزرگ‌راه کوهسار و شهید سلیمانی از جمله پروژه‌های مهمی است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. در کنار آن چندین پروژه بزرگ دیگر از جمله تقاطع گویم، نواب و بسیاری دیگر از پروژه‌های بزرگ دیگر هم در حال انجام است.
او خاطرنشان کرد: تا پایان سال قریب به ۱۲۰ پروژه اصلاح هندسی معابر هم اجرایی می‌شود. عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شیراز با بیان اینکه بحث حمل‌ونقل زوایای مختلفی دارد، اما امروزه در موضوع حمل‌ونقل و ترافیک مباحث نرم‌افزاری بیشتر موردتوجه است، اظهار داشت: بهره‌گیری از سیستم هوش مصنوعی در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است که در آینده شهرداری با پیش‌بینی مناسب اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد.محمدیان در خصوص ترافیک شیراز هم گفت: موضوع اصلی در کنترل ترافیک، شهروندان هستند و از این رو آموزش شهروندی، مهم‌ترین فاکتور کنترل ترافیک است که باید در دستور کار قرار گیرد. وی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای نظیر پروژه شهری مسکن ملی در شهر صدرا، ایجاد شهر جدید در سروستان و گسترش روستا‌ها در اطراف شهر را از مواردی عنوان کرد که مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقل را در پی دارد. از این رو، علاوه بر توسعه حمل‌ونقل عمومی باید برای آنها هم چاره‌اندیشی شود. محمدیان با اشاره به سهم اندک دولت‌ها در توسعه حمل‌ونقل و عمومی گفت: انتظار می‌رود دولت ورود خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی را تسهیل کند و عوارض گمرکی را به صفر برساند.
 سیاست‌گذاری برای ارتقای حمل‌ونقل
نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر شیراز از سیاست‌گذاری‌های نوین به منظور حل مشکلات خبر داد. مصطفی کیانی در این نشست ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: در جلسات متعدد در حوزه توسعه حمل‌ونقل و ترافیک، شیراز پیشروترین شهر در حوزه عملیاتی و سیاست‌گذاری ترافیکی و حمل‌ونقل معرفی شده است. وی از کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از 20 پروژه با اعتبار 50هزار میلیارد ریال در بازه زمانی دهه فجر خبر داد و افزود: شیراز در ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی امن شبانه در چهار خط تمهیداتی اندیشیده است. او از خرید خودروی معلولان و 75 میدل‌باس، کلنگ‌زنی سه پارکینگ طبقاتی، توسعه مرکز داده کنترل ترافیک و افتتاح 20 سامانه نظارت هوشمند تا دهه فجر خبر داد و با بیان اینکه 50 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز فرسوده است، افزود: توافقاتی برای دریافت تسهیلات و تعهدات خودروساز برای افزودن 1000 دستگاه تاکسی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شده است و امیدواریم تا دهه فجر به ناوگان شهری اضافه شود.
 شکوفایی پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک
در ادامه این نشست خبری، معاون شهردار شیراز از تحولات گسترده در حوزه حمل‌ونقل با اعتباری بالغ بر 50هزار میلیارد خبر داد. هادی شه‌دوست شیرازی برخی از پروژه‌های شاخص هفته حمل‌ونقل و ترافیک را برشمرد و اظهار داشت: بهره‌برداری از اولین مجتمع تعمیرگاهی و خدماتی ناوگان بار شهر شیراز و حومه در کشور با اعتبار بالغ بر 401میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی 17 پل عابر پیاده با اعتباری بالغ بر 1330میلیارد ریال، بهره‌برداری از پروژه هوشمند محدوده کم‌آلاینده LEZ شهر پاک و بهره‌برداری از سامانه هوشمند کنترل تردد مکانی و زمانی وسایل نقلیه باربر با اعتباری بالغ بر 850میلیارد ریال، از مهم‌ترین پروژه‌های هفته حمل‌ونقل هستند. او در همین رابطه گفت: نصب و راه‌اندازی 34 سامانه ثبت تخلف سرعت با اعتبار بالغ بر 390میلیارد ریال، نصب و راه‌اندازی 52 سامانه نظارت تصویری با اعتبار 312میلیارد ریال و آغاز مطالعات محدوده ترافیک شهر شیراز با اعتبار 4میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های هفته حمل‌ونقل هستند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به رویدادهایی که در هفته حمل‌ونقل برپا می‌شود، گفت: انعقاد تفاهم‌نامه شهرداری شیراز و اتاق اصناف در جهت تخفیف خدمات و فروش محصولات موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر شیراز، انعقاد تفاهم‌نامه با خودروساز داخلی در خصوص خرید یک‌هزار دستگاه تاکسی برقی، تخفیف 50 درصدی مراکز معاینه فنی به مدت یک هفته، آغاز به کار طرح اتوبوس شبانه از ساعت 21 الی یک بامداد، انعقاد تفاهم‌نامه بهره‌گیری از هوش مصنوعی در حمل‌ونقل و ترافیک با دانشگاه صنعتی شریف، هوشمندسازی اخذ عوارض حمل‌ونقل برون‌شهری پایانه‌ها، همایش تخصصی با دو موضوع تشریح ضابطه 777 سازمان برنامه و بودجه در خصوص انجام مطالعات حمل‌ونقل همگانی و بررسی تجارب و سوابق طرح‌های محدوده ترافیک در کلان‌شهرها به‌همراه تقدیر از فعالان حوزه حمل‌ونقل در صحن شورا و پیاده‌روی خانوادگی و برگزاری مسابقه عکاسی با موبایل از رویدادهای هفته حمل‌ونقل شیراز است که به همت شهرداری برگزار می‌شود.
 حمایت مدیریت شهری از توان‌خواهان
شه‌دوست شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پروژه‌های این معاونت که تا دهه مبارک فجر اجرایی می‌شوند، گفت: خرید 5 دستگاه خودرو ون ویژه خدمات‌رسانی به جامعه توان‌خواهان و معلولان با اعتباری بالغ بر 67میلیارد ریال صورت می‌گیرد.
او با اشاره به بهره‌برداری ایستگاه شماره 4 خط دوم متروی شیراز با اعتبار 6هزار میلیارد ریال گفت: بهره‌برداری ایستگاه شماره 3 خط دوم متروی شیراز با اعتبار 7200میلیارد ریال، خرید 75 دستگاه میدل‌باس با اعتبار 2720میلیارد ریال، کلنگ‌زنی 3 پارکینگ طبقاتی در محدوده ترافیک شیراز با اعتبار 11هزار میلیارد ریال، از اقدامات این معاونت تا دهه مبارک فجر است. معاون شهردار شیراز در همین رابطه گفت: بهره‌برداری سیستم مکانیزاسیون 16 پارکینگ روباز تحت تملک شهرداری شیراز با اعتبار یکصدمیلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی توسعه مرکز دیتا مدیریت کنترل ترافیک با اعتبار 500میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی هوشمندسازی 30 تقاطع سطح شهر شیراز با اعتبار 450میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی 20 سامانه هوشمند ناظر تقاطع با اعتبار 400میلیارد ریال در دهه مبارک فجر صورت می‌گیرد.
 تلاش برای ایمن‌سازی شیراز
شه‌دوست شیرازی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری شیراز نیز در این جلسه ضمن اعلام کاهش 62 درصدی تصادفات منجر به فوت در آبان‌ماه، از افتتاح و بهره‌برداری مجتمع خدمات رفاهی و تعمیرگاهی حمل‌ونقل و بار برای نخستین بار در کشور خبر داد.
او خاطرنشان کرد: ایمن‌سازی ترافیکی کمربندی جنوب شیراز با اعتبار 305میلیارد ریال، کلنگ‌زنی جایگاه عرضه سوخت شهدای اتوبوسرانی با اعتبار 1920میلیارد ریال، رونمایی از یک‌هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده با تسهیلات شهرداری شیراز با اعتبار یک‌هزار میلیارد ریال، کلنگ‌زنی مرکز شماره 2 معاینه فنی خودروهای سبک با اعتبار 2200میلیارد ریال، طراحی و اجرای تابلوهای راهنمای مسیر و تابلوهای انتظامی بزرگ‌راه‌های آیت‌الله حائری و شهید استوار با اعتبار 170میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی جایگاه‌های تک سکو و شارژ برق در مناطق 11گانه شهرداری شیراز با اعتبار 900میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های معاونت حمل‌ونقل شهرداری شیراز تا دهه مبارک فجر است. شه‌دوست شیرازی در پایان از همکاری با بخش خصوصی خبر داد و افزود: انعقاد قرارداد بهره‌گیری از اتوبوس‌های گردشگری، استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه‌های اشتراکی برقی و خرید و بهره‌برداری از یکصد سامانه ثبت تخلف سرعت با مشارکت بخش خصوصی صورت می‌پذیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی