[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

یک‌میلیارد نفر در جهان به دیابت مبتلا می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۳۷میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند، از پیش‌بینی ابتلای یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر به بیماری دیابت در سال ۲۰۵۰ میلادی خبر داد.
عباس رضاییان‌زاده گفت: بیماری دیابت به یک همه‌گیری تبدیل شده و با سرعت بسیار زیادی در حال پیمودن جهان است. وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۳۷میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و این افراد محکوم به مصرف داروهای کنترل‌کننده دیابت برای تمام عمر هستند. رضاییان‌زاده با اشاره به اینکه دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی و سکته است، گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورت انجام ندادن مداخلات مؤثر برای کنترل این بیماری، تعداد افراد مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۵۰ به یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر برسد. معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز ادامه داد: هرچند علم در تلاش است تا درمانی برای دیابت پیدا کند، اما هنوز هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌های موجود، اغلب کنترل‌کننده است.
وی اظهار کرد: در طول دهه گذشته، بیش از ۴۰ قرص و تزریق جدید برای دیابت در دنیا تأیید شده است، اما با این حال، واقعیت ترسناک این است که اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، کنترل قند خون ضعیفی دارند و به همین دلیل هنوز با عوارض طولانی‌مدت سلامتی مواجه هستند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با وجود تمام این حقایق، پیشگیری مهم‌ترین رکن کنترل این همه‌گیری محسوب می‌شود که با تغییر سبک زندگی شامل رعایت رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و پرهیز از مصرف دخانیات به دست می‌آید. وی ادامه داد: پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» از بیستم آبان با هدف شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا آغاز شده تا علاوه بر افزایش آگاهی و ارتقای سلامت مردم در این زمینه، پیشگیری‌ها و مراقبت‌های لازم در مورد این بیماری‌ها انجام شود.
رضاییان‌زاده از مردم استان خواست تا برای مشارکت در این طرح ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا، در مدت‌زمان تعیین شده به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های پزشک خانواده، مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه‌های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی مراجعه کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی