[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مرهم بر زخم‌های مزمن شیراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

نشست ملی رؤسای سازمان‌های سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری‌های کشور به میزبانی شهرداری شیراز برگزار شد. این نشست تخصصی با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاون امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با حضور جمعی از مدیران ارشد شهری و همراهی اصحاب رسانه در مجموعه بین‌الحرمین شیراز برگزار شد.
 سامان‌دهی مشاغل مطالبه مردمی است
شهردار شیراز در این مراسم بر سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلاینده تأکید کرد. دکتر محمدحسن اسدی در نشست ملی مدیران عامل و روستایی سازمان‌های سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کلان‌شهرهای کشور به میزبانی شهر شیراز با بیان اینکه سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلاینده یکی از ضروریات کلان‌شهرهاست، گفت: یکی از عمده درخواست‌های مردم در تماس با سامانه‌های ارتباطی با شهرداری،‌ سامان‌دهی و انتقال مشاغل مزاحم و رفع سد معبر در شهرهاست.اسدی اجرای این مهم را سخت‌تر از سایر اجرای پروژه‌های شهری دانست و افزود: برخی از مشاغل مانند تعویض روغنی و مکانیکی که در خارج از شهرها فعال بودند اکنون با توسعه ساخت و سازها این مشاغل در میان بافت‌های مسکونی فعال هستند که به دلیل آلایندگی صوتی و بصری برای شهروندان طبق قانون شهرداری باید جابه‌جا شوند.شهردار شیراز با اشاره به راه‌اندازی توسعه میدان بازار میوه و تره بار و میدان سوم در کلان‌شهر شیراز به‌عنوان پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مهم در شهر شیراز عنوان کرد: ایجاد این میدان‌ها می‌تواند در کنار پاسخ‌گویی به تمام نیازهای شهروندان سامان‌دهی خوبی را در این حوزه انجام دهد. اسدی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت سامان‌دهی بازارچه‌ها در شهر شیراز در بستر رعایت مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی، رفع موارد ترافیکی و احداث بازار بزرگ پروتئین برای سامان‌دهی بازار فعلی دروازه کازرون گفت: بازار بزرگ پروتئین شیراز با ۴۴ هزار متر زیربنا و ۳۵۰۰ میلیارد تومان احداث و با حضور وزیر کشور افتتاح شده است، اما سخت‌ترین کار انتقال ماهی‌فروشان و میوه و تره بار فروشان از بازار فعلی دروازه کازرون و انتقال آنها به بازار پروتئین است؛ این مهم در حالی است که باید دغدغه حفظ اشتغال و مشتری کاسبان بازار فعلی لحاظ گردد.
 فعالیت در راستای امیدآفرینی
شهردار شیراز با اشاره به جلسه مسئولان ارشد کشور با مسئولان شهری و استانی کل کشور با هدف ترویج اقدامات در راستای امیدآفرینی تصریح کرد: ایجاد بسته۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز در دهه مبارک فجر به همراه عملیات کلنگ‌زنی و بهره‌برداری در آستانه انتخابات و جشن‌های دهه فجر رقم خواهد خورد. شهردار کلان‌شهر شیراز با تأکید بر لزوم اصلاح برخی از قوانین در حوزه مشاغل مزاحم، بیان کرد: خیلی از مجوزهای مشاغل مزاحم در دوران کرونا به دلیل خطرات کار در فضای بسته صادر شده است و اکنون سامان‌دهی و جمع‌آوری آنها کار سخت و طاقت‌فرسایی برای شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های متولی شده است. اسدی عنوان کرد: انتقال مشاغل مزاحم و سامان‌دهی برخی از دستفروش‌ها به دلیل سد معبر  یک مطالبه مردمی است که  اجرایی شدن آن سبب افزایش رضایتمندی مردم از ارائه خدمات می‌شود. وی با اشاره به داشتن هوای پاک شهر شیراز در بین تمام کلان‌شهرها گفت: شهروندان در کنار درخواست‌های خود در حوزه حمل‌ونقل از سد معبرها دلخور هستند و سامان‌دهی آنها  خواسته عمومی است. شهردار شیراز با بیان اینکه مدیریت شهری باید این معضلات را بپذیرد و برای رفع آنها راهکارهای مختلف را دنبال نماید، عنوان کرد: ما جلسات مختلفی با مدیران استانی برگزار کردیم و در مسیر بهبود و اصلاح  برخی از فرایندها قرار داریم. به گفته اسدی وظیفه شهرداری شأن خدمت‌رسانی است و در کلان‌شهر شیراز با دو میلیون نفر جمعیت باید تلاش جهادی کرد.
 دستفروش‌ها سامان‌دهی می‌شوند
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهرشیراز در این مراسم بر اهمیت سامان‌دهی دستفروشان تأکید کرد. محمدتقی تذروی با بیان اینکه سازمان مشاغل در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: خیلی از مشاغل سال‌ها از جای خود تکان نخورده بودند، اما مدیریت شهری توانسته با فراهم کردن زیرساخت‌ها با کمترین تشویش مشاغل را سامان‌دهی کنند؛ دستفروشی جزو شغل محسوب می‌شود و باید سامان‌دهی شود. وی ادامه داد: چیزی که سامان‌دهی می‌شود یک شغل حساب می‌شود؛ وگرنه مشاغل مزاحم به حساب می‌آید؛ بنابراین دستفروشی یک شغل محسوب می‌شود و ما در حال سامان‌دهی آن هستیم.
 نقش تأثیرگذار شهرداری‌ها در رضایتمندی جامعه
سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این نشست با بیان اینکه با ورود به شهر شیراز تغییرات چهره شهر محسوس است، گفت: در خصوص سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی باید نگاه را تغییر داد، ابلاغ دستورات به عهده ماست، اما برنامه‌ریزی‌ها با شهرداری است؛ هر تغییری به معیشت مردم بستگی دارد و اگر تغییر در راستای رونق اتفاق بیفتد، برکت به شما می‌رسد.وی افزود: افرادی که از این بازارها خرید می‌کنند و در فضاهای پیش‌بینی شهرداری حضور می‌یابند و شغل آنها سامان‌دهی می‌شود از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند و هر تغییری بر زندگی آنها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید با تأکید بر بهبود شرایط آنها برنامه‌ریزی کرد. انوشه با بیان اینکه این سازمان‌ها برای درآمدزایی شهرداری‌ها و کار اقتصادی تشکیل می‌شود، عنوان کرد: ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای جابه‌جایی زائران در سفر اربعین از طرف شهرداری‌ها در مرز خدمات‌رسانی کردند؛ این اتوبوس مناسب سفر بین شهری نبود، اما هم زائران را از سرگردانی نجات می‌داد و هم قیمت‌ها را شکسته بود؛ بنابراین از این ترفند می‌توان برای سایر خدمات‌رسانی‌های شهرداری‌ها استفاده کرد؛ سیاست اول این بازارها تنظیم بازار و کاهش حاشیه بازار و عدالت در توزیع بوده است تا مردم همه با دسترسی یکسان و قیمت مناسب به نیازهای خود دسترسی داشته باشند و واسطه‌ها تا حد امکان حذف شود. وی با بیان اینکه نباید پروژه توسط پیمانکاران با هر الگویی انجام شود، تأکید کرد: بازارها باید تأمین‌کننده‌های با قیمت خوب داشته باشند تا مردم تغییر و این اتفاق خوب را حس کنند. با پیگیری قیمت‌ها، بازارهای خوبی برای ماه مبارک رمضان و پایان سال پیش‌بینی خواهد شد و در تأمین باید از معاونان اقتصادی کمک گرفته شود. 
این مقام مسئول متذکر شد: نظارت یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست و باید این نظارت مرتب انجام شود تا از مسیر و هدف منحرف نشود، اکنون ۷۶۰ بازار عرضه میوه و تره بار و ۹۶۰ بازار روز برای سامان‌دهی دستفروشان، تولیدکنندگان کوچک و غیره در سطح کشور توسط شهرداری‌ها در حال مدیریت هستند. معاون امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: بر روی وسعت بازارها باید نظارت داشت و همچنین به توسعه و پایداری مشاغل خانگی نیز باید توجه ویژه داشت.
 تمرکز بر معیشت و رضایتمندی مردم 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز خواستار اتخاذ تدابیر راهبردی برای حفط معیشت فعالان حوزه دستفروشی به موازات سامان‌دهی آنها شد. مسعود زارعی با بیان اینکه در این نشست‌ها باید مباحث کاربردی و تجربیات به اشتراک گذاشته شود، عنوان کرد: یکی از رویکردهای اساسی در شورای  اسلامی ششم نگاه به موضوعات خدمات شهری، سامان‌دهی مشاغل مزاحم و رفع سد معبر به‌عنوان مطالبات مردم در کلان‌شهر شیراز داشت که با رویکردهای خدماتی  ۷۲ رویکرد تعریف شده و در دستور اجراست. زارعی با بیان اینکه این ۷۲رویکرد، جلوه‌هایی از خدمات‌رسانی به مردم است، افزود: از معیشت تا رضایتمندی مردم  همگی در معاونت خدمات شهری تعریف شده است. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: در سال جاری تعداد ۹۲۱پروژه در برنامه کمیسیون دیده شده است که براساس ۱۵محور مهم دنبال می‌گردد و این حجم از پروژه نشان‌دهنده این مطلب است که ۷۰ درصد اقدامات در شهر شیراز خدماتی شهری است. زارعی با بیان اینکه فرصت‌های کمیسیون روی ۱۵کلید واژه دنبال می‌گردد، خاطر نشان کرد: احداث بازارچه و سامان‌دهی مشاغل مزاحم دو مورد از این کلید‌واژه‌هاست و در شهر شیراز ۴۳ بازارچه فعال هستند. رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه  یکی از  اشکالات در اداره بازارچه نیم‌نگاه انتفاعی است، عنوان کرد: اگر شهرداری‌ها قرار است خدمتی ارائه کنند باید یک مسیر مستقیم تعریف شود و این موضوع معادلات اقتصادی و ساز و کار خودش را دارد.
 عرضه مستقیم میوه به جامعه
زارعی با بیان اینکه در اداره بازارچه‌ها و عرضه مستقیم میوه و تره بار به دست مردم نباید نگاه درآمدی شهرداری‌ها حاکم باشد، تصریح کرد: باید با ساز و کار مشخص نگاه درآمدی را به صفر برسانیم و موضوع شکست قیمت‌ها پیش برود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تصریح کرد: بهترین دستاورد این جلسه این است که مسیر طی‌شده در بازارچه تهران و اثرگذاری در معیشت را اعلام کند و شهرداری‌ها با ساز و کار مشخص این حوزه را دنبال کنند. زارعی ادامه داد: در تعریف مشاغل مزاحم از محدوده شهری باید ۲۵رده شغلی از شهرها خارج شوند و کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی ششم توجه ویژه‌ای به این مهم دارد. وی اضافه کرد: از سال گذشته تا به امروز ۱۲لایحه مربوط به سازمان سامان‌دهی مشاغل با توجه به اهمیت  معیشت و سامان‌دهی در کمیسیون خدمات شهری مطرح و در شورا تأیید  شده است. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز بر تحول جدی در حوزه خدمات شهری و باور شهردار شیراز نسبت به موضوع خدمات شهری در کلان‌شهر شیراز تأکید کرد و گفت :در کمیسیون بند۲۰ ماده ۵۵ شاهد راه‌اندازی کارگروه رفع موانع تولید هستیم و نماینده تمام اختیار دستگاه‌ها در این کارگروه حضور دارند تا برای انتقال مشاغل مزاحم و زیرساخت‌ها اقدام کنند. زارعی همچنین از ایجاد شهرک صنفی در سایت سیصد هکتاری اطراف شهر شیراز خبر داد و بیان کرد: در توسعه میدان میوه و تره بار۱۰۰ غرفه و در میدان دوم میوه و تره بار مجموعاً هزار غرفه ایجاد می‌گردد که انحصار در میدان میوه و تره بار شکسته می‌شود. زارعی افزود: سمت و سوی این نشست باید با تقویت دبیرخانه همراه گردد تا شورای اسلامی و شهرداری تقویت گردد و موضوعات اجرا و تحرک بالایی داشته باشد؛ این دبیرخانه هر ماه یک محصول را از کلان‌شهرها و کارگروه‌ها را با بهره گرفتن از تجربیات به سایر کلان‌شهرها انتقال دهد.
 فعالیت جهادی فارس در تنظیم بازار
محسن کوشش تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در این همایش گفت: استانداران در سراسر کشور اقدامات خوبی را در طرح تنظیم بازار داشتند و در فارس هم با یک روحیه جهادی فعالیت شده است. وی با بیان اینکه همه به دنبال این هستیم تا قدمی را در این زمینه برداریم، افزود: هفته‌ای بیش از 100 گزارش در زمینه تنظیم بازار به رئیس جمهور می‌دهیم؛ ما در حال تلاش هستیم تا یک کالا با دسترسی آسان و مناسبت‌ترین قیمت در اختیار مردم قرار گیرد. از ابتدای حضور دولت نیز دغدغه اصلی این بوده است؛ دولت در قد و قامت جدیدی توانسته به سفره مردم ادای دین کرده و بر این حوزه نظارت کافی داشته است تا ببیند در کدام بخش‌ها نیازمند تغییر است و کمبود داریم. کوشش تبار با بیان اینکه وزیر کشور و استانداران با روحیه جهادی در حال کار هستند، گفت: باید ببینند کجا بار روی زمین مانده و آن را به دوش بکشید؛ ما در حوزه معیشت مردم علی‌رغم تمام تلاش‌ها در حوزه معیشت با توجه به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر این موضوع تأکید دارند، عقب هستیم. ما در حوزه معیشت باید تحول ایجاد کنیم؛ این تحول نباید فقط در حد هماهنگی باشد بلکه باید بار بر زمین مانده را بردارید؛ ما در زمینه تره بار با تلاش زیاد و پای کار آمدن، توانستیم تغییرات محسوسی را مشاهده کنیم. وی تصریح کرد: در خیلی از بازارهای تره بار به دلیل عدم مشاوره و عدم دلسوزی اتفاقات بدی افتاده است؛ تره بار درجه‌بندی می‌شود و میوه و تره بار درجه یک از بازار خارج می‌شود. طرح مزرعه تا سفره برای کوتاه کردن سواستفاده از سفره مردم است. کوشش تبار ادامه داد: گاهی محصول با یک قیمت پایین و بدون سود از مشاور گرفته می‌شود و واسطه‌گرها با افزایش قیمت و فشار به مردم سود می‌برند؛ باید ورود کرد، باید بازبینی کرد و این کار آسان نیست. باید این وظیفه به درستی بازبینی و برنامه‌ریزی شود و تعاونی‌های روستایی می‌توانند در این حوزه نقش مؤثری داشته باشند؛ از الآن باید برای شروع سال جدید برنامه‌ریزی کرد و مدیران سازمان مشاغل باید این موضوع را مورد برنامه‌ریزی و پیگیری قرار دهند.
 بازبینی طرح از مزرعه تا سفره
کوشش تبار بیان کرد: درجه‌بندی میوه علاوه بر خرید با قیمت مناسب، سبب شده تا میوه با کیفیت وارد سفره مردم نشود؛ طرح مزرعه تا سفره در دستور وزارت کشور قرار گرفته است. این طرح که به صورت آزمایشی از فارس شروع شده بود الآن به تمام استان‌ها ابلاغ شده است تا بازارهای کالاهای اساسی برپا شود و پیگیری این طرح توسط کارگروه‌های نظارت با مسئولیت معاونت هماهنگی امور استان‌هاست؛ اعضای این کارگروه شامل مدیرکل دفتر اقتصادی استان، شهردار، رئیس سازمان جهاد، مدیرکل صنعت و رئیس اتاق اصناف است. وی با تاکید بر جانمایی مناسب برای بازارچه‌ها گفت: باید زمین به سرعت تعیین شود و معاون عمرانی استانداری‌ها باید این موضوع را پیگیری کنند؛ باید بازارچه‌ها با سرعت راه‌اندازی شوند و از ۲۰ دی تا ۲۰ فروردین دایر و فعال باشد؛ بنابراین ما فرصت نداریم و باید هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهیم.
 تعاونی روستایی پاسخ‌گو باشد
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه خدمات شهری و سامان‌دهی مشاغل در شیراز گفت: یکی از طرح‌های ابتکاری شهرداری شیراز طرح از مزرعه تا سفره بود که مورد توجه وزارت کشور قرار گرفت و امروز قرار است این طرح را در استانداری فارس در حضور معاون اقتصادی وزیر کشور تشریح کنیم تا در صورت امکان به‌عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.غلامرضا غلامی افزود: مهم‌ترین هدف سامان‌دهی کمک به معیشت مردم و ساما‌ن‌دهی امور کشاورزی است که سازمان‌های سامان‌دهی می‌توانند این موارد را دنبال کنند تا مردم از این موارد بهره‌مند شوند. وی اضافه کرد: شورای اسلامی ششم مصوبات خوبی در راستای در اختیار گذاشتن غرفه‌های عرضه محصولات کشاورزی به تعاون کشاورزی برای عرضه محصولات این حوزه با قیمت و کیفیت مناسب داشته است، اما اینکه تعاون روستایی چقدر می‌تواند این کار را انجام دهد خود آنها باید پاسخ‌گو باشند. غلامی گذری هم به مشکل دستفروشان زد و گفت: امیدواریم  امروز یک دستور واحد برای سامان‌دهی دستفروشان داشته باشیم؛ البته با مصوبه دولت که دستفروشان را به رسمیت شناخت، امیدواریم اقدامات بهتری برای سامان‌دهی آنها صورت گیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی