[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فساد چرخه قدرتمندی یافته است، روزنامه شیراز نوین

همایش حوزه معاونت پشتیبانی و توسعه منابع انسانی بنیاد مسکن کشور و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ملی مبارزه با پول‌شویی با مشارکت بنیاد مسکن استان فارس برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن استان فارس، این همایش با حضور معاونان پشتیبانی بنیاد مسکن سراسر کشور، فلاحی معاون پشتیبانی و منابع انسانی بنیاد مسکن کشور، یزدان‌پور مدیرکل امور مالی بنیاد مسکن کشور، آشتیان مدیرکل امور اداری بنیاد مسکن کشور، مدیرکل حراست بنیاد کشور، حمیدی مدیرکل بنیاد مسکن فارس، حجت‌الاسلام نجفی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه فارس، معاونان استان و جمعی از مسئولان بنیاد فارس ترتیب یافت. معاون اداری و مالی سازمان اطلاعات مالی کشور در این همایش با تقدیر از بنیاد مسکن برای برگزاری این همایش کشوری، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا گلوگاه‌های فساد اقتصادی در کشور بسته شود و فساد برای فرد صرف نکند. چگونه اقدام به فساد برای فرد نمی‌صرفد؟ اگر فردی اقدام به فساد کرد، برخوردی با او صورت گیرد که آن برخورد برای او هزینه گزافی داشته باشد. 
ملکی اظهار کرد: هر فسادی در کشور ناشی از شبکه‌ای متشکل از یک شخص فاسد و یک شخص مؤثر در دستگاه‌های اجرایی است که به شخص فاسد کمک می‌کند. حوزه مسکن محل مناسب و انگیزه‌ای برای بحث پول‌شویی است و خود به خود انگیزه فرد فاسد را زیاد می‌کند تا به این بخش ورود کند. راهکار برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، راه‌اندازی اداره مبارزه با پول‌شویی است.
معاون اداری و مالی سازمان اطلاعات مالی کشور ادامه داد: بحث مبارزه با پول‌شویی به دلیل تأثیری که در اقتصاد کلان کشور دارد، در سراسر دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است، بحث مبارزه با پول‌شویی از ۱۱ سپتامبر در دنیا جدی‌تر شد.
وی با بیان اینکه مبارزه با پول‌شویی در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌های مبارزه با فساد در کشور تبدیل شده است، گفت: هدف از مبارزه با پول‌شویی مبارزه با فعل فساد است. در واقع ما باید انگیزه و راه‌های فساد را از شخص فاسد بگیریم تا خود به خود انگیزه جرم و فساد در آن فرد کاهش یابد و او به تدریج پی ببرد که دست زدن به این عمل برای او به‌صرفه نیست.
معاون اداری و مالی سازمان اطلاعات مالی کشور اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود تا گلوگاه‌های فساد بسته شود و فساد برای فرد صرف نکند. چگونه اقدام به فساد برای فرد نمی‌صرفد؟ اگر فردی اقدام به فساد کرد، برخورد با او صورت گیرد که آن برخورد برای او هزینه گزافی داشته باشد.
ملکی افزود: در واقع اگر عواید حاصل از ارتکاب جرم و دارایی‌های شخص فاسد بر اساس ماده ۹ مبارزه با پول‌شویی به نفع حاکمیت جلب، جذب و ضبط شود، شرایطی فراهم می‌شود که فساد برای او نمی‌صرفد.
وی با اعتقاد به اینکه اگر مفاسد در اسرع وقت به مجلس گزارش داده شوند، دیگر هزینه اجتماعی و اقتصادی به همراه ندارند، گفت: حوزه مسکن هم محل مناسب و انگیزه‌ای برای بحث پول‌شویی است و خود به خود انگیزه فرد فاسد را زیاد می‌کند تا به این بخش ورود کند که راهکار برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند راه‌اندازی اداره مبارزه با پول‌شویی است. معاون اداری و مالی سازمان اطلاعات مالی کشور افزود: در حال حاضر قوانین خوب و سفت و سختی برای مبارزه با پول‌شویی وجود دارد. این موضوع آن‌قدر برای قانونگذاران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که در ماده هفت مکرر قانون مبارزه با پول‌شویی آمده که مرکز اطلاعات مالی می‌تواند بدون اخذ مجوز از مرجع قضایی حداقل ۲۴ ساعت حساب شخص فاسد را توقیف و سپس محدود کند. وی اضافه کرد: بحث «از کجا آورده‌اید؟» در قانون مبارزه با پول‌شویی دیده شده است؛ در بحث سلطان کوکائین نزدیک به ۲هزار و ۲۵۰میلیارد تومان به نفع حاکمیت ضبط شد که رقم قابل توجهی است. معاون اداری و مالی سازمان اطلاعات مالی کشور گفت: با توجه به دیدی که حاکمیت در بحث مبارزه با فساد دارد، امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.
سید علیرضا حمیدی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز در این همایش با بیان اینکه آموزش رکن اساسی مبارزه با فساد است، گفت: برای مبارزه با فساد که چرخه بسیار قدرتمندی است، باید تجهیز شد که بخشی از این تجهیز، آموزش و آشنایی با فرایند پول‌شویی است‌. سید علیرضا حمیدی در ادامه گفت: یک تفاهم‌نامه در بنیاد مسکن کشور بین این بنیاد و مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد منعقد شده که به استناد این تفاهم‌نامه و برای دستیابی به اهداف موردنظر در آن اقدام به برگزاری این همایش کردیم. مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: بحث مبارزه با فساد از مبانی فرهنگی، آموزشی و علمی بهره می‌برد و اگر قرار است با فساد که چرخه بسیار قدرتمندی است، مبارزه شود، باید تجهیز شد که بخشی از این تجهیز آموزش و آشنایی با فرایند پول‌شویی است‌. وی بر انجام فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید کرد و گفت: در حقیقت ضرورت انعقاد تفاهم‌نامه بین این دو مجموعه در کشور تشخیص داده شد و در پی آن نخستین دوره مبارزه با پول‌شویی به میزبانی فارس تشکیل شد.
حمیدی اضافه کرد: در این جلسه معاونان پشتیبانی، ذی‌حسابان، مدیران امور مالی، مدیران مالی و پشتیبانی شرکت‌های تابعه و رابطان مبارزه با پول‌شویی، مدیران‌کل حوزه ستادی معاون پشتیبانی و ذی‌حسابی و مدرسانی از مرکز اطلاعات مالی حضور داشتند. مدیرکل بنیاد مسکن فارس اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این دوره حداقل در مجموعه‌های مالی و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی بنیاد مسکن شناخت کافی در خصوص فرایند پول‌شویی و مبارزه با این فرایند ایجاد شود.
همچنین یزدان‌پناه مدیرکل امور مالی بنیاد مسکن کشور در این همایش بر لزوم مبارزه قاطع و جدی با پدیده پول‌شویی تأکید کرد و گفت: پول‌شویی دارای آثار و تبعات منفی فراوانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است. آثار و تبعاتی همچون گسترش فساد و ارتشا در سطح جامعه، تضعیف بخش خصوصی،‌ کاهش اعتماد به بازارهای مالی، کاهش درآمد دولت و تقویت منابع و شبکه مالی مجرمان که بسیار زیان‌بار است. یزدان‌پناه با اشاره به شفافیت مالی در بنیاد مسکن و حوزه نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: تبعات منفی پدیده شوم پول‌شویی موجب می‌شود تا حاکمیت درصدد مبارزه با آن برآید و با تصویب قوانین و مقررات لازم و اجرایی کردن آنها، از وقوع این جرم در مؤسسات مالی پیشگیری نموده یا در صورت وقوع، متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کند.
علیرضا فلاحی معاون پشتیبانی بنیاد مسکن کشور نیز در این همایش بر ضرورت برخورد قاطع با پول‌شویی تأکید کرد و اظهار داشت: ورود سرمایه‌هایی که از پول‌شویی به دست می‌آید، به هیچ عنوان به مفهوم سرمایه‌گذاری در معنای متعارف نیست و به عکس با ایجاد شبکه‌های فاسد و غیرقانونی در کنار این سرمایه‌ها باعث بروز مشکلات متعددی در اقتصاد کشور می‌شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی