[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

و سرانجام رؤیایی که محقق می‌شود؟، روزنامه شیراز نوین

قرار است بعد از کش ‌و قوس‌های فراوان سرانجام 51 درصد از سهام 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال عرضه شود.
به گزارش فوتبال 360، مسئولان فدراسیون فوتبال و مدیران وزارت ورزش ‌و جوانان بارها در طول سالیان گذشته بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را مطرح کرده‌اند و با توجه به تأکید کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر ممنوعیت مالکیت مشترک 2 باشگاه، این موضوع در طول 3-2 سال اخیر با جدیت بیشتری دنبال شد. در راستای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه، بحث مستقل بودن مالکیت باشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین پارامترها محسوب می‌شود و در آستانه آغاز فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها در فصل 25-2024، حالا موضوع واگذاری سهام 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت بار دیگر مطرح شده است.
مدیران وقت سازمان خصوصی‌سازی به دنبال آن بودند تا در یک بازه زمانی مشخص، بخش مهمی از سهام 2 باشگاه را از سیطره مالکیت دولت خارج کنند، اما پروژه تعریف‌شده به سرانجام نرسید؛ چراکه نزدیک به 2 سال از واگذاری 10 درصد از سهام 2 باشگاه به هواداران می‌گذرد، اما همچنان 90 درصد مالکیت باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در اختیار وزارت ورزش‌وجوانان است. هرچند که در این‌باره تلاش‌هایی برای واگذاری مالکیت باشگاه استقلال به وزارت اقتصاد و امور دارایی انجام شد، اما سرانجام این تفکیک مالکیتی هم نافرجام بود و حالا قرار است در تازه‌ترین پروژه تعریف‌شده، 51 درصد سهام 2 باشگاه به بخش خصوصی عرضه شود.
*12 دی، روزی تاریخی برای سرخابی‌ها؟
سایت شرکت فرابورس ایران با انتشار 2 اطلاعیه مجزا نسبت به واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال واکنش نشان داده است؛ در اطلاعیه مرتبط با واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس آمده است: «سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد تعداد ۵۳۶۲۶۵۷۶۵۰ سهم معادل ۵۱ درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس(سهامی عام) متعلق به وزارت ورزش و جوانان را به طور عمده، نقد و شرایطی از طریق بازار پایه فرابورس ایران به فروش برساند؛ تاریخ عرضه روز سه‌شنبه مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۲ تعیین شده است».
شرکت فرابورس ایران اطلاعیه‌ای مشابه را هم پیرامون واگذاری سهام باشگاه استقلال منتشر کرده که در این اطلاعیه توضیح داده شده: «سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد تعداد ۵۵۰۳۴۸۶۵۰۰ سهم معادل ۵۱ درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران(سهامی عام) متعلق به وزارت ورزش و جوانان را به طور عمده، نقد و شرایطی از طریق بازار پایه فرابورس ایران به فروش برساند؛ تاریخ عرضه روز سه‌شنبه مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۲ تعیین شده است».
*2 غول سرمایه‌دار وارد می‌شوند!
مدیران شرکت شستا وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی به دنبال خرید سهام باشگاه پرسپولیس هستند؛ البته که در این زمینه یک مانع مهم در مقابل شرکت شستا وجود دارد و آن‌هم مرتبط با در اختیار داشتن سهام باشگاه ذوب‌آهن است. با توجه به منع قانونی موجود، مدیران شرکت شستا در حال نامه‌نگاری با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش ‌و جوانان هستند تا شرایط شرکت خود برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس را مورد بررسی قرار دهند.
هولدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس هم برای خرید سهام باشگاه استقلال پیش‌قدم شده است؛ این هولدینگ که 15 شرکت تولیدی و خدماتی را زیرمجموعه خود دارد، به‌عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از سابک عربستان شناخته می‌شود. گفته می‌شود که طبق قیمت‌گذاری انجام‌شده، 1800 میلیارد تومان ارزش سهام باشگاه استقلال است و 2100 میلیارد تومان هم سهام باشگاه پرسپولیس ارزش‌گذاری شده است. باید دید با توجه فعل‌وانفعالات رخ داده در روزهای گذشته، آیا سرانجام در روز دوازدهم دی‌ماه طلسم واگذاری اکثریت سهام 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت شکسته خواهد شد و شرکت‌های دیگری هم برای خرید سهام آنها پیش‌قدم خواهند شد یا همچنان وزارت ورزش‌وجوانان به‌عنوان متولی و مالک 2 باشگاه کار خود را پیش می‌برد. با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام‌شده از سوی (AFC) به نظر می‌رسد که این‌بار فرآیند واگذاری سهام 2 باشگاه با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی