[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اورژانسی به نام سنجش مهارت ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با شیرازنوین گفت: نقش کلیدی سنجش قبل از ورود به مدرسه در روند آموزش بسیار حائز اهمیت است و والدین دارای کودک 4 تا 6ساله باید هرچه سریع‌تر برای سنجش مهارت فرزندان از طریق ثبت‌نام در برنامه ملی سنجش اقدام کنند.
مهارت‌‎های ورود به مدرسه نه‌‌تنها آگاهی ابتدایی کودکان را در دانش لازم برای تحصیل افزایش می‎دهد، بلکه پایه‌ای فراهم می‌کند تا سایر ساختارهای انتزاعی و مهم نیز روی آن ساخته شود و از این طریق بنیان پیشرفت و موفقیت تحصیلی کودکان را در مدرسه پایه‌ریزی ‌کند.
پژوهش‌ها نشان می‎دهد کودکانی که با مهارت‌های کافی شناختی وارد مدرسه می‌شوند، نسبت به کسانی که این مهارت‌ها را ندارند، سریع‌تر و بیشتر پیشرفت می‌کنند. از سوی دیگر، ضعف در این مهارت می‎تواند پیش‎بینی‌‌کننده آسیب‌‌پذیری کودک و تجربه ناتوانی تحصیلی باشد.
کودکان قبل از ورود به مدرسه باید از توانایی‌های کافی برخوردار باشند و برنامه ملی سنجش قبل از ورود به مدرسه با هدف شناسایی این توانایی‌ها انجام می‌شود تا ببینند که آیا کودک می‌تواند در قالب آموزش عادی قرار بگیرد یا به آموزش‌های ویژه‌تر و استثنایی نیاز دارد.
مهارت‌های اولیه ورود به دبستان در دو حیطه خواندن و نوشتن و ریاضی قرار می‌گیرد و مهارت‌های خواندن و نوشتن که در این تست اندازه‌گیری می‌شود، شامل هفت توانایی است:
1. ادراک دیداری: توانایی کودک برای معنادادن و درک اشیا یا محیط‌هایی که در آن قرار دارد، از طریق درک تمایز بین محرک‌های دیداری
2. آگاهی واج‌شناختی: توانایی کودک در تشخیص انواع صداها و هجاهایی که برای ترکیب واژه‌ها و یادگیری زبان در دوره دبستان اهمیت زیادی دارد.
3. دانش الفبایی: توانایی کودک در درک و تشخیص نام، صدا و نمادهای الفبایی که برای یادگیری نوشتن ضروری است.
4. حافظه واج‌‌شناختی: توانایی و مهارت ذخیره کردن و معنا دادن به اطلاعات کلامی‌ و شنیداری.
5. مفاهیم چاپی: توانایی و مهارت کودک در درک و تشخیص نقش و شکل مطالب چاپی و نیز رابطه بین زبان شفاهی و نوشتاری.
6. نامیدن خودکار سریع: مهارت کودک برای دسترسی به اطلاعات حافظه بلندمدت و نام بردن سریع مجموعه‌ای از تصاویر.
7. نوشتن نام: مهارت کودک در نوشتن حروف نام خود به تنهایی
مهارت‌های اساسی ریاضی که در این تست اندازه‌گیری می‌شود نیز شامل ۹ توانایی به شرح زیر است:
1. مفاهیم پایه: توانایی درک مکان و فضا شامل زیر و رو، پشت و جلو، رابطه، باز و بسته، دور و نزدیک، داخل و خارج، بزرگ و کوچک، بالا و پایین، راست و چپ.
2. اشکال هندسی: توانایی تشخیص و شناسایی اشکال دو و سه‌بعدی.
3. رنگ‌ها: توانایی شناخت و تشخیص درست رنگ‌های اصلی، تکمیلی و فرعی.
4. شباهت‌‌ها و تفاوت‌‌ها: توانایی انتخاب تصاویر و اشیا بر اساس شباهت‌ها یا تفاوت‌های معنایی یا ظاهری آنها.
5. ارتباط‌‌یابی: توانایی در درک و تشخیص ارتباط معنایی میان دو یا چند چیز.
6. الگویابی: مهارت و توانایی پیش‌بینی و تشخیص توالی و ارتباط منطقی بین چیزها، اعداد، اشکال یا تصاویر.
7. اعداد و شمارش: درک مفهوم اعداد و شمردن تک‌رقمی، دورقمی، تشخیص نماد اعداد، درک مفهوم بیشتر، کمتر و مساوی و انجام عملیات جمع و تفریق ساده و تک‌رقمی.
8. جمع و تفریق: توانایی در عملیات ساده و اولیه ریاضی
9. اندازه‌‌گیری: درک معنای بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین، بلندترین و کوتاه‌ترین، ضخیم (کلفت) و نازک، پهن و باریک و مفهوم هم‌اندازه میان اشیا و موجودات.
اما زمان شناسایی این توانمندی‌ها بسیار مهم است؛ چیزی که خلیل عابدی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس بر آن تأکید ویژه دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: خانواده‌های دارای فرزند ۴ تا ۶ سال باید در خصوص اقدام به موقع برای شرکت دادن فرزندان خود در برنامه ملی سنجش هرچه سریع‌تر اقدام کنند و زمان را از دست ندهند.
عابدی با اشاره به فعالیت مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام به عنوان یکی از اقدامات مؤثر در شناسایی دانش‌آموزان کم‌توان می‌گوید: این مراکز با سنجش نوآموزان در بدو ورود به تحصیل اقدام و برای رفع مشکلات دانش‌آموزانی که مشکلاتی در یادگیری و توان ذهنی دارند، تلاش می‌کنند. وی می‌افزاید: این مراکز در استان سال گذشته مقام اول کشور را کسب کرده‌اند و در تمام مناطق 59گانه قرار است فعالیت این مراکز تقویت شود. بدین ترتیب تمامی نوآموزان کلاس اولی در این مراکز جامع سنجش شده و مشکلاتی در خصوص یادگیری، بیش‌فعالی، اختلال سلوک و... در آنها قبل از ورود به مدرسه شناسایی می‌شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس اضافه می‌کند: آن دسته از نوآموزانی که باید در مدارس استثنایی تحصیل کنند و آن دسته که امکان تحصیل در مدارس عادی را دارند یا در مدارس عادی هم در حال تحصیل هستند، با مداخلات آموزشی زیر نظر این مراکز جامع به تحصیل خود ادامه می‌دهند. عابدی تأکید می‌کند: مثلاً اگر دانش‌آموزی فقط در درسی مانند ریاضی یا املا دچار مشکل یادگیری است، ضمن تشخیص درست در مراکز جامع و سپس آموزش و توان‌بخشی و کار مداخله‌ای آموزشی طی 10 جلسه، مشکلش برطرف خواهد شد و در مدرسه عادی به تحصیل خود ادامه خواهد داد.
وی از شناسایی 400 دانش‌آموز استثنایی در سال تحصیلی جدید در استان فارس در قالب سنجش‌های مراکز جامع خبر داده و بیان می‌کند: 100هزار نوآموز امسال در این مراکز ارزیابی شدند و در این سنجش‌ها تشخیص داده شد که امسال 400 نوآموز در مدارس استثنایی فارس تحصیل کنند.
عابدی ادامه می‌دهد: طرح سنجش نوآموزان رده سنی 4 تا 6 سال در استان اجرا می‌شود و از والدین درخواست داریم با مراجعه به آدرس my.medu.ir ضمن دریافت نوبت، به نزدیک‌ترین پایگاه مرکز جامع در محل زندگی خود مراجعه کنند و نوآموزان خود را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند.
وی تصریح می‌کند: مسئله اصلی زمان نیست؛ بلکه تنها مسئله زمان است و خانواده‌ها برای ساختن فردای بهتر فرزندان خود باید امروز تدبیر کنند و با انجام به‌موقع سنجش، فرزند خود را از آفت‌های تحصیلی- رشدی در امان نگه دارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس ادامه می‌دهد: فرزندان شما قبل از ورود به مدرسه الزاماً باید در برنامه ملی سنجش شرکت کرده و از نظر بینایی، شنوایی، رشد جسمی، ذهنی و رفتاری مورد بررسی قرار گیرند تا اگر احیاناً در هریک از این موارد مشکلی وجود دارد، با مداخله بهنگام راهکارها ارائه شود که در بسیاری از موارد، درمان به طور قطع صورت می‌گیرد. چنانچه در این مورد تعلل کنید، مشکل احتمالی فرزند شما دیرتر تشخیص داده می‌شود و زمان لازم برای مداخله را به تأخیر می‌اندازد.
او همچنین تأکید می‌کند: چنانچه فرزند ۴ تا ۶ساله دارید، از همین الان فرزند خود را جهت نوبت‌گیری سنجش ثبت‌نام کنید. جهت رفاه حال شما عزیزان سامانه نوبت‌گیری را فعال کردیم تا با ورود به سامانه ثبت نام سنجش My.medu.ir، فرزند دلبند خود را جهت سنجش ثبت‌نام کنید.
عابدی می‌افزاید: والدین باید برای نوبت‌گیری به سامانه  my.medu.ir  مراجعه کرده و از قسمت «انتخاب نقش» با انتخاب گزینه «والدین و سایر» و تکمیل اطلاعات وارد درگاه شوید؛ اگر در مسافرت، ماشین، روستا، محل کار یا خانه هستید، با گوشی همراه خود به راحتی می‌توانید ثبت‌نام را انجام دهید.
او در پایان هم به این نکته اشاره کرد که تیمی مجرب و کارآزموده با نظارت آموزش و پرورش استثنایی فرزند شما را ارزیابی می‌کند و در همه احوال مراقب هستند که همه امور کارشناسی‌شده پیش رود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی