[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تنظیم فشارخون به وقت سلامت ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از غربالگری قندخون و فشارخون بیش از یک‌میلیون نفر از مردم فارس، از ابتدای پویش ملی سلامت تا روز بیست و هشتم آذر 1402، خبر داد. دکتر «سید وحید حسینی» با اعلام این خبر گفت: اجرای پویش ملی سلامت، فرصتی بسیار مهم برای به صدا درآوردن زنگ خطر شیوع روزافزون دو بیماری دیابت و فشارخون بالا بوده است که از زمان آغاز تاکنون، توانسته تا حد زیادی بر محور این هدف مهم حرکت کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به غربالگری فشارخون و قندخون بیش از یک‌میلیون نفر در فارس به همت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان گفت: از ابتدای این پویش تاکنون، 20هزار بیمار جدید مبتلا به فشارخون بالا، در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز شناسایی شده‌اند که تاکنون از بیماری خود آگاهی نداشتند. دکتر حسینی آگاهی هفت‌هزار و سیصد نفر از ابتلا به بیماری دیابت در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای پویش ملی سلامت تاکنون را دیگر دستاورد حائز اهمیت این برنامه برشمرد و ادامه داد: این افراد نیز تاکنون از ابتلای خود به بیماری دیابت اطلاع نداشتند و اکنون این آگاهی، می‌تواند موجب پیگیری و کنترل این دو بیماری خاموش در مبتلایان شود. مسئول ارشد حوزه سلامت فارس در ادامه از شناسایی 174هزار بیمار جدید در مرحله پیش‌فشارخون و 49هزار بیمار جدید در مرحله پیش‌دیابت در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و افزود: از این افراد که تاکنون نسبت به بیماری خود و بالا بودن دو سنجه فشارخون و قندخون آگاهی نداشته‌اند، دعوت می‌شود با مراجعه به مراکز درمانی و پزشک، بیماری خود را کنترل کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو چالش عمده و قابل تأمل درمورد بیماری دیابت و فشارخون بالا را خاموش بودن روند ابتلا از سویی و همچنین پیامدهای جبران‌ناپذیری مانند نارسایی‌های کلیوی، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های چشمی عنوان کرد و گفت: در کنار این وجه نگران‌کننده، لازم است به این موضوع توجه داشته باشیم که سنجش منظم دو عدد مهم سلامت فردی، یعنی میزان قندخون و فشارخون، می‌تواند ما را در برابر این چالش‌ها مصون نگاه دارد.
دکتر حسینی از افراد بالای 18 سال در استان فارس، به ویژه افراد دارای اضافه وزن یا افراد دارای سابقه خانوادگی در مورد ابتلا به فشارخون بالا و قندخون، خواست تا با مراجعه به پایگاه‌های پزشک خانواده، مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان‌ها، نسبت به سنجش فشارخون و قندخون خود اقدام کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی