[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

با «بشقاب غذایی سالم» به وزن ایده‌آل می‌رسید، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص تغذیه گفت: کره روغن حیوانی و خامه به دلیل اینکه حاوی چربی اشباع و ترانس هستند، یک بار در هفته، مصرف شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، شیما جزایری با بیان اینکه بشقاب غذایی یکی از راهنماهای تغذیه‌های سالم است، گفت: در این رژیم غذایی افراد بشقاب غذایی را به دو بخش تقسیم می‌کنند؛ یک قسمت(یک نیمه) را سبزی و میوه همچون کاهو، قارچ، کلم، گوجه‌فرنگی، سبزی خوردن، هویج و…، می‌ریزند که البته باید مقدار سبزی از میوه بیشتر باشد.
وی ادامه داد: غلات کامل شامل نان کامل، نان جو و برنج قهوه‌ای باید یک‌چهارم از بشقاب را پر کند و یک‌چهارم بعدی را نیز باید از پروتئین‌ها از قبیل گوشت سفید، قرمز و ماهی‌ها پر شود.
این دکتری تخصصی تغذیه در خصوص مصرف مایعات در بشقاب غذایی سالم بیان کرد: در این رژیم، مصرف آب، چای کم‌رنگ و قهوه البته به شرطی که فرد مشکل گوارشی و رفلاکس معده نداشته باشد، توصیه می‌شود؛ دو واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر و یک لیوان ماست هم باید استفاده شود.
وی با بیان اینکه در رژیم غذایی «بشقاب غذایی سالم»، نوع کربوهیدرات از مقدار آن مهم‌تر است، افزود: در این رژیم غذایی از کربوهیدرات‌های مفید از قبیل غلات کامل استفاده می‌شود؛ از این‌رو مصرف قند و شکر، شیرینی‌جات، افزودنی‌ها و نوشابه در رژیم بشقاب غذایی سالم توصیه نمی‌شوند.
جزایری درباره بشقاب غذایی افراد مبتلا به دیابت هم عنوان کرد: بشقاب غذایی بیماران دیابتی هم تقریباً شبیه بشقاب غذایی افراد دیگر است، فقط در افراد دیابتی، سبزی‌های نشاسته‌ای را از بقیه سبزی‌ها جدا می‌کنیم؛ سیب‌زمینی، کدوحلوایی، ذرت و باقلا سبز را برای آنها در دسته مواد پروتئینی طبقه‌بندی می‌شوند؛ در حالی که پنیر برای افراد عادی در گروه لبنیات قرار دارد.
وی افزود: رژیم افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، شبیه عموم مردم است؛ منتهی مصرف قند و شکر بسیار کمتر خواهد بود.
این دکتری تخصصی تغذیه در پاسخ به این پرسش که در رژیم غذایی نوجوانان مصرف لبنیات چه تفاوتی با بزرگسالان دارد، گفت: بزرگسالان روزانه دو واحد و نوجوانان سه واحد لبنیات باید در روز مصرف کنند.
وی اظهار کرد: در کنار بشقاب غذایی، ظرف روغن سالم به میزان متعادل وجود دارد؛ این روغن شامل روغن زیتون، کلزا (کانولا)، کنجد و گاهی روغن آفتابگردان و سویاست. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی