[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تئاتر، هنرِ مادر است، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی- گروه خبر
در ماه جاری، جشنواره تئاتر منطقه‌ای در 4 استان مختلف برگزار می‌شود که استان فارس، نخستین میزبان این جشنواره خواهد بود.
نشست خبری مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در خصوص این جشنواره روز شنبه، دوم دی‌ماه برگزار و جزئیات آن شرح داده شد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به صورت مستقل و هم‌زمان برگزار خواهد شد، گفت: شهر شیراز در روزهای پنجم تا هشتم دی‌ماه میزبان هنرمندان 8 استان سمنان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، کرمان و یزد خواهد بود.
سید رسول موسوی‌نژادیان افزود: 17 گروه در بخش صحنه‌ای و 16 گروه در بخش خیابانی به اجرای نمایش خواهند پرداخت.
وی با اشاره به اینکه نمایش‌های بخش صحنه‌ای یک اجرا و نمایش‌های بخش خیابانی دو اجرا خواهند داشت، در خصوص تعداد هنرمندانی که قرار است برای این جشنواره به شیراز وارد شوند، گفت: نسبت به سال گذشته با افزایش صد نفری میهمانان مواجه هستیم. حدود 400 هنرمند از این هشت استان به شیراز خواهند آمد و امیدواریم میزبانی خوبی از این هنرمندان داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با اشاره به همکاری صمیمانه اهالی تئاتر در میزبانی و برگزاری جشنواره استانی و منطقه‌ای و تشکر از آنها، به رونق تئاتر فارس در یکی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفت، شاهد افزایش چشمگیر اجرای نمایش در شهر شیراز بوده‌ایم و طبق آماری که گرفتیم، تمامی سالن‌های نمایش تا پایان سال رزرو شده‌اند و این نشان می‌دهد که این هنر به‌طور مداوم و جدی در این شهر فعال است.
حمیدرضا قانعی با بیان اینکه تئاتر، هنرِ مادر است و پرداختن به عرصه هنرهای نمایشی، سایر وجوه هنری را هم پررنگ‌تر خواهد کرد، افزود: ما برای میزبانی این جشنواره انگیزه‌ها و اهداف دیگری نیز داشته‌ایم که یکی از آنها، مانور روی جذابیت‌های گردشگری شهرمان بوده است.
وی در این‌باره توضیح داد: همکاران ما در اداره ارشاد، هوشمندی خاصی در برنامه‌ریزی بخش خیابانی انجام دادند و اماکنی که برای اجرای این نمایش‌ها در نظر گرفتند، همگی از جذابیت‌های شهر شیراز هستند و انعکاس تصاویر این نمایش‌ها در رسانه‌ها، می‌تواند به رونق گردشگری این شهر نیز کمک کند. ضمن اینکه حضور 400 هنرمند از استان‌های مختلف نیز به خودی خود، مبلغ خوبی برای جنبه‌های مختلف فرهنگی مردم استان فارس و شهر شیراز، از باب میهمان‌نوازی و هنردوستی محسوب می‌شود.
قانعی افزود: ما در جشنواره استانی مشاهده کردیم که ظرفیت تمامی سالن‌ها به طور کامل توسط هنردوستان عزیز و علاقه‌مندان به تئاتر تکمیل شد و امیدواریم که این اتفاق در جشنواره منطقه‌ای نیز رخ دهد.
مدیرکل ارشاد فارس درباره مزیت میزبانی از چنین جشنواره‌هایی اظهار کرد: ما در حوزه زیرساخت‌ها ضعف جدی داریم و حضور تصمیم‌گیران ملی به واسطه برگزاری جشنواره در شیراز، به جلب توجه آنها به این مسئله کمک می‌کند. ما اگر چند پلاتوی دیگر در شیراز داشتیم، برنامه‌ریزی بهتری می‌توانستیم انجام دهیم و اگر بتوانیم به واسطه حضور مسئولان کشوری در شیراز، زمینه افزایش زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، می‌توانیم در آینده میزبان رویدادهای بزرگ‌تری نیز باشیم.
وی در پایان از معاونت فرهنگی و گردشگری شهرداری شیراز و همچنین بخش خصوصی که سالن‌هایی را برای میزبانی این جشنواره در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گذاشته‌اند، تشکر و ابراز امیدواری کرد که شیراز مثل گذشته ثابت کند که هم در عرصه رقابت و هم در عرصه رفاقت، حرف اول را می‌زند.
به گزارش ایسنا، نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای در سالن‌های استاد لایق، استاد هودی، استاد فقیه، تالار حافظ و سالن سبز مجموعه فرهنگی هنری هنرشهرآفتاب شیراز به روی صحنه می‌روند. نمایش‌های خیابانی نیز در گذر زندیه، ارگ کریمخانی، دروازه قرآن و گذر حافظ به نمایش در خواهند آمد. همچنین یک نمایش محیطی نیز در سالن استاد بخشی‌زاده اجرا خواهد شد.
جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس از ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه 5 دی‌ماه آغاز خواهد شد و تا ظهر روز جمعه، هشتم دی‌ماه ادامه خواهد داشت. مراسم اختتامیه نیز ساعت 18 روز جمعه آغاز خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی